Jag sitter och skissar lite på ett par BLH och har en hel del kvar att lära om horn. Hur påverkar tex hornmynningen ljudet? Ska mynningen sitta framåt eller bakåt för bäst effekt?
Jag gillar bakåt bäst. Låga frekvenser är iaf. rundstrålande samt att öppningen kommer närmare väggen. Högfrekvens oljud riktas bort från lyssnaren, så ha gärna en absorbent 30 cm ut från bakvägg bakom högtalaren för att absorbera oljudet.
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Det verkar ofta som att det är lättare att få till frekvensgången om man låter porten peka bakåt iaf. Om det inte har någon negativ effekt på ljudet i övrigt så är det väl bara att köra på? :)
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår det du menar med absorbenten? Mina högtalare brukar inte stå så långt ut i rummet. Klart man skulle kunna sätta en akustikplatta eller nått liknande på väggen bakom? Men hur påverkar en sån sak basen?
quote:Jag är inte riktigt säker på att jag förstår det du menar med absorbenten? Mina högtalare brukar inte stå så långt ut i rummet. Klart man skulle kunna sätta en akustikplatta eller nått liknande på väggen bakom? Men hur påverkar en sån sak basen?
Vid frekvenser omkring avstämningen påverkar inte dämpskivan. Den tar bara "skräpljudet" som läcker ut ut pipan. Skivan bör vara "så stor som möjligt, gärna minst ca 1x1 meter
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...