HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Absorbenter diy!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/02 :  19:12:35  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Slägnde i hopp 2 st ramar i följande dimension 117*60cm på 45*45 reglar. Vad ska jag fylla dom med va o skulle köpa stenhul men dom sa att de inte finns! Men nätull hade dom ???
Kan dom tänkas inverka nått på ljudet ska man sätta dom bakom el, vid första sidoreflexen ?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/02 :  19:29:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Markskiva, den är grön och rätt hård. Kostar ca 230:- för 4 st. (ett paket)

http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/markskiva-industri
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2010/02/02 :  20:17:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Precis, markskivan brukar finnas på alla byggmarknader.

*Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/02 :  21:34:31  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Bra, då får de bli chepy el, byggmax då!!
Stämmer de att man ska kunna blåsa genom tyget man skall ha dom.
Men vad kan dom tänkas göra med ljudet?

Ja just de hur mycke mellanrum ska det var mellan absorbent och väggen?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

Edited by - alexanderj on 2010/02/02 21:35:40
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/02 :  21:40:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
För dig som enbart ska dämpa spelar det ingen roll.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/02 :  22:14:45  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Jag har ju bara slängt i hopp dom har ingen aning direkt vad dom kan göra med ljudet... Men man får väll se om de blir nån skillnad..

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/02/03 :  02:48:58  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Ett lufttätt utrymme som är 2-10ggr tjockare än själva mineralullsskivan är bra. Ju större volym ju djupare i frekvens går absorbenten.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/03 :  09:26:33  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Med risk för att verka tjatig men dette är de enda jag hittar på ceapy.... första skivisoleringen på45mm
Kan jag be min sambo köpa hem en sådan när hon åker från jobbet el, är det helt fel?

http://cheapy.se/templates/DT_InfoPage_Wide____29763.aspx

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/03 :  09:37:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
esl, varför är ett lufttätt utrymme att föredra. Detta är ju en
flödesabsorbent, så om en kavitet finns bakom dämpas flödet genom
absorbenten...En panelabsorbent däremot bör väl vara sluten bakom.

Alexander, köp riktig markskiva. Den har bättre dämpande egenskaper och
det blir bra från början.
Go to Top of Page

emilraaf
Klubbmästare UA

241 Posts

Posted - 2010/02/03 :  09:40:16  Show Profile Send emilraaf a Private Message  Reply
Petter... Så du är en klippa på absorbenter... och bor i uppsala i närheten av mig som har väldiga problem.. intressant!!
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/03 :  09:53:02  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Jag var hos min lokala bygghandel dom skulle ha 225:- för 120*100 platta sen va den desutom 50mm tjock, är väll lite överpris tycker ja eller?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/03 :  10:12:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
En halvdum fråga - Är det stor skillnad i dämpeffekt på markskiva och vanlig frigolit?
Vanlig frigolit är ju betydligt billigare...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/02/03 :  11:35:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Frigolit ger nästan ingenting...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/03 :  12:46:23  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
någon som vet vad de kostar ca? tyckte de verkade dyrt när jag va & kollade ju...

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/03 :  13:31:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kolla i post 2

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/02/03 :  14:06:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
OK, jag trodde att det var markisolering av det där frigoliliknande materialet (cellplast) som brukar vara blått ibland och grönt ibland...

Om man inte hittar sådan markskiva (Rockwool) vad är det näst bästa alternativet?
Vanlig väggisolering typ "Gullfiber"?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2010/02/03 14:11:24
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/03 :  15:20:57  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
a då får jag betala lite mer då hmm,,

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/02/03 :  15:37:29  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
petterpersson: absorbenten är tänkt att sitta på väggen verkar det som. Vid begränsningsytorna har man tryckmax och flödet är NOLL.

Men jag kanske missuppfattade absorbent typen... skall den verkligen stå mitt i rummet och däpa flödet?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/02/03 :  17:49:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Vid begränsningsytorna har man tryckmax och flödet är NOLL.


Helt rätt. Det är ju därför absorbenten måste ut en bit från väggen
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/03 :  18:09:27  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Nej dom ska sitta på väggen länkar en bild via minhembio då jag är för dum för att lägga upp bild här

Dom kommer komma ca50mm från väggen går ju justera lite med..
Sätter dom vid första reflexen då jag har rejäla gardiner bakom mina dali nu. Ska bli kul 6 se om de blir bra... tunga är dom i alla fall & dom är helt klara skall bara up när kompisern kommer...

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/03 :  18:27:08  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
dra ...... i gruset! har bara lutat dom mot väggen vilken skillnad
varför har man inte tatt tag i akustiken innan??

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2010/02/03 :  18:31:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply

quote:
esl, varför är ett lufttätt utrymme att föredra. Detta är ju en
flödesabsorbent, så om en kavitet finns bakom dämpas flödet genom
absorbenten...En panelabsorbent däremot bör väl vara sluten bakom.


Jag antar att om man har en sluten kavitet så får man samma verkan som med en tubetrap, om det byggs upp ett tryck så kommer det uppstå en tryckskillnad mellan rummet och kaviteten och luft kommer att tränga in i isoleringen som käkar upp en del av energin.
Kanske ger en liten verkan i basen.



Angående hur tjockleken på isoleringen påverkar...
Här har ni "gränsfrekvenserna" för olika tjocklekar :

50 mm mineralull mot en vägg dämpar fullt ut ned till 500 Hz.
Under 500 Hz avtar förmågan. Dämpningen rullar av nedåt i frekvensbandet.
100 mm mineralull dämpar fullt ut ned till 250 Hz.
200 mm mineralull ned till 125 Hz
400 mm mineralull ned till 63 Hz
Detta hämtat ur handböcker från isolertillverkare.
Om man placerar baffeln en bit ut från väggen ökar man baffelns förmåga att dämpa i basen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2010/02/03 18:33:27
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2010/02/03 :  18:47:39  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
Hur är det med risken för allergiska reaktioner från sådana skivor (rockwool)?
Gullfiber skulle jag aldrig ta in i mitt hem! Att andas in sådant kan inte vara nyttigt!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2010/02/03 18:48:09
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2010/02/03 :  19:05:56  Show Profile Send Pabo a Private Message  Reply
Var försiktig med att dämpa för mycket vid dessa frekvenser. Det är en god tanke att dämpa första reflexerna även om det egentligen är bättre att diffusera dem (då bevaras energin i rummet vilket ger mer efterklang, diffus efterklang är önskvärd). Basen uppvisar oftast mycket värre problem med peakar och dippar på tiotals dB (mest peakar). Dämpar man då mellanregister och diskant ännu mer så fås ett livlöst och i längden trist ljud.

Utrymmesmässigt finns det inget som slår resonanta absorbenter. Med en 100L låda kan man sluka många fler dB i basen än resistivt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2010/02/03 :  19:31:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
Var försiktig med att dämpa för mycket vid dessa frekvenser. Det är en god tanke att dämpa första reflexerna även om det egentligen är bättre att diffusera dem (då bevaras energin i rummet vilket ger mer efterklang, diffus efterklang är önskvärd)


Nu var det ju bara 2 ramar så dämpningen kommer inte att bli väldigt stor och med markskivan blir den mycket bredbandig resistiv dämpning= bra.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2010/02/03 :  20:06:06  Show Profile Send alexanderj a Private Message  Reply
Har fått upp dom på väggen nu (första sido reflexen). Jag tycker de blev kalas!!! basen är stramare inta så bummlig o påig som innan. Rösterna låter bättre än innan kan för att basen inte lägger sig den på samma sätt ,, vad vet jag ?? Men de är klart värt 290:- som jag har lagt .........

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000