HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ett lämpligt ställe att lyssna...?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/07/05 :  20:51:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Oj, Oj vilket projekt. Härligt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2010/07/05 :  21:47:20  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
quote:
Jo, akustiken tog ju en huvudroll. "Hårdvaran" stod ju omkring i packlådor i olika förråd. Det liksom motiverade att föra projektet vidare då man kunde se elektronik-lådorna men visste att rummet måste bli klart innan de kunde användas...


Ja det är väll en bra morot för att orka igenom ett sådant mega projekt

Bara säg till om du vill ha besök

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/07/06 :  09:09:57  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Besök är alltid välkommet, speciellt då det idag t.om. finns musik i rummet....

Så var det dags att gå vidare, väggpanelerna började vara ok, så även diffusorn på framväggen. Den bruna lådan som syns uppe på diffusorn är en Helmholz-resonator i väntan på en korrekt avstämd "front":



Två stycken V4 på plats i högra hörnet, diffusorn byggdes för att möjliggöra hörnplacering av resonatorer. På vänstra sidan skulle en måttbeställd Helmholz installeras, för effektiv absorption till 35 Hz:



Framväggens diffusor, endast belysningen saknas...

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/07/06 :  09:52:45  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Golvet och belysningen (nästan) på plats, sen var det dags att släpa in första "hårdvaran"...



En del grejor saknades ännu, resonatorerna var inte inställda etc... men ett vitkigt steg trots det..
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/07/08 :  10:43:10  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Nu är vi tillbaka till den ursprungliga dörren, vacker som den var:



Och sen samma dörr, samma vinkel efter en lätt ytremont.....



Tyvärr var det ju inte klart ännu, men litet ditåt i varje fall...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/07/08 :  10:43:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ser lite litet ut?
Men förbaskat snyggt!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/07/08 :  10:47:04  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Rummet är ca. 20kvm, så det kunde ha varit större....

En vägg är sned, så rummet blir 1,5m bredare bakom högtalarna jämfört med den vägg på vilken dörren är....

Högtalarna står ca. 2,6m från varandra.

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/07/08 :  10:50:41  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
En del av hårdvaran stod ännu uppe i tamburen...



Så högtalarna var ännu lite "ensamma":

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/07/08 :  11:18:18  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Härliga högtalare det där, dom ser ju inte direkt små ut :)
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/07/08 :  12:08:16  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Ungefär såhär ser det ut nu....

Lådan ur tamburen visade sig innehålla den "lilla" grej som intog "center stage":



Samt efter att jag lite "PASSat" upp med förstärkeriet.....:

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/07/08 :  14:39:48  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
OMG, anläggningen ser inte gratis ut :)
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/07/08 :  20:23:48  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Shit vilka bestar :D
Och drivet med Pass LAbs, mumma :)
Är det PBN Montana KAS de heter?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/07/15 :  11:16:03  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Hej,

Net, tyvärr inte KAS. Det är ett par Montana XPS Signature och en Montana SSW subwoofer vi talar om.

Mvh,

RKL
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2010/07/15 :  18:06:34  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Montana KAS, verkar ha andra element, och utformning på lådan

http://www.montanaloudspeakers.com/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=214

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/15 :  18:37:31  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
En fröjd för mitt estetiska öga.

EDIT: Damen undrar hur lång tid det tog allt som allt?

Edited by - huzze on 2010/07/15 18:40:28
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/07/16 :  12:16:51  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Som svar på damens fråga; 18 månader från början till slut....

Men där var nog några månaders paus...

Go to Top of Page

Psy_lord
Member

196 Posts

Posted - 2010/08/25 :  20:35:00  Show Profile Send Psy_lord a Private Message  Reply
OJ vilket jobb o vilket resulatat mewn det alla glömmer att fråga för man blir så tagen av se arbetet du lagt ner.... hur låter det då?

Every second saturday every month it happens... HifiNördKooperativet
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2010/09/08 :  21:39:26  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Sjukt läckert, både systemet & rummet :)

[i][purple]
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2010/09/08 :  23:50:23  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ser mycket trevligt ut!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/09 :  08:18:25  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ser seriöst ut med alla tejpbitar. Får inreda med lite sånt, nu när jag är i byta placeringsläge.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2010/09/09 :  22:45:46  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Lite mycket sand i början men det har artart sig ser jag

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/09/21 :  15:04:56  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Imponerande!

Troligtvis något av det mest galna jag sätt i jakten på välljud. Det får mitt projekt med förbättrad hemmabio som jag går och drar på att framstå som en liten fis i universum.

Hu mycket pengar har du lagt ned allt som allt på rum, resp utrustning? Kan inte vara helt billigt.
Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2010/10/06 :  13:38:36  Show Profile Send Nahaz a Private Message  Reply
Väldigt lyckat resultat och rolig läsning. Helt galet, men likväl imponerande.

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/11/17 :  08:49:18  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
quote:
OJ vilket jobb o vilket resulatat mewn det alla glömmer att fråga för man blir så tagen av se arbetet du lagt ner.... hur låter det då?


Hur låter det? Tja, det börjar arta sig... Har jobbat en hel del med kontroll av efterklang och riktigt mycket med att jämna ut registret under 100 Hz.

Nu börjar det vara på plats. Vad SMT´s akustik gör är ju ett otroligt djup i ljudbilden + en noggrannhet som inte riktigt annars är möjligt. Bristen på direkta reflektioner hjälper en hel del. Som exempel kan nämnas att jag en kväll satt och funderade varför ljudet "drog" åt höger hela tiden....kollade alla inställningar och fortfarande ingen lösning. Fram med måttbandet och det visade sig att höger högtalare vad 4cm närmare lyssningplatsen än vänster. Så lite justering och voilá , allting är i ordning. Sweet spot är alltså rätt liten, men då allting är på plats så är ljudet otroligt stort, detaljerat och framför allt transparent. Dynamiken lider ju inte av att rummet är dämpat, tvärtom. T.ex. kraftiga trumslag hörs först som själva slaget med trumpinnen på membranet, sen ekot från trumman och till sist ekot i utrymmet där inspelningen gjorts. Nångång tidigare har motsvarande bara hörts som en odefinierad "duns"...

Symfoniorkesterns instrument (speciellt Reference Recordings HRx, har alltså bytt bort cd-spelaren sedan bilderna tagits) är inte endast placerade på bredden utan också helt klart på djupet. T.ex. bastrumman hörs som ett klart definierat instrument bak i orkestern, inte som ett muller över alltsammans...

quote:
Lite mycket sand i början men det har artart sig ser jag


Jo. Alltför mycket. Detta var ju del av ett större bygge, men största delen av sanden fanns just i lyssningrummet. 5 hela lastbilslass för att vara exakt...

quote:
Imponerande!

Troligtvis något av det mest galna jag sätt i jakten på välljud. Det får mitt projekt med förbättrad hemmabio som jag går och drar på att framstå som en liten fis i universum.

Hu mycket pengar har du lagt ned allt som allt på rum, resp utrustning? Kan inte vara helt billigt.


Galet? Jovisst.... Hela investeringen sett på en gång blir ju lite knäppt, men till saken hör att utrustningen byggts upp över många år med små uppgraderingar åt gången. Rummet byggdes ju på en gång, men stora delar av akustiken fanns redan från tidigare rum. Det är ju alltid lite svårt att mäta absoluta investeringar i hobbyn, någon sysslar med bilar, någon annan med en massa golf+resor etc. Detta råkar bara vara en form av galenskap riktad just till detta ändamål...

Någon "klok" har sagt: "varje dollar du investerar i akustik motsvarar två dollar investerade i elektronik". Detta är helt rätt, jag tror dock att förhållandet är åtminstone 3:1. Själva utrustningen kommer till rätta först då rummet är i ordning.

På basen av detta projekt skulle jag rekommendera åt alla som tänker uppgradera elektronik att först och främst göra vad man kan åt lyssningsrummet. Fast det skulle vara ett vardagsrum som inte kan "förstöras visuellt", kan man göra en hel del åt eko etc. med mycket begränsade investeringar (jämfört med vad ny elektronik alt. högtalare kostar). Jag har använt SMT som konsult (och produkter), kan varmt rekommendera att kontakta Matts innan ni springer iväg till audio-handeln....


Det har igen skett lite förändringar jämfört med dessa bilder, skall uppdatera inom kort.


Mvh,

RKL






Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2010/11/17 :  09:00:03  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Här är alltså nya musik-källan... lämplig DAC sökes fortfarande...har provat ett flertal men jakten fortsätter...

Helt klart är dock det, att denna i kombination med XLD-rippade inspelningar samt PureMusic med "memory play" låter bättre redan med en billig DAC än min Audionet ART G2 + EPS någonsin gjorde..



Mvh,

RKL

Edited by - RKL on 2010/11/17 09:03:45
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000