Jag håller på att knåpa i mitt musikrum och har planer på att koppla ihop en stationär dator med min DacMagic. Datorn står i klädkammaren bredvid musikrummet och det är runt 8 meter mellan dator och dac. Vad är bästa sättet att koppla in datorn på? Coaxial, optiskt eller USB?
USB kräver antagligen repeater med 8 m kabel och där är man också begränsad till 16bit/44,1kHz. Finns det liknande begränsningar för coaxial och optisk S/PDIF? Det hade varit kul att ha möjlighet att kunna spela mer högupplöst material också... Som det är idag så har jag endast USB-utgång från datorn, har ni några bra tips på bra/billigt ljudkort med Coax eller optisk utgång? Helst ett som har båda så att man kan testa...
De flesta ljudkort idag har ju digital utgång. T.ex. Creative Soundblaster Live. Sätter nog min 5:a på att du får bästa ljudet med en coax-digtalkabel. Och då har du möjlighten att köra mera högupplöst också.
16bitar 48Khz är det som är max på ett vanligt USB interface förresten. Finns det egna drivare till USB-DACen kanske det går att utnyttja USB 2.0 interfacet och öka bandbredden.
MVH /Micke
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Det blev ett Sunsway/ST Lab PCI ljudkort 7.1-kanals med coaxialutgång. Kortet har ett C-Media 8768 chip där någon på Hydrogenaudio utvecklat drivrutiner för att få ut bitperfekt audio (http://code.google.com/p/cmediadrivers/). Kortet kostade under 200 så jag tyckte det kunde vara värt att testa.