HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 "Nya" högtalare levererade av bussgods! #Chorus#
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/21 :  21:53:38  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Idag fick jag ett sms från bussgods - du har paket att hämta och det gjorde jag:


En


Två


Välpackade


Så där ja nu står dom upp!

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus

Edited by - xdakob on 2010/01/22 09:42:38

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2010/01/21 :  22:12:44  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Intressant inpackning...och många röda lappar.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/21 :  22:21:05  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Röda lappar är bra, man får hoppas att fraktgubbarna läser på dom bara..

Vi fortsätter:


Av med bubbelplasten


På den andra också


Har Ingvar börjat göra högtalare?

Fortsättning följer imorgon för nu blir det ZZzzzzzzzz

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/01/21 :  23:12:47  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
En cliff-hanger alltså

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/21 :  23:35:48  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ska de monteras med insexnyckel?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/01/22 :  06:16:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hummm vad kan detta vara

När jag ser första bilden får jag lite idéer om ett par Tannoy i sixes serien.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/01/22 :  07:05:06  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
De ser låga ut. Ett par 607 då kanske?
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/22 :  08:11:14  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Kul med lite respons, tannoy är det inte även om det också varit kul


Nu börjar paketet öppna sig


Hrm,vitt?

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Kondensatorn
Member

120 Posts

Posted - 2010/01/22 :  08:21:09  Show Profile Send Kondensatorn a Private Message  Reply
Hmm! Kan det va Rauna kanske??

Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries
Diy Scanspeak 2 delat,
Systemdek IIX
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/22 :  08:40:32  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Kondensatorn är på rätt spår, inte rauna men nästan:


Nu tittar basreflexporten fram



Bort med wellpappen


Deltaformat kabinett



mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/22 :  08:49:53  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Opus3 Chorus gissar jag.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/22 :  09:34:06  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Vox har ju rätt men du är ju inbiten betongägare så du borde veta!

Fler bilder:


Elementskydd


Vi lossar väl frigoliten


Diskant


Gluttar lite på basen...


Här är den


1st Opus3 Chorus

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/01/22 :  10:29:20  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aaa det borde man ju ha kunnat se då det bor ett par sådana hemma hos mig..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/22 :  12:15:49  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Kul Tobbe, vad tycker du om dina?


2st Opus3 Chorus


Serienummer BGS 005 berättar när högtalaren är tillverkad:

B= Chorus
G= 7e halvåret efter 1985 , d.v.s första halvåret 88
S= vecka 19 i det halvåret
005= serienummer i batchen

Mina högtalare fyller alltså 22 år i år!



Lägger högtalaren på rygg, vad finns i foten?

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/22 :  13:33:51  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply

Här har föregående ägare gjort en filterlucka...


En av spolarna i det ena filtret hade lossnat, fixades med lite smältlim. Varför bara den det ena filtret har spolarna placerade i olika plan har jag ingen aning om


Med frontskydd

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/22 :  15:19:12  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Sådana har jag med det tar 1-2 dygn med 24 timmars musik för de skall blomma ut. innan dess låter de lite skralt. kan aldrig tänka mig att göra av med mina.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/22 :  15:27:49  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
B-200: Kul,har kollat in dom i din tråd, vad tycker du nu när du haft dom ett tag?

Det låter riktigt bra måste jag säga! Musikaliskt, dynamiskt och utan lådljud.

Har spelat hela dan och de växer hela tiden



mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/22 :  15:30:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Grattis till högtalarna. De ser ut att vara i fint skick.
Delningsfiltret i min Chaconne såg liknande ut innan jag skickade dem till Bo H för uppgradering. När filtren kom tillbaka var det färre komponenter bl.a.. Kostnaden var mycket blygsam i sammanhanget.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/22 :  15:38:25  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag är supernöjd med mina. kommer inte uppgradera filtret då jag tycker det låter mycket bra redan. Sen vet jag inte hur man får loss filtret heller men det spelar ingen roll då jag är riktigt nöjd.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/22 :  15:57:04  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Sådana har jag med det tar 1-2 dygn med 24 timmars musik för de skall blomma ut.


-Är de inte inspelade nog efter 22-år?

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/01/22 :  16:09:38  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
quote:
Varför bara den det ena filtret har spolarna placerade i olika plan har jag ingen aning om


Man brukar lägga spolarna åt olika håll för att de inte ska kunna påverka varandra. Vill du göra en enklare uppgradering av filtren kan du ju vrida på ena spolen i det filter där de ligger lika samt byta ut elektrolytkondensatorer mot nya och av bättre typ exempelvis dessa Audyn-Cap MKP då elektrolyter blir sämre med åren.

Edited by - bibl on 2010/01/22 16:10:28
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/22 :  17:12:56  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
quote:

-Är de inte inspelade nog efter 22-år?

/R


De borde de ju vara kan man tycka.

quote:
Man brukar lägga spolarna åt olika håll för att de inte ska kunna påverka varandra. Vill du göra en enklare uppgradering av filtren kan du ju vrida på ena spolen i det filter där de ligger lika samt byta ut elektrolytkondensatorer mot nya och av bättre typ exempelvis dessa Audyn-Cap MKP då elektrolyter blir sämre med åren.


Att man vrider på spolarna så att fälten blir i olika plan visste jag det var snarare det att dom inte var vridna på ena filtret som jag tyckte var konstigt, kanske hade en dålig dag på monteringsbandet den dan?

Ska konsultera Bo Hansson om förbättringar i filtret och eventuellt elementbyte, har hört att detta ger ett lyft. Dock tycker jag att de spelar grymt bra nu, klart bättre än de monitor audio och Linn ninka jag hade förut!!!





mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/22 :  18:02:15  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Jag är supernöjd med mina. kommer inte uppgradera filtret då jag tycker det låter mycket bra redan.

Men tänk om.........

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/01/22 :  19:26:05  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
quote:
Grattis till högtalarna. De ser ut att vara i fint skick.
Delningsfiltret i min Chaconne såg liknande ut innan jag skickade dem till Bo H för uppgradering. När filtren kom tillbaka var det färre komponenter bl.a.. Kostnaden var mycket blygsam i sammanhanget.


Tack, jodå de är i förvånansvärt bra skick efter så många år. Enda skadan är att det är skavt på bakkanten av ena högtalaren men det är inget jag stör mig på. Också lätt fixat den dan man bestämmer sig för att renovera/uppgradera.

Fastsättningen av frontskydden har jag tillsvidare löst med två skruv i de översta hålen och sedan hängt på frontskydden så inte barnfingrar kan pilla på elementen

Det finns mycket matnyttigt om dessa och andra modeller konstruerade av Bo Hansson på raunaforum: http://www.rauna.forum24.se/rauna.html

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/22 :  20:57:26  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
"Är de inte inspelade nog efter 22-år?"

NEJ, de tar den tiden innan de sätter sig på plats så att säga.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/01/22 :  20:58:55  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Pma mig gärna med den informationen du får reda på om uppgraderingarna "Ska konsultera Bo Hansson om förbättringar i filtret och eventuellt elementbyte, har hört att detta ger ett lyft."

Jag har frågat samma till Bo men man vet aldrig om det kommit ny info på senare tid ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000