HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sub av en 10" Perless 831727? - BILDER
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/26 :  23:11:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej

Kan någon hjälpa mig att peka ut ett lämpligt spår för att göra en sub av en 10-tum Perless 831727 .




Jag har fuskat lite med hornresp för att se om det gick att göra ett tappat horn med den men det blev en väldigt djup hängmatta. Om det var mitt fel eller elementets vet jag inte.

Har också klurat lite om en ren TL lösning kan vara medicinen, kanske något i stil med Björn Johannesens Hideaway TL sub .


/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/05/31 16:59:13

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/04/26 :  23:26:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag är ju ingen expert....
Men lite märkligt element kan jag tycka.
Med så låg fs och relativt svagt magnetsystem så verkar det vara en bas för sluten låda. Men såpass låg qts tyder på att tanken är en basreflex.
Synd att dom inte angett x-max i specen.

Problemet i TH ser jag lite spontant sådär vara dess låga fs, och kanske den lite halvsvaga magnetmotorn, bl=10.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/27 :  20:52:39  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Tack för tipsen Mickel-mackel. Jag blir heller inte riktigt klok på elementet.

För skojs skull utgick jag från Björns Hidaway TL SUB men ökade volymen något och fick fram en frekvesrespons i rummet som verkar vara ganska ok (hörnplacerat). Bättre bas än Hidaway orginal (även utan hörnplacering) men jag är lite konfundersam över impulssvaret. Är det normalt att det ser ut på det sättet?







/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/04/28 :  08:41:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag har ett par sådana, det ska bli basmumsare av dem...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/04/28 :  08:58:52  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det vore ett alternativ förstås men jag har bara en.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/09 :  23:54:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kan någon hjälpa mig att tolka impulssvaret? Är det så det blir när man försöker få en TL att gå riktigt djupt eller är det här fel element i fel låda?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/23 :  00:50:27  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Om man åker till Biltema och handlar ett sådant här rör. . .




. . .som är 25*290 cm. och sätter elementet i ena änden och pluggar den andra ändan får man en sådan här sim:




Båda graferna är med alla rumsreflexer inräknade.

Inget tappat horn direkt med 100% Q&D

Skulle detta kunna funka tro?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/23 :  07:52:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Kan fungera bra.
Skär du den vid 70-90 Hz (för att slippa puckeln över 100 Hz) så har du en -3dB punkt vid ungefär 30Hz, vilket bör ge
en hygglig hifi-upplevelse.
Att den sen fortsätter att ge bastoner, fast med svagt fallande SPL, ända ner till under 20 Hz är ju bonus.
Lämplig placering i nåt hörn kan dessutom hjälpa upp lågbasen lite.

Dess låga qts och storleken på lådan, förlåt röret, ger antagligen ett lågt system-Q som skapar en torr och ren bas.
Någon bummelgenerator har jag svårt att tro att det blir.

Skrivet av en som inte kan så mycket ...

Men Q&D visst. Kör på och lyssna av.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/23 07:53:30
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2010/05/23 :  09:34:08  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Det är inget konstigt med det här elementet.
Det är en ordinär hifi 10" för fluffig bas

Den linjära slaglängden är +/- 9mm.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/23 :  12:51:23  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Skrivet av en som inte kan så mycket ...

-vad kallas det där, klädsam blygsamhet?
Tack för synpunkterna!

quote:
Det är inget konstigt med det här elementet.
Det är en ordinär hifi 10" för fluffig bas

haha då är det fluffig bas jag ska ha!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/05/24 00:21:44
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/23 :  22:02:33  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Pillade lite till i kväll. Minskar man mängden dämpull till ca 570 gram (vilket är hälften av vad jag räknade på i förra simmen) får man lite mer respons i basen.



Alla simmar ovan är med suben som på bilden nedan. Rummet är sett uppifrån, och suben är placerad med sidan mot sidoväggen. Den lilla magenta fyrkanten motsvarar lyssningspositionen en meter bort och på 90 cm. höjd.



Jag tycker det är spännande hur mycket det skiljer när man tar hänsyn till rumsreflexerna också. Nedan är simmen för denna sub i ekofri miljö och den ser ju inte så spännande ut.



Det fina med MJKs arbetsblad är att man kan få en uppfattning om hur golv- och sidoreflexerna påverkar frekvensgången beroende på hur man placerar kabinettet i rummet och lyssningshöjd mm kul!


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/05/23 22:09:43
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/26 :  00:48:09  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hittade det här citaten om elementet från Ken Kantor.

"The 1727 was specifically designed for sealed box applications (by Knud Thorborg and myself.) As might be expected, this is my personal recommendation.
It will certainly work in a vented system, if the lowest possible F3 is your goal. I would suggest that really good transient response at 40 Hz will often sound better than squeezing every possible Hz from the bottom octave, where there typically is less content.
Needless-to-say, there are as many opinions on this as there are speaker designers, and you need to decide what your own priorities are. There is no one right answer; just a bunch of tradeoffs.
· I would start with a sealed box of about 1 cubic foot, with fairly heavy polyester fill.
· You can expect fairly flat response down to, say, 35 Hz, under typical conditions, and useful output down to the high 20's."


"I co-designed the 1727 with Knud Thorborg (sp?) at Peerless, working as a consultant to one of their larger Japanese customers. The 1727 was a specific attempt to strike a blow in favor of low Fs, which had really become unfashionable at that point in time. The driver later was added to their standard catalog.

It's nice that it is still in use."


Det var ju lite intressant att läsa tycker jag!

/mvhff


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2010/05/26 00:56:48
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/26 :  01:19:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Följer jag Kens råd i posten ovan om att göra lådan om ca 28 l istället får jag följande sim med suben nästan i hörnet.



Någon form av room gain kommer nog på kurvan också tror jag.

Röret är köpt. Nu ska jag bara bestämma mig för hur långt det ska bli.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/30 :  12:27:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hmmm, om jag följer någon av de första simmarna ska röret vara så här långt.



Undrar vad det är för WAF eller MAF också för den delen

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/30 :  13:48:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Du ser inte så lång ut ...


Lite beroende på användning, men ska sub'en behandla musik, hifi, och inte orgeltoner så verkar en nedre fs som erhålls av något mellan helt rör och 28 liter bli rätt bra.

Jag skulle börja med att ungefär halvera röret = 71 liter.

Prova att simma 71 liter.

edit:
Genom att börja med att halvera röret har du en halv bit kvar.
Då kan du korta röret succesivt och lyssna och mäta dig fram. Sen när du känner att du har facit tar du den överblivna halvan och sågar av till rätt längd.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/05/30 13:54:55
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/30 :  18:13:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
VA! skulle jag inte vara så lång. Jag är faktiskt 174 OCH EN HALV!



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/31 :  00:26:39  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Lite beroende på användning, men ska sub'en behandla musik, hifi, och inte orgeltoner så verkar en nedre fs som erhålls av något mellan helt rör och 28 liter bli rätt bra.

Jag skulle börja med att ungefär halvera röret = 71 liter.

Prova att simma 71 liter

Tack för tipsen Mickel-mackel! Jag spelar sällan orgelmusik och den ska inte vara en dedikerad biosub. Kanske ca. 60 l kan vara en lämplig medelväg.
122 cm lång, 60 l internvolym och ca 0.5 kg polyestervadd ger följande sim hörnplacerat med reflexer:





Impulssvaret ovan är hörnplacerat med reflexer från tak, golv-, bak- och sidovägg. Att jämföra med hur det ser ut i ekofri miljö nedan.




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/31 :  08:21:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Av allt att döma av den simmen så har du -3dB punkt på nästan 25Hz, och det bör räcka till allt, utom möjligtvis världens längsta orgelpipor.
Fast egentligen, i elektronisk musik kan det givetvis förekomma så djupa toner med.

Men på simmen anar man väl också ett litet lyft vid 50Hz, det kan alltså finnas lite bumlighet. Fast hur var det, du simmar tillsammans med rumsresonanser?
Kanske är det rumsresonanser, stör det får du bygga bummelätare som lösning.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/31 :  16:58:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Lite kortare rör men mycket högre både WAF och MAF



Tillverkning av fräsjigg



Första försöket att fräsa ut locket.



Det dammar en del kan man säga. Ganska skönt att slippa göra det innomhus.



Helt ok snitt faktiskt.



Passar fint också



Här har två soffkuddar fått sätta livet till. Knappt 500 g polyesterwadd. Men hur gör man för att inte vadden ska rasa ner på själva elementet



Hittade någon form av metallband



Knixade till en enkel spännare





Faktiskt så funkar det och klämmer fast en liten bit urtvättat lakan mot kanten så att vadden inte rasar ner.



Det blev inte så särskilt mycket gods att fästa själva elementet i. . .



Tillhyvling av ben.



Ben och element monterade.



Ståtlig pjäs i trägården. . .



. . .som ser till att det blir disco hela vägen ner till grundvattenivån.




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/05/31 :  19:07:34  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hehe, brutalt snabb-bygge.

Snart får vi väl veta hur det låter ...
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2010/05/31 :  20:03:51  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
En SVS på steroider
Snyggt!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/05/31 :  20:04:54  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Misstänker att det låter rör...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/05/31 :  21:51:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
En SVS på steroider
Snyggt!

Du ska ha tack för elementet hobbes! riktigt kul att få möjligheten att experimentera och lära.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/31 :  22:18:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Underbart projekt! Väntar med spänning på provlyssning

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/06/01 :  05:10:41  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Tufft bygge FForsman!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2010/06/01 :  09:28:57  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Jameeeeen.. låter det något då?

Ser coolt ut

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000