HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gruppköp mönsterkort InDiscreet RIAA bygg tips
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/03/11 :  13:08:04  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Vid vårt RIAA möte här i eojeud kom vi fram till att indeskreet MM RIAA låter väldigt bra.
Det som utmärker den är spelglädjen o klangen. Väldigt likt Linn Linto mc riaa.

Därför drar jag igång ett gruppköp på mönsterkort. Satsen består av ett nätdelskort samt två RIAA kort. Samliga mönsterkort kommer att ha skärmlager och genomplätterde hål för komponenterna.
Lödmask och komponentryck kommer ej att finnas på korten.
Kommer vi över 20 bestälda satser hamnar priset på ca 200kr+ porto. Men det definitiva priset kan variera något.
PM:a mig när du bestämt hur många satser du behöver och givetvis den adress som korten ska skickas till. Inget PM=ingen beställning.
OBS Beställningen är bindande.

Sen PM.ar jag tillbaka med det slutgiltiga priset.
Ni får kolla på tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78558
Komponent lista och monteringsunderlag i pdf finns på TNTs hemsida. http://www.tnt-audio.com/clinica/indiscreet.html

Löpande info uppdares i denna ruta så ni slipper skrolla i tråden.
14 dagar ligger ordertiden öppen sen stämmer jag av o beställer korten. Den stängs för inköp 25/3 18.00. 26/3 skickar jag ordern.

Bygg info : köp inte för stora kondingar till nätdelskortet.
Ej över 18mm diameter. RM7.5. F måttet i ELFA
Två trådar skall lödas in till respektive bas till signal jord.
Finns ej på korten. Enkelt ingrepp!
RIAA korten har uppdaterats idag enligt bubbels erfarenheter med brumproblem. Q2 o Q4 har fått sina ledare dragna till jordledaren på lödsidan. Skärmen på komponentsidan är endast ansluten vid en punkt vid ingången.22/3
Bejoken här i Malmö har en 12va 2x15 för 49kr+moms art.nr550022 på sin utförsäjninghylla i butiken fans 8st kvar. 22/3

Mejlade iväg ordern idag 26/3. 20 satser totalt. ca 12 dagar tills korten kommer till mig.

Nu har jag fått leveransen av korten men ingen faktura så jag får vänta med distributionen tills den har anlänt. hoppas det går bra att göra så. jag är ledsen att det drar ut på tiden jag har skickat ett antal mejl utan att få svar.
Dom ser bra ut!! 14/4

Nu har äntligen fakturan kommit så alla som har beställt vi PM ska ha fått svar om betalningen. 19/4
Då har dom första korten skickats ut till beställarna, jag saknar dock några som inte har hört av sig. Kolla av ert PM. 22/4
Hjälp!!!! Någon har betalt och jag ser INTE vem det är verifikations datum26/4. Kan du PM så jag skickar till rätt person... Jag vill inte skriva ut evt. känsliga bankuppgifter..


Spänningskortet är det vanliga utan batteriladdare.
Det som syns på bilderna.

Tack för bilderna Bubbel!

Edited by - viterbi on 2010/05/10 21:38:26

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/11 :  21:21:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det är jag som hade med riaat till träffen det som är skillnaden mellan Linto och InDiscreet är att InDiscreet har en större ljudbild något bättre tempo i musiken med en stepup har man ett riaa som fungerar i alla lägen utnivån från den är nästan lika högt som från cd-spelaren. Bo Hansson gillade detta riaa när han fick lyssna på den vid ett av våra DIY-träffar i Göteborg bara det är ett gott betyg .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/03/12 :  08:30:39  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Bubbel, du har inte lust att lägga upp lite utförligare bilder på ditt bygge? Antar att gainet är anpassat för en MM pickup och kör man MC så behövs stepup?

/Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2010/03/12 :  12:10:26  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Detta verkar intressant! Var skall korten köpas ifrån? Eller skall ni få dem tillverkade från mönster? Är det ett RIAA kort per kanal eller varför är det två kort i en sats?

Jag håller med om mer bilder!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/12 :  17:11:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Då får jag lägga till lite bilder. Jag byggde mitt riaa 04 jag etsade alla kort själv till den men färdiga mönsterkort underlättar sen slipper man slabba med etsvätskor.

Första bilderna visar hur jag har arrangerat riaa och strömförsörjningen det är ingen superkvalitet på bilderna men man ser i alla fall vad det är .





anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2010/03/12 17:22:24
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/12 :  17:16:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Lite nakenbilder på riaa delen med LL9206 stepup från olika vinklar.











anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/12 :  17:20:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Till sist bilder på strömförsörjningen.









Det är allt vad jag har i bildväg.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/03/12 :  17:57:06  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Har också InDiscreet RIAA:t, men hardwirat, rekomenderar dock pcb.

Har väl kört med det i ca 4 år, och finner ingen anledning att använda något annat
RIAA.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/03/13 :  17:12:39  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Mönsterkorten tillverkas utifrån Eagle cad filer.
Eftersom vi får korten utifrån caden så blir det tre kort i satsen.
Ett kort per kanal o ett nätdelskort.
Hoppas jag är tydlig nog.
Dom görs hos en riktig mönsterkortstillverkare.
Inget hemma etsat här inte.
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2010/03/14 :  09:03:38  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply

Jag skall ha 2 satser för att kunna köra olika komponenter. Men jag vill ha extra nätdelskort också. Det skall bli roligt att bygga denna riaa för set finns så många trissor man kan testa i den. Toshiba trissor skall jag testa i varjefall.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2010/03/14 :  12:06:23  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Hej!

Det står i deras beskrivning att ett 10x16 kort kan ta TVÅ kanaler bredvid varandra. Du säger att det blir tre kort i satsen. Då kör du 2 st 5x16 kort? Blir det spill över kanalerna om man kör det på ett 10x16 istället för att dela upp det? (Orsaken till att inDiscreto ger så bra ljud är väl power supply delen främst?) Det blir inte billigare att välja 10x16? Vill inte komma och försöka ändra alla planer, men vill väcka frågan... (Skriv upp ett kit på mig!)

Mvh
Andreas

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/14 :  13:35:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Att jag har den i två kort var att jag fick tag i en 60x400 remsa jag har också läst någonstans att man undviker någon form av störningar mellan kanalerna men de är kopplade tillsammans ändå genom GND. Jag skulle nog bygga den med ett mönsterkort för då kan man göra anslutningen till nätdelen bättre och enklare som det är nu är det extra anslutningar.

Nu gör du mig intresserad lusse med Toshiba trissorna Toshiba är kända för att göra väldigt lågbrusiga trissor de kan vara ett intressant alternativ till BC109B.

anders

edit: ett litet fel

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2010/03/14 14:52:06
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/03/14 :  19:25:43  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Jag vet inte hur dom fysiskt lägger ut respektive kort på rå laminatet.
Jag misstänker att deras är betydligt större än vad vi köper i handeln.
Tror nästan att laminatet är en 1/4kv.M.
Det var ett förslag som tillverkaren gav till mig.
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2010/03/15 :  12:42:11  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Tack för bilderna Bubbel! Ser trevligt ut det där, smart att lägga strömförsörjningen i en egen låda! Skriv upp en sats på mig, jag pm:ar dig viterbi...


mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

rogerjons
Member

88 Posts

Posted - 2010/03/17 :  07:27:25  Show Profile Send rogerjons a Private Message  Reply
Hej!
Trevligt med bilder!
Det ser ut att vara ett batteri med på bilderna ovan (röda med Graupnerloggan). Vilken version av strömförsörjnings-PCB är det ni beställer, den med batteriladdaren eller det med vanliga strömförsörjningen?

Det är en del komponenter och en del stora kondingar, är det någon som har koll på ungefär vad alla komponenter som behövs kostar?

/Roger

Edited by - rogerjons on 2010/03/17 08:02:50
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/03/17 :  09:24:15  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Komponentpriser ja du. minst en tusen lapp om man inte har komponenter liggande hemma.
Trafo o låda brukar va dyrast.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/17 :  13:44:56  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ja, de där 2x15V-trafosen är ju lite knepiga att hitta billigt. 2x12V finns det ju en uppsjö av men 2x15 är det värre med, är det nån som vet nått ställe så posta gärna.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/03/17 16:05:32
Go to Top of Page

Gustaf J
Member

60 Posts

Posted - 2010/03/17 :  15:36:50  Show Profile Send Gustaf J a Private Message  Reply
Jag är intresserad av en uppsättning kort...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/17 :  16:13:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Farnell har dessa produkter men om de säljer till privatpersoner vet jag inte men grejer har de http://se.farnell.com/multicomp/mcfe030-15/transformer-30va-2-x-15v/dp/9531726 om det är billigt med trafon vet jag inte.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2010/03/17 :  16:48:34  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
2x15 V 55VA, www.bihab.se artikel 10-002-06. 180:-/st om man köper 5 st.

Edit:

http://www.svebry.se/products.php?product_id=3610
30VA, 190:-

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2010/03/17 16:51:41
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/17 :  16:59:24  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Hittade ett gäng på ebay för runt hundringen per styck.

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=pcb+transformer+15&_sacat=0&_trksid=p3286.m270.l1313&_dmpt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&_odkw=pcb+transformer&_osacat=0

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/03/17 :  17:03:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
http://se.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=0504763
20va stod det på TNT sidan.
RS säljer nog bara till företag.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/03/17 :  17:30:44  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag beställde 18VA men med tanke på vad de där trissorna drar så går det säkert bra med bra mkt mindre effekt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2010/03/17 :  17:50:10  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag kan köpa från rs om ni vill?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/03/17 :  18:20:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Det ser ut att vara ett batteri med på bilderna ovan (röda med Graupnerloggan).


Det är inga batterier alls i det paketet det är lite saker som hjälper till att styra upp buset som kan tänkas komma från nätet .

Tänk bara på att trafon är redan överdimensionerad så en något mindre gör inget om man inte får tag i en med rätt värden.

Ett tips på vägen köp, elyt-kondensatorer av bra kvalitet från början, jag har Jamicon från början men jag har bytt till Elna senare på ett par ställe och jag upplevde direkt en förbättring. Förmodligen har Jamicon blivit bättre än när jag köpte mina 03 då var det de billigaste man kunde köpa.

Toroidal transformer,30VA 2x15V o/p
http://se.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=6718943

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/03/17 :  19:32:57  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Jag ska ha minst en uppsättning, ska höra med några kompisar o kollegor om de oxå vill ha :)
viterbi: jag återkommer med PM med exakt antal

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000