HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Mattias S anläggning - Nya bilder *19/10*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/03/04 :  04:02:43  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Dags att uppdatera detta inlägg om min anläggning. Raderat allt som stått tidigare då det i stort sett inte stämmer längre. Även om jag fortfarande saknar hyffsade bilder så kan ju vetskapen om vad jag har för prylar vara bra för den som går i köpestankar och vill veta mer.

Till själva anläggningen då. Har fokuserat allt runt två komponenter som jag tycker väldigt mycket om. Min förstärkare och mina högtalare ( eller snarare elementen i högtalarna ). Vi tar komponent för komponent.

Förstärkare: Leben CS 600. Enligt min mening en av dom bästa förstärkare som finns ( givetvis är jag partisk ). Japansk handbyggd rörförstärkare i bästa retrostil med träsidor och allt sånt där. Mysfaktor 100. Köptes begagnad i Danmark och värd var enda liten krona. Rekommenderar helhjärtat Lebens produkter även om dom kostar en bra slant. Lillebror CS 300 ska tydligen vara en höjdare.

Högtalare: DIY Manger 2 vägs stativare med LTS 8 tummare. Dessa element ( Manger ) har följt med i stort sett hela min "hifikarriär" och jag kan helt enkelt inte släppa dom. Passar mitt tycke och smak som handen i hansken. Har överlevt 3 olika konstruktioner från öppen baffel i spån, golvhögtalare med vifaelement och nuvarande uppenbarelse. Kommer dock byggas om snart igen.

Signalkälla 1: En macbook pro via USB till en Cambridge Dacmagic. Enkelt och simpelt med itunes.

Signalkälla 2: En Pioneer PD-S505. 300 pix för ett fint exemplar kändes som ett kap + upp och nervända cdskivor är lite skoj.

Signalkälla 3: Projekt Debut II med Grado Black. Vincent PHO-111 riaa. Införskaffades mest då jag ville spela en och annan vinyl.

Misc: Resterande delar består utav nätkablar från Supra och FISCH Audiotechnik, nätdosa från Supra, en Noiseharvester från PS Audio, Diverse SD fötter lite här och där, Quadraspire glasbänk, ART Q dampers under bänken, Audience Conductor högtalarkabel, VDH av nån modell signalkabel och sist men inte minst en Shakti sten ( för alltid retar det nån )

På tapeten: Högtalarkabel och signalkabeln ska bort i förmån för Silk och Silkspeak med Eichmann kontakter. Högtalarna ska byggas om. Sen ska det nog fixas lite med akustiken och skivspelaren ska bytas ut i förmån till bättre.

tillägg: Ska nog även införskaffa nya hörlurar. Min Leben är nämligen utrustad med ett hörlursuttag och det vore ju synd att inte nyttja den. Söker för tillfället ett par Ergo Model 2 begagnat ( om någon nu skulle ha en till salu ) då jag anser att musik bör avnjutas iförd en jofahjälm

Övrigt: Har en liten slölyssningsanläggning för när jag ligger på sofflocket. Består utav en Squeezebox, Audion Sterlig EL34 stereosteg och ett par Audio Note AX Two högtalare. Går mest flac och allsköns mp3 genom denna. Sedan har jag även en begagnad Scandyna The Amp som ska bilda grundstommen för datoranläggningen. Till spel etc.

Det var i stort sett allt förutom diverse diy delar av allsköns slag. Element och halvfärdiga projekt lite här och där. Ska försöka vaska fram en bild eller två. Inköp av en vettig kamera känns rätt så relevant för tillfället.

Tillägg: Glömde helt bort min "slumrande" hemmabioanläggning. Eller nja, anläggning kan man inte kalla det. En Altavox Singular och en Rel Quake. Åker fram så fort jag monterat projektorn i taket *knack knack ta i trä*

Mvh // Mattias

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2010/10/19 16:44:30

Angberg
Starting Member

39 Posts

Posted - 2010/03/06 :  21:02:13  Show Profile Send Angberg a Private Message  Reply
Låter väldigt kul... och bra antar jag. Du måste bo stort som har plats för 3-4 anläggningar.

Bilder, bilder, bilder... =)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78793
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/08/25 :  08:29:14  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Verkar som en mkt spännande anläggning!
Leben och Manger låter som en bra kombination, har själv lyssnat alldeles för lite på Manger-konstruktioner, tyvärr...
Macbook med Itunes och USB-DAC kör jag med, mkt enkelt och smidigt, och låter riktigt bra
När man vill "finlyssna" så är det ju ändå en vinyl man plockar fram :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/25 :  09:12:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Raderat allt som stått tidigare då det i stort sett inte stämmer längre
Men då får du inte resan dokumenterad. Det är ju kul läsning även för oss andra!

En Pioneer med skivtallrik/Legato Link saknar jag faktiskt i mitt HiFi-CV. Undrar om jag kan hitta en, var ska jag ställa den då? Sovrummet på landet är inte invaderat än...

Se nu till att ta en bild eller två!

Edited by - huzze on 2010/08/25 09:19:37
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2010/08/25 :  09:24:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Får intrycket att det låter gott! Jag överproducerar saliv varje gång jag ser en Leben!

Jag antar att du inte är en "source-first"-kille men det håller jag till viss del med om. Sedan tycker även jag att det är rätt skoj med diverse tweaks. Åtminstone om de är prisvärda!
MVH /Micke

PS Huzze: vill du ha en Pioneer CD med tallrik får du PM:a mig, jag har tre st. tror jag just nu!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/08/25 :  10:10:18  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
quote:
Men då får du inte resan dokumenterad. Det är ju kul läsning även för oss andra!

Jo det förstås. Dock är minnet vagt och bildokumentation saknas. En del kommer jag ihåg i alla fall. Inte i kronologisk ordning dock.

Rega cursa & maia - Gamla varianten.
Rega Brio - även den av äldre typ.
Rega Planet x2 ( ja, 2 st ) - Gamla varianten. Förstår än idag inte varför jag köpte och sålde dom då jag gillade dom skarp. Hittar jag en ny åker pioneeren ut.
Audion 300B SE stereo - En av mina mest kära ägodelar. Åkte i bytesnojan.
Audion 300B MK2 SE Stereo - Såldes till förmån för min leben
Bladelius Tyr - Kom inte helt överens med ljudet från denna förstärkare
Edison 60 - Ännu ett offer av bytesnoja.
Holfi Xara DC - Försvann då jag hittade min andra Rega planet.
Rauna Chaconne IIa - Trevliga högtalare men jag hade alltför många under den perioden så dessa fick åka
Martin Logan Purity - Hemma och vände. Roliga helaktiva elektrostathögtalare. Nått fick mig att gå tillbaka till mina manger igen dock så dom åkte.
Rotel RA-1060 Hade en bra anledning att köpa denna men glömt vad det var
Rotel RT-1080 Jodå. En radiodel. Böts bort relativt snabbt för nått som ansågs roligare för stunden.
Anderson 265 - Rör är kul var nog tanken.
Philips rörhäck - Loppisfynd. Byttes bort.
Sennheiser HD modeller - Kommer ej ihåg om det var 580 eller 600 eller 650. Har haft 2 st iaf.
Kinesisk hörlursförstärkare - När kinaimporten var som hetast.
Vincent Spark II - Ligger fortfarande i garderoben
RoomLens - Darth Vaders akustikbehandling ? Tuffa men byttes bort. Skillnad på ljudet ? Vette tusan.

Får väl addera prylar i den mån jag minns. Högtalare har mest varit diy av olika slag. Kablar i all dess former har passerat. Mest minnesvärda får väl Intermezzokablarna vara. Otympliga rackare.

quote:
Får intrycket att det låter gott! Jag överproducerar saliv varje gång jag ser en Leben!

Jag antar att du inte är en "source-first"-kille men det håller jag till viss del med om. Sedan tycker även jag att det är rätt skoj med diverse tweaks. Åtminstone om de är prisvärda!


Ja. Leben har nått visst speciellt över sig. "Byggd med känsla" eller vad man nu kan kalla det. Visst skulle jag vilja ha bättre cdspelare men känner mig så pass nöjd med mac:en / cambridge att en dyr cd inte känns befogat. Sen är ju itunes så behändigt Men nej, har nog aldrig varit en "source-first" person. Högtalare och förstärkare har alltid lockat mera av någon anledning. Kan ha med mitt intresse av diy att göra.

Angående tweaks så har väl Shakti lite tvivelaktigt prisvärdighet men för ett par hundralappar begagnad var jag bara tvungen att ha en Inte minst för eventuella reaktioner den kan frambringa

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2010/08/25 11:12:15
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/08/25 :  12:43:30  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Leben , vänligen plocka fram kameran!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/08/27 :  02:01:09  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Börjar med lite leben. Har som sagt ingen vettig kamera än så ni får hålla tillgodo med ett par tagna av han som sålde förstärkaren till mig.

Tror dom flesta entusiaster kan förstå varför jag är helt såld när det kommer till denna förstärkarjuvel . För den som är intresserad av lite mer information, klicka på denna länk - http://lebenhifi.com/products/cs600.html Saxat från följande sida: *24K Gold-Plated Knobs*. Utseende spelar fansiken roll !

För en trevlig recension, klicka här - http://www.6moons.com/audioreviews/leben2/system.html









Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2010/08/27 02:59:23
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2010/08/27 :  02:10:49  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Leben, ser sjysst ut :)

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2010/08/27 :  14:08:20  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Leben är banne mig bland det snyggaste som finns. Såg någon bild från en mässa i Hifi & Musik för ett par år sedan och det väckte ha-begär.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/27 :  15:00:04  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Vilken skönhet! Utseendet har en viss betydelse, det gör ju inget om det både är och låter snyggt.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2010/08/27 :  16:11:06  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Ojoj...Måste hålla med. Det är fantastiskt vackra byggen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/08/27 :  16:35:25  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Skulle vilja höra Leben med rätt högtalare... har bara hört med Totem Forest och jag förstår fortfarande inte hur säljaren tänkte.
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/08/27 :  16:40:31  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
...rätt högtalare, Harbeth kanske som Jeff Day använder i sin test av Leben . Vore väldigt intressant att prova en Leben hemma på kammaren. Dom är riktigt snygga

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/08/31 :  00:14:01  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Fick ett kuvert idag från Danmark med lite roliga prylar i. 2 st paket med Eichmann Beyonet Plugs till mina högtalarkablar och lite mer udda, 1 set med Eichmann Cable Pods. Tanken var först enbart köpa banankontakterna men det visade sig att säljaren även hade ett paket Pods vilket ju var förträffligt då jag faktiskt sökte sådana också. Ska användas vid nästa bygge med mangerelementen.




Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/10/19 :  16:09:31  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Dags för lite nya bilder.

Små tweaks är roliga. ART Q dampers under stereobänken ( som är en Atacama med glashyllor och svarta ben ).



Min primära signalkälla. Macbook Pro med itunes. Kör via USB.



Mina DIY högtalare. Byggda av PK. 2 vägare med Mangerelement och LTS bas/mellanregister.



Baksidan av högtalarna. En extra bakåtriktad diskant som kan justeras av en pot. Ratt från svalander och terminaler från supra.



Uppställningen i mitt lite väl kala rum. Lär väl åtgärdas när pengar finnes.


Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2010/10/19 16:18:47
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/10/19 :  16:27:13  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Då tar vi och kikar lite närmre på elektroniken.

Inte den mest lämpliga placeringen av skivspelaren. Försökte först ha förstärkaren i lägsta hyllan men värmen den avger satte stopp för det. Funkar rätt så bra ändå. Skivspelaren är en Pro-Ject Debut 2



Ett steg upp och vi finner Dac:en som är en Cambridge DacMagic ovanpå min cdspelare från Pioneer. Sammankopplad med toslink. En billig Vincent Riaa tar hand om signalen från skivspelaren.



Ett steg uppåt och kronjuvelen i min anläggning dyker upp. Leben CS600.



Kabelhärvan bakom anläggningen. Nätkabeln från FISCH Audiotechnik närmast i bild.



I övrigt är det Supra som gäller. Den mystiska svarta lådan som skymtas är ett gammalt Lyngdorf filter.


Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2010/10/19 16:36:34
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/10/19 :  16:42:19  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Dags för lite "hifiporr". Vi tar bort topplocket på Leben och kikar vad som kan finnas där.



En närmare inblick. Utgångstransformatorerna.



och ännu en.



plus en till.



Det var allt för denna gång. Hoppas mina bilder kan vara av intresse.

Mvh // Mattias

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2010/10/19 16:43:52
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2010/10/19 :  19:55:45  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Leben verkar mycket intressant... riktigt snygg också!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2010/10/20 :  11:40:53  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
kul med manger, har själv funderat på att göra nått med deras element

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000