HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 BLH mynningen fram eller bak?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/06/15 :  15:09:00  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag sitter och skissar lite på ett par BLH och har en hel del kvar att lära om horn.
Hur påverkar tex hornmynningen ljudet?
Ska mynningen sitta framåt eller bakåt för bäst effekt?

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/06/15 :  15:22:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag gillar bakåt bäst. Låga frekvenser är iaf. rundstrålande samt att
öppningen kommer närmare väggen. Högfrekvens oljud riktas bort från
lyssnaren, så ha gärna en absorbent 30 cm ut från bakvägg bakom
högtalaren för att absorbera oljudet.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/06/15 :  22:25:25  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Det verkar ofta som att det är lättare att få till frekvensgången om man låter porten peka bakåt iaf.
Om det inte har någon negativ effekt på ljudet i övrigt så är det väl bara att köra på? :)

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår det du menar med absorbenten? Mina högtalare brukar inte stå så långt ut i rummet.
Klart man skulle kunna sätta en akustikplatta eller nått liknande på väggen bakom? Men hur påverkar en sån sak basen?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2849 Posts

Posted - 2010/06/16 :  08:11:38  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
En fördel med bakladdade, dvs öppningen framåt är att
högtalaren kan stå nära väggen. Bra om man har ont om
plats.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/06/16 :  10:32:45  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Om vi vänder på steken lite, hur mkt utrymme brukar vara lämpligt att ha bakom högtalaren om hornet mynnar ut bakåt?
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/06/16 :  10:58:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Arean där pipan mynnar avgör hur nära bakväggen de kan stå.

Ex: Mynningen är 20x20 cm och en sida är mot golvet. Alltså 400 cm2

Omkretsen är då 80 cm. En sida mot golvet på 20 cm går bort eftersom den förhindrar ljudutbredning utanför pipöppningen. 60 cm kvar.

400/60 = ca 7 cm.

Högtalaren ska stå minst 7 cm ut från bakvägg för att inte förhindra "utblåset". Så det är inga stora avstånd vi talar om...

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/06/16 :  11:00:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår det du menar med absorbenten? Mina högtalare brukar inte stå så långt ut i rummet.
Klart man skulle kunna sätta en akustikplatta eller nått liknande på väggen bakom? Men hur påverkar en sån sak basen?

Vid frekvenser omkring avstämningen påverkar inte dämpskivan. Den
tar bara "skräpljudet" som läcker ut ut pipan. Skivan bör vara "så
stor som möjligt, gärna minst ca 1x1 meter

Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2010/06/16 :  12:24:32  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Än så länge är det bara goda nyheter. :D
Jag hade en del fördomar mot mynningar bakåt men det verkar som att jag får omvärdera det hela.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000