HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bygga eller köpa hifi/teve -möbel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/02/27 :  10:34:31  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Jag har letat, men jag hittar bannemig ingen vettig hifi/tevemöbel på marknaden. Visst finns det snygga hifimöbler, men de kostar mer än hela min anläggning sammanräknat och tar upp halva rummet.

Tevemöbler finns ju också överallt, men det mesta verkar vara gjort i undermåliga material och blir snabbt skevt och ser hängigt ut.

Så vad gör man? Hur gör ni? Bygger ni själva, eller kan ni tipsa på var jag ska leta?

Jag har skissat lite i S-ketchup, se bild. Vad tror ni om detta? Vitsen skulle vara att det blir lättbyggt med en ek/bokskiva från Ikea delad i två remsor på längden, och gängad stång ā la Flexy.

MacGuyvers rack, från hans Crib, har liknande sidoförhållande/dimensioner och jag tänkte mig M12 som ben. Alla mått så som de blir med Ikeas träskiva syns i bilden. Höjden och avstånd mellan hyllor kan man förstås justera. Ska man ha fler skivor blir det att köpa fler skivor.

Vad tror ni? Ska jag skrota idén eller köra på?

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/27 :  12:02:18  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Vad för verktyg har du tillgång till?

Kan du göra raka snitt i fyrkantsstång, så är en enkel lösning att montera sidobenen på kortsidan och de i mitten på "långsidan" av bänken. Med dina två hyllplan får du då en automatisk stabilisering i "z- och x"-led ! Blir riktigt snyggt om du fäller in benen i skivorna!

En annan enkel lösning är att "PK"-montera benen (se Poul Kjaerholm PK61-bord)) som jag gjorde på detta avlastningsbordet: http://hem.bredband.net/rcdesign/MCC4.jpg
Med två hyllplan, så behövs inte de tvärgående stängerna!

Kör du gängstång, så sätt rör ovanpå dessa - tycker jag blir bra mycket snyggare!

......men smaken är som .....

Lycka till med bygget och posta många bilder!

/R





The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2010/02/27 :  13:34:07  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
du har pm!


Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/02/27 :  22:54:02  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Sådärja,

Det blev ett hetsbygge trots allt. Iväg till Ikea på vinst och förlust, haffade en skiva, vidare till Biltema, och sen hela eftermiddagen / kvällen med cirkelsåg, bågfil, och borrmaskin.

Tre av benen kvarstår att kapas till, och så ska allt dras/justeras imorgon.

Mer bilder, med utrustningen ditställd, kommer imorgon.

MacGuyver, jag har spanat in "vattenledningsrör" i koppar, med silverblank "krom"-yta. Dessa skulle passa utanför gängstången, och kan vara en förbättringspotential. Först sätter jag dock ihop allt med nakna gängstänger för att se hur det funkar.

Godnatt.



Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/02/28 :  10:59:24  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
-Snyggt!
Med lite stång på så blir det superstiligt!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Thermochron
Member

50 Posts

Posted - 2010/02/28 :  12:17:31  Show Profile Send Thermochron a Private Message  Reply
Du är helt inne på rör MacGuyver :-) Ja, som sagt jag ska göra som Ernst och känna in den nya bänken ett tag för att se om jag kanske måste göra som du säger.

TV'n har åkt undan, och tjejen har (troligen bara tillfälligt) accepterat att vi bara behöver ha en TV i lägenheten, och att Tjockteven stör det viktiga utrymmet mellan högtalarna där centrum av ljudbilden uppstår.. Eller nåt.



Som endags hastmeck måste jag säga att jag är rätt nöjd. Det finns en del att göra på området "cable management" dock. Just det där med kablar verkar vara en rätt viktig punkt för slutgiltig bedömning av WAF/GAF /GO-NOGO check.

Darlingen står i ena hörnet av bänken, för att platt-teven ska kunna lyftas på plats de gånger man vill kolla på film med polarna.

Förförstärkaren är förpassad till hylla 2.



Kabelhärva, här kvarstår en del jobb.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000