quote:Sätt elementet så att det släcker ut resonanser och placera dämpmaterial som tar hand om de övriga resonanserna. Mät på#168;olika ställen i pipan och leta efter där den frekvens du önskar dämpa har ett minimum på tonkurvan = hastighetsmaximum. Där fungerar dämpmaterialet som bäst.
Tack för info Petter. Avfärdar du mitt svammel i och med denna text?
Och det är jag tacksam för. Menade bara om det kanske fanns något användbart i mina funderingar?
quote:En annan tanke är att ha porten vinklad jämfört med högtalarelementet. Låt oss säga att porten är vinklad 45 grader kontra elementet, då kanske de ljuvliga bastonerna letar sig fram till lyssnaren men de oönskade högre frekvenserna dör ut pga av rummets dämpning eller åtminstone dämpas drastiskt.
quote:Ur porten får vi inte bara de frekvenser som vi vill ha utan även frekvenser högre upp i registren, men om porten monteras nedåt mot golvet så borde lyssnaren slippa mycket av de högre tonerna då de inte har samma tendens att sprida sig som väldigt låga toner har. Eventuella blåsljud borde också höras mindre då de inte är riktade direkt mot lyssnaren. Ett alternativ kan vara att låta porten mynna ut på sidan av högtalaren.
Ja det finns det. Ditt resonemang är riktigt. Det viktiga är dock att tonkurvan faller jämnt över grundresonansen. På så rätt blir summeringen av port och element rätt.detta angrips bäst med rätt elementplacering och rätt dampmaterialsplacering. Sen kan man finjustera med var porten hamnar.
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...