HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nu ska det snickras!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/24 :  17:34:56  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Fick nå ryck i veckan efter att ha läst början av Tobbe_L's Q&D tråd och bestämde att jag också ville bygga lite

Eftersom jag inte ägde några träverktyg alls så blev det att åka och shoppa.

Kom sedan hem med 1st överhandsfräs +div småsaker och en upp kapad 19mm mdf

Elementen som jag tänkt använda är:

Seas H392 http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h0392_25tnf.pdf

och Vifa P17WJ-00-08 http://www.tymphany.com/p17wj-00-08

Och ritningen http://www.audio.thesonicboomers.com/plans.html

Ska bli intressant och se vad grannarna säger då jag bor i en studentlägenhet

Bilder kommer

Btw. Någon som skulle kunna tänka sig hjälpa att simulera ett vettigt filter? typ 1:a eller 2:a ordningen vid någon lämplig delningsfrekvens

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2010/04/24 17:36:05

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/24 :  17:47:40  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Vi kan väll börja med en bild på elementen:


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/24 :  18:38:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spännande, Lycka till
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/24 :  19:59:30  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Har börjat bygga en rigg för att kunna fräsa försänkningarna för elementen nu ikväll, får se om jag hinner testa nå innan det blir allt för sent.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/04/25 :  18:49:55  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fräsa en lördagkväll Vågat Hur gick det??

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/04/25 :  19:06:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kul att kunna inspirera andra

Väntar med spänning på bilder

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/26 :  23:30:19  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hehe jo testade lite lördag kväll, bor ju i en kåk med bara studenter så det levde om rätt mycket från alla håll iaf

Håller till i källaren på kåken som är ett skyddsrum så stänger man till ordentligt låter det inte så mycket ut (tror jag iaf )

Har iaf börjat fräsa hål till diskanter och terminaler.

Tänkte lägga upp en bild men bildhinken vill inte vara med

Kommer kanske senare eller i morgon.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/27 :  01:23:45  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu verkar bildhinken ha hoppas igång så jag slänger väll in bilderna innan det är dags att sova.


Försänkning för diskant


Hål för diskanter (till vänster) och terminaler


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/27 :  16:08:24  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har det hänt lite mer.


Hål för elementen


Element på plats

Tycker dock hålet för diskanten blev lite trångt så får putsa upp det lite men annars tycker jag det blev bra för att vara första gången.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/27 :  20:07:06  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
kom igen nu, 500 läsningar och 3 kommentarer

Någon som kan hjälpa mig med ett filter kanske?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/27 :  20:23:42  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Du vet hur vi är - blyga och tysta. . .

(edit: håller med sladdbarn i posten nedanför!)

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/04/27 21:16:50
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/27 :  20:41:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kan inte hjälpa dig men tycker det är ytterst trevligt att du tar dig tid att lägga upp bild/text

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/04/27 :  20:56:50  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Kan tänka mig titta på filtret om du har möjlighet att kika förbi Örebro.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/04/27 :  21:29:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ser trevligt ut det där

Men fräsning med mall är ju lite fusk
Då blir det inget Q&D bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/28 :  13:46:57  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hm Örebro är tyvärr en bit att åka, men tack iaf!

Jo lite fusk är det men tror inte jag är nog stadig för att göra det på fri hand

borrade iaf hål för skruvar och slog in inslagsmuttrar i baffeln eftersom jag troligen kommer
behöva ta lös elementen ett par gånger. Ska se om jag har tid att börja limma lite ikväll.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/28 :  22:11:56  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Vet inte om jag hade tid egentligen men jag började limma lite iaf


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/04/30 :  18:44:13  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Men igga min tråd , gör det

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/05/01 :  11:23:26  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det ser OK ut för en amatör som jag, men varför använder alla MDF i sina byggen ?

MDF har en egenresonans på ca 400 Hz, spånskiva har ca 14 Hz...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/05/01 11:24:29
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/05/01 :  15:24:49  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Gastone jag är mycket intreserad av hur du hittat dessa siffror?
Mig veterligt så har ett material INGEN egen resonansfrekvens ALLS om den inte har en storlek, om du tar en kub på 1cm3 MDF och 1cm3 spånskiva så menar du alltså att den ena kuben svänger med 400Hz och den andra med 14 Hz

Mycket oseriöst av dig tycker jag att skriva ett sådant uttalande på ett forum där vi förväntar oss att läsa fakta!
Att påstå att två träfiberskivor har så stor skillnad som 30ggr i resonansfrekvens rättfärdigas inte ens med en ironisk smiley... då det faktiskt kan vara så att MDF har lägre resonansfrekvens än spånskiva vid samma tjocklek och area eller hur?
Är väldigt intresserad av faktabakgrunden.


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/05/01 :  17:17:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Det jag har läst om egenresonanser då har man mätt på en fullstor skiva, 240x120.
Kommer knappast att ha samma egenresonans i en liten låda, men min erfarenhet säger att det lättare blir "plonk"-ljud i mdf-lådor om man inte stagar dom.
Dock tycker jag personligen inte att egenresonansen är så relevant då den ändras med lådstorlek och stagning.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/05/02 :  12:28:00  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
quote:
Gastone jag är mycket intreserad av hur du hittat dessa siffror?
Mig veterligt så har ett material INGEN egen resonansfrekvens ALLS om den inte har en storlek, om du tar en kub på 1cm3 MDF och 1cm3 spånskiva så menar du alltså att den ena kuben svänger med 400Hz och den andra med 14 Hz

Mycket oseriöst av dig tycker jag att skriva ett sådant uttalande på ett forum där vi förväntar oss att läsa fakta!
Att påstå att två träfiberskivor har så stor skillnad som 30ggr i resonansfrekvens rättfärdigas inte ens med en ironisk smiley... då det faktiskt kan vara så att MDF har lägre resonansfrekvens än spånskiva vid samma tjocklek och area eller hur?
Är väldigt intresserad av faktabakgrunden.


OM den inte har en "storlek" så finns den ju inte, varken som skivmaterial eller annan materia.

Nu vill jag inte OTa tråden, men personangrepp gör mig förbannad och att kalla mig oseriös leder inte till ett trevligare bemötande, "okunskap" hade varit ett bättre ordval, men uppgiften är vad jag har läst på andra ställen, bl.a. sidan 4, HÄR:
http://www.dls.se/econtent/files/99/manual_ultimatesubs_swe.pdf br /

och här är en till med samma "oseriösa" påstående:
http://www.epatraktor.org/board/post72039.html

Men jag kan tacka för mig på det här forumet, det finns andra...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/05/02 12:33:58
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/05/09 :  18:32:59  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Efter att ha varit lite avtrubbad av div tråkiga kommentarer så tyckte jag att jag skulle ta mig i kragen och fortsätta lite iaf.

Limmade innerbaffeln men märkte senare att jag klantat mig med mätningen Baffeln skulle ju limmas 5cm från bakstycket men jag råkade mäta 5cm från kanten så det blev bara 3cm från bakstycket

Några tips på hur man ska lösa det problemet ?


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/05/09 :  19:09:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag måste ställa mig snett bakom Gastone och hålla honom om ryggen om egenfrekvenser i materialet.

Bakgrunden är att jag gick på en lite mer avancerad möbelsnickarkurs där vi fick bekanta oss med saker och annat som man inte annars kommer i kontakt med i den vanliga vardagen i snickeribranschen. En av de saker vi fick lära oss var materialkännedom och där ingick det veta hur de olika materialen uppför sig. Jag reagerade väldigt när jag läste att MDF hade 400Hz som egenfrekvens spånskiva 14Hz, björkplywood 10Hz osv tyvärr fick vi inget dokumentation om detta. Men om jag inte missminner mig helt och hållet så sysslar universitetet i Cambridge på med dessa mätningar som var framtagna för instrumentbyggare.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/09 :  19:21:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Lägg inte av på detta forumet! Jag vill gärna se dina byggen. Detta är en av de trådar jag kollar på varje gång den uppdateras.

Angående egenresonans så är det såklart skillnad på olika skivmatrial, men konstruktion, storlek på bitar och ev stagning gör mycket större skillnad än matrialet i sig, precis som redan nämnts.
Det var en tråkig ton i Esls post. Det är tråkigt att läsa sådana saker, men bry dig inte om det. Jag kan också skriva barskt ibland, men jag menar aldrig illa. Det är bästa är bara att filtrera bort ev fula påhopp och tråkigheter. Alla kan ha en dålig dag.

Bygg på nu! Jag vill gärna läsa om resultatet inom kort i denna tråd.
Det behövs mer TL och andra mer "exotiska" konstruktioner i denna annars allt för likriktade värld.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2010/05/09 :  19:50:12  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Jo jag tänkte inte lägga av, men nu när jag har limmat lite fel så var ju frågan hur ni tycker jag ska lösa problemet på bästa sätt?

Antingen låsas som att inget hänt eller kapa ur skiten och försöka fixa en ny?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/05/09 :  19:54:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vad har du limmat fel? Om jag gör fel och inte har några förstärkningar så tar jag till milt våld så lossnar det.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000