HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Tannoy soundet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/02/26 :  17:55:57  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Hur beskriver man det typiska Tannoy soundet?

Har lyssnat till några modeller, men det är kul att höra er uppfattning.

Edited by - Klingan on 2010/03/22 16:05:20

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/02/26 :  18:58:00  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
De jag har lyssnat på har haft "spelglädje" och dynamik, de har varit roliga och lättlyssnade. Har lyssnat på Westminster, Glenair 15, Micke Y's hembyggen samt Arden, Berkely och Cheviot. Gemensamt för de flesta är att de inte går så djupt i basen, men det är inget jag saknar.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/02/26 :  19:34:10  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Har haft 615 och får höra Jörgen_G's Glenair 10.

Punktformigheten är fantastisk med coaxialelementen. Ljudbilden och djupet är enormt. Brist på botten? Har jag inte erfarit.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2010/03/08 :  16:19:01  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Lyssnar på Arden nu och upplever framförallt att musiken får "kroppen" på ett speciellt sätt. Även på låga nivåer låter det mycket och rätt. Svårt dock med placeringen tycker jag. Dels på grund av punktformiga ljudbilden och dels på grund av högtalarnas storlek.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2010/03/22 :  16:04:57  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Har fått för mig att de passar riktigt bra till rock musik. Dynamiska, följsamma och med ett härlig driv...

Edited by - Klingan on 2010/03/22 16:05:45
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2010/03/24 :  13:17:04  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Deccas berömda operainspelningar från 50- och 60-talet är gjorda med Tannoy. Och fungerar alldeles utmärkt på sagda högtalare 50 år senare. Jag kan inte komma på ngn sorts musik som inte fungerar bra.

Det mest unika för mig är högtalarnas förmåga att låta dynamiskt redan på låga nivåer.

Och det är ngt visst att få basen återgiven med ett femtontumselement. Även om mina högtalare inte går djupare än 30 Hz, så finns det en realism som ett kluster av mindre element inte förmår att skapa.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Char-Lee
Starting Member

37 Posts

Posted - 2010/03/26 :  13:17:19  Show Profile Send Char-Lee a Private Message  Reply
En av många saker jag märker med 3808 är hur otroligt öppna dom låter, jag tänker på det varje gång jag lyssnar till "vanliga" högtalare.. Öppenheten tillsammans med kropp och dynamik gör att allt annat liksom blir tråkigt och fjuttigt :) faktiskt blir det så för mig.. innan tannoy så provade jag massor med grejer men det finns inget jag vill gå tillbaka till.. förutom att jag gärna vill ha ett par rogers ls35a igen.. bara för skoj och för att dom är magiska på sitt sätt :)


inte ett moln på himlen idag
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000