HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En bit extraordinärt välljud. Utopiska nyheter.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:43:15  Show Profile Send dole a Private Message  Reply
På bilden är det en konverterings grunka från USA kontater till Svensk standard? Nät kabeln alltså

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/31 :  14:51:17  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Ja, det måste det vara eftersom den sitter mot nätuttaget. Annars finns det ju mot elektroniken konvertrar från 20A till vanlig nätbrunn
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/01/31 :  15:03:26  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
Jag kan bara säga att det är en maklöst vacker och säkert lika välljudande anläggning :)
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  15:54:02  Show Profile Send dole a Private Message  Reply
En liten fråga om detta super system.
Jag kollade lite och JmLab rekomenderar minst 50w till utopia.
Och Kronzillorna ger ju bara 42w.
Funkar det blir det någon "skjuts" i grejorna med så "klena" förstärkare?
Det låter som att de skulle kunna vara ett ganska effekthungrigt system. Med 4ohm´s impedans,men med i och för sig hög verkningsgrad på 94db, men ändå.
Nyfiken

Mvh dol

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/01/31 15:55:17
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/31 :  16:35:57  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Kronzilla ger 100 watt klass A enligt ägaren.
Det är ett helt otroligt drag i detta system...
Bland det renaste jag har hört.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:12:34  Show Profile Send dole a Private Message  Reply
Är det någon speciall variant som han har?
Jag hittar ingen som har de där mässings plattorna med signatur på, till höger på förstärkarna. Plus att det är gröna dioder på hans och jag hittar bara med röda.
Fortfarande nyfiken

Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:27:37  Show Profile Send goldfish a Private Message  Reply
Vad är det för rack/möbel/stativ som rörslutstegen vilar på ?
Oerhört snygg uppställning av utrustningen

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:55:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Den här uppställningen fanns på Frankfurtmässan förra året i tidningen AudioPhiles rum. Och Kronzillorna sades lämna 100 Watt/kanal.

[img]http://www.jorma.info/bildbank/Frankf026.JPG[/img

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:06:04  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

KR Enterprise är ju inte riktigt min värld men detta skall vara den senaste varianten med en ny typ av rör efter vad jag har hört.
Är det verkligen Kronzilla du har kikat på...
VT-800 och VT-8000 ser ju ungefär likadana ut.

Hyllsystemet kommer från italienska GM och marknadsförs av Audio Analogue.
Glaset skall vara något i hästväg. Treskiktslimmat och oslagbart...[:D
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:24:07  Show Profile Send dole a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Timbre

KR Enterprise är ju inte riktigt min värld men detta skall vara den senaste varianten med en ny typ av rör efter vad jag har hört.
Är det verkligen Kronzilla du har kikat på...
VT-800 och VT-8000 ser ju ungefär likadana ut.

Hyllsystemet kommer från italienska GM och marknadsförs av Audio Analogue.
Glaset skall vara något i hästväg. Treskiktslimmat och oslagbart...

Jäkligt kryptiskt det där men jag kollade deras hemsida och där figurerar inte någon av de modellbetekningar som du nämner. Mycket skumt. Är jag på fel sida? www.kraudio.com

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:32:39  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

KR´s modellbeteckningar är inte min specialitet men hur som helst har dom en ruggig kontroll på Utopiorna.
Jag skulle vilja höra de transistorsteg som lägger sig på denna nivå.
Dom finns naturligtvis...()

Jorma, hur lät det i Frankfurt...[?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:39:45  Show Profile Send dole a Private Message  Reply
quote:

KR´s modellbeteckningar är inte min specialitet men hur som helst har dom en ruggig kontroll på Utopiorna.

Det tvivlar jag inte en sekund på om du säger det
(kommer du till sthlm?

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:25:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:

Jag skulle vilja höra de transistorsteg som lägger sig på denna nivå.
Dom finns naturligtvis...()

Jorma, hur lät det i Frankfurt...

Det lät mycket bra. Det var en jämförelsetest mellan högklassiga rör,digital och "normala" transistorförstärkare. Mer om detta och vilken som vann finns att läsa på mina hemsidor i Frankfurtreportaget:
http://www.jorma.info

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/31 :  21:24:06  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Ja, det blir lördagsmässa...
Håller på och laddar kamerabatterierna. Vi kör väl en bildtråd som på Arkenmässan...

Det finns också något som heter Double Kronzilla. Vet inte om det är den som Jorma plåtade i Frankfurt eller om det är den jag har lyssnat på. Lite snurrigt...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:55:28  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Du lyssnade på Double modellen om jag inte är ute och cyklar.... Att Kr säger att de lämnar mindre watt är ju en sak... vad de mäter är en annan..

Jag har hört 850 modellen på lite olika lådor och de kan få till ett jäkla ljudtryck!! Så double kronzilla borde kunna fixa till ett par Utopior rätt lätt.. hehe
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2003/02/04 :  21:11:51  Show Profile Send Joel a Private Message  Reply
Hmm. Runt en 950' får jag det till på ett ungefär.
Själv hade jag köpt mig en Ferrari istället

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/04 :  21:52:31  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Tja...eller varför inte en segelbåt att ha inlåst fram till semestern...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/05 :  08:17:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Plus att båtplatsen förmodligen är ruskigt dyr!! Samt att något har hänt så man måste lägga ner mer pengar på båten innan våren.

Ferrari? För 1mille? Blir inte mycket att ha... de större modellerna är mycket dyrare.. plus att man hade inte haft råd att äga en sådan bil.

Nej!! Hade jag haft de summorna så hade jag självklart lagt det på musiken!!

Edited by - Neodynium on 2003/02/05 12:57:55
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/05 :  08:37:08  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
100k på en yamaha R1 sen resten på hifi såklart =
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/05 :  08:56:30  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
Är det någon som har en aning om vad doubble kronzilla går på eller vad Stereo versione kostar?
/
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/05 :  14:30:32  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Kronzilla
SD & DM

The Beast from the East ! The worlds most definitive statement in power & accuracy. If you want to drive big power hungry horns - these are JUST the ticket!
Two models: SD - stereo with 2 x T1610, 2x22Wrms, DM - dual mono-block amp 2x t1610 per chassis,2x42Wrms. Both are also available with the gorgeous butterfly tube cover

Taget ifrån KR Audios hemsida, borde ju innebära att Kronzilla inte ger ifrån sig 100W. Möjligen kan de göra det om ännu kraftigare rör används

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/05 :  14:37:15  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Vi får ta och fråga ägaren...
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/06 :  02:22:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
Jävla prylbögar
Är det bara jag som undrar över ljudkaraktären

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:46:54  Show Profile Send Joel a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Neodynium

plus att man hade inte haft råd att äga en sådan bil.

Tala för dig själv [;)

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/10 :  19:54:06  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Nu har jag fått lite ordning på KR Enterprise och deras Kronzillor.
Utanför själva företaget finns det nog inte så många personer som har fullständig koll på läget. En är den holländske importören och en annan är Ray Kimber på KimberKable. Ray Kimber samlar på KR-produkter.
Kronzilla finns i minst tre varianter. Som integrerad förstärkare med ett T1610 rör per kanal. Då dessa T1610 lämnar 50 triodwatt styck, är den alltså på 2x50 watt klassA.
En slutstegsvariant är i stereoutförande och de som finns avbildade är enligt uppgift Double Kronzilla som med sina dubbla T1610 lämnar 50 + 50 = 100w klassA per kanal.
Hur dom mäter i Prag har jag ingen aning om, men detta är officiella specifikationer.
Vad som förvånar är dessa bestars strömförbrukning...
Förstärkarna på bilderna drar vardera 1100w från nätet. Alltså 2200w en vanlig vardagskväll vare sig man spelar högt eller inte...
Där har vi största anledningen till varför ägaren drog nya kablar och kör med 16 Ampere.
Tidigare slocknade belysningen momentant i huset vid förstärkarpåslag. Att spela högt var heller ingen höjdare då 10 ampere-säkringarna levde ett farligt liv...
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000