HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Corpsegrinderns system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2010/11/25 :  15:04:28  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Och givetvis var det trevligt att träffa dig också
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2011/05/15 :  10:36:58  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Jaha,nu har det hänt en del sen sist kan man säga.
Har gått isär med tanten,sålt huset o sitter nu i en lägenhet med mina grejer. Har kvar Audionet/Audio analogue/S1 Ex kombon fortfarande.

Efter att knappt lyssnat på musik alls pga att jag varit hyfsat deppig för allt som hänt,så har jag nu börjat lyssna lite igen.. Men attans vad mycket sämre det låter i lägenheten än i huset..

Det låter inte som samma stereo ens.
Problemet är ju akustiken,men frågan är vad man kan göra åt det...

Jag har mattor på golvet,gardiner så det inte ens ser klokt ut och en tjock matta på väggen bakom soffan där jag sitter. När jag satte upp mattan blev det ett rejält lyft,men det är inte ens nära hur det lät förut. Ska se om jag kan fixa nån bild o lägga upp så ni får se hur rummet ser ut.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/15 :  11:46:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Rotera systemet i rummet, testa olika högtalarplaceringar.
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2011/05/15 :  11:55:45  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply
Ja,jag får ta o göra det.
Det jobbiga är att det ska ju väga så förbannat mycket allting :(
Eftersom jag inte har några vänner här,och ingen annan människa i min närhet,så blir det jäkla svårt o flytta på allt själv tyvärr...
Men jag ska åtminstone försöka få upp en bild här..
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2011/05/15 :  12:07:09  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Att ha dämpat bakom skallen har aldrig hört låta annat än skitkonstigt. Hur långt ifrån den väggen sitter du? Hur som helst skulle jag prova att diffusera där.

Med en så kostsam utrustning skulle jag dessutom anlita en akustiker. Att påta själv är som att famla i blindo. Det blir annorlunda med ens justeringar av rummet, men blir det bättre och åtgärdar man rätt sak?
Go to Top of Page

Corpsegrindern
Member

261 Posts

Posted - 2011/05/15 :  12:22:37  Show Profile Send Corpsegrindern a Private Message  Reply

Hmm.. Jag fick det tipset med mattan av Jörgen på ultimate.
Jag vet inte så mkt om akustik, så jag sa inte emot.
Det blev klart bättre när jag gjorde så iaf.

Men diffusorer kanske är en bättre ide?

Vart kan man anlita en akustiker?

Va kostar sånt?

Förstår att jag bara famlar i blindo nu,men jag tror att det största problemet KAN vara att det är lång efterklang. Det hör man när man klappar händerna tex. Men det var sjukt mkt sämre innan mattan,då lät det SPROING i väggarna när man klappade...

Sen är ju rummet mindre än i huset också,och där hade jag träbeslag i tak o på väggar,samt heltäckningsmatta. Tydligen var det bra för akustiken. Här har jag betongväggar som är stenhårda,och mattor lite sporadiskt sådär.

Men jag kan säga atr det känns ju inte så jäkla kul o ha en stereo för ja rätt mycket,och sen låter det som en billighets stereo på siba ungefär. Snacka om att akustiken har betydelse,mycket mycket mer än jag nånsin kunde anat förut. Jag skulle vilja påstå att akustiken gör 90% av ljudet,om inte mer.

Hade jag vetat om att vi skulle gå isär, och att jag skulle hamna i lägenhet såhär,så hade jag inte köpt dessa prylar hur bra det än lät. Jag hade inte åkt dit o lyssnat ens ioförsig.

Fan.. Det är inge kul det här
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/16 :  11:21:44  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Det låter ju inge roligt alls, särskilt inte med en så dyr anläggning som du köpt på dig.

Vad tror du om det här:
*Lusläs akustikdelen här på forumet.
*Lägg in en heltäckningsmatta (hyreslägenhet = limma inte) alt. skaffa stora och tjocka mattor.
*Diffusera bakom skallen och kanske flytta fram fåtöljen lite.
*Prova att dämpa och/eller diffusera den första reflexen på sidoväggarna.
Köp några sådana här och flytta runt med tills du upplever en förbättring: http://www.thomann.de/se/the_takustik_sap80_pyramidenschaum.htm
Och sätt gärna ett par i taket också.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2011/05/16 11:22:38
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/05/16 :  23:29:14  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Skulle förslå att ta reda på var problemet ligger med mätning. Till exempel med XTZ Room Analyzer eller något liknande verktyg. Det öppnar även dörren till studier av akustik i allmänhet.

Med prylar av den kaliber du sitter på skulle det även vara läge att ta hjälp av en akustiker typ Engelholm Audio.

Sen påverkar ens livssituation naturligtvis hur njutbart det är att lyssna på musik, men det brukar finnas lämplig musik till alla tillfällen i livet. Läge för lite blues kanske?

Livet går vidare, är det något det finns gott om i världen så är det tanter och hus!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000