Author |
Topic  |
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/03/27 : 18:42:01
|
Måtten på lådan är inte supernoga, om det blir enklare att plussa på eller dra bort någon enstaka cm är det okej. Jag tror på aeroport istället för slitsport. Men det är antagligen inget kritiskt. Porten mår troligen bra av att mynna ut ca 10 cm från botten, simmarna i mathcad brukar gilla de. Inte heller de är kritiskt, "finlir". Du kan även finlira med längden på porten, det blir enklare med ett plaströr än en slitsport....
Lådan kan göras tjockare och kortare eller smalare och längre om behov finns. Även hur djupt den ska gräva kan justeras, längre ner = större låda, högre upp = mindre.
Angående seriemotståndet hade jag provat mig fram om vad som fungerar bäst, börja utan och prova med 1,2 och slutligen 3 ohm till exempel.
Dämpningen har jag dålig koll på, prova dig fram. Liten mängd på rätt ställe är en bra förutsättning för dynamik.
Ska bli kul att höra vad du tycker om mltl  |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2012/03/27 : 20:50:35
|
Fast MLTL som är simmad där är väl en Beyma 12", inte det element opethic har?  |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2012/03/27 : 22:45:02
|
Jag har inte hornresp där jag sitter nu, jag ska simma lite imorgon (nu tror jag att jag fattar hur en MLTL ska se ut)
quote: Fast MLTL som är simmad där är väl en Beyma 12", inte det element opethic har?
Jag tror att sladdis har utgått från en sim han hade (med Beymaelement) och ändrat på allt utom namnet - för värdena verkar stämma.quote: Angående seriemotståndet hade jag provat mig fram om vad som fungerar bäst, börja utan och prova med 1,2 och slutligen 3 ohm till exempel.
Varför detta seriemotstånd? |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
sladdbarn
Member

2849 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 11:36:54
|
quote: Jag tror att sladdis har utgått från en sim han hade (med Beymaelement) och ändrat på allt utom namnet - för värdena verkar stämma.
Korrekt, lathet av mig.
quote: Varför detta seriemotstånd?
Prova att ändra värdet RG i hornresp ska du få se 
|
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts |
Posted - 2012/03/28 : 11:50:43
|
Om du vill ha mer och bättre bas än nöden kräver så kan du alltid BIBa de där tolvorna.
BIB är så lätta att bygga i teorin, med bara 6 st "ynka små gulliga" bitar plywood per låda. 
Skämtet på sidan så är seriemotståndet för att höja Qvärdet (resonansbenägenheten) hos dina element. De är väldigt magnetstarka, med ett lågt Q-värde. Pipan blir så väldans smal om man simmar utan seriemotstånd. Du kan alltid bygga dem enligt måtten givna, och sedan testa utan seriemotstånd. Jag tror det kommer låta bra ändå, trots den lite vågigare responsen.
Mvh Johannes. |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
grosvenor
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2012/03/31 : 12:14:11
|
Verkligt bra förpackat. Något liknande i förpackningsväg har jag aldrig sett. Ser ut som formsprutat skum speciellt gjort för den kartongen (?)  |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2012/03/31 : 12:21:17
|
Killen som sålde elementen stoppade dem i en plastpåse som han lade i en kartong och sedan fyllde han hela rasket med byggskum. Bra tanke, men tyvärr så sprack plastpåsen och skum letade sig in. Mycket rengöring blev det...
Vete sjutton om jag ska ge mig in på MLTL, det jag har låter såå bra. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
Topic  |
|