HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur addera vikt till kon?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/08/03 :  17:15:43  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Jag vill addera vikt till en kon (Peerless XLS 10" bas). Men jag vet inte riktigt vad som skulle funka bra. Hur ska vikten sitta för att inte påverka negativt? I längden är det ju också rätt krävande att få något att sitta kvar med de rätt häftiga vibrationer som det handlar om.

Är det något som har ett tips eller två?

Anders Cöster www.coster.se

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/08/03 :  21:35:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
jag undrar vart det var jag såg viktringar... Dom brukar sätta dom längst ut på konen iaf.. Ju längre frekvenser du spelar desto längre ut på konen blir fortplantningen så sätter du viktringar där så styvar du samtidigt upp konen där den har som störst belastning vilket inte alls verkar så dumt.. Hur mycket vikt har du tänkt lägga på ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Mixon1
Member

65 Posts

Posted - 2010/08/03 :  21:52:21  Show Profile Send Mixon1 a Private Message  Reply
Hej!
Jag har ett par Peerless 12" slavar, och jag har för mig att det sitter en insex-skruv på baksidan av elementet, där normalt talspolen sitter, som man kan lossa för att addera vikt, och du kan nog hänga på rätt bra med vikt innan elementet ger upp.
Jag har sett applikationer på sammanlagt uppemot ett kilos motvikt, men det beror förståss på vilken frekvens du vill stämma av elementet för.
Som vikter duger nog ett par brickor av modell tyngre. Eller ännu hellre en svarvad vikt?

Mvh Michael Andersson

DIY 4 ever

http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/08/04 :  23:03:07  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Lägger du på vikter så sänker du även verkningsgraden, o höjer Q-värdet, så det gäller ju att räkna lite på det eller bedriva empiriska studier...

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/08/05 :  09:38:37  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Jag är ute efter alla effekter av ökad vikt (sänkt känslighet, högre Q coh lägre fs), men jag vet ännu inte vilken vikt jag kommer att behöva.

Jag kommer inte att använda någon slavbas, tanken är en sluten låda. Så vikten måste sitta på konen.

En metallring är ju en bra vikt, men hur får jag riktigt säkert fast den på konen? En fundering från min sida är epoxi med mikrofibrer. Epoxi är ett material med bra vidhäfting på det mesta. Blandar man i mikrofibrer blir det superstarkt.

Kanske man kunde blanda epoxi med metallspån och helt enkelt hälla blandning i konen? När det härdar skulle det ge en bra ring av vikt längst in.

Kanske man kunde klä konen med glasfiber + epoxi? Det skulle styva upp den samtidigt som vikten bli jämnt fördelad (och ge bra vidhäftning).

Eller...? Hjälp mej att spåna idéer!



Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Mixon1
Member

65 Posts

Posted - 2010/08/05 :  10:21:12  Show Profile Send Mixon1 a Private Message  Reply
Ahh, jag trodde det var en slavbas...
Sorry!
Kan man inte ta en ring/rörbit som passar mot talspolens infästning, och sedan klippa till en lämplig plåt som limmas mot både ring och mot konans ytterradie? -Alltså med ringen/rörbiten som distans därimellan.
Visserligen blir "konan" plan (om man inte använder sig av en gammal fälgtallrik från en bubbla eller dyl.)
Bakom plåten eller tallriken kan man använda sig av "body" som man använder till tröskellådor på bilar, för att dämpa klangen i plåten.
Nu är du nog uppe i ett par kg. extravikt iochförsig

Jag har en rejäl bilbas, som har någon liknande konstruktion.
Hoppas du hittar något som kan hjälpa dig!

Mvh Michael Andersson

DIY 4 ever

http://www.minhembio.com/Mixon1/143779#291849
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2010/08/05 :  14:35:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag använde Body på konen till en 8" bas en gång,tyvärr verkade det svårt att dosera så konen måste blivit för tung,minskad verkningsgrad..
Så det är nog bättre att prova med lösa vikter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/08/05 :  15:33:50  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Skit i slavbasen och tänk i termer "fjäder massa system".

Definiera det optimala "fjäder massa systemet".

Nästa steg är hur får jag dit det?

Kanske ska ta bort "slavbasen" och ersättas med något annat.

Vad jag är ute efter är kort och gott; fixera Er inte tankarna
på "slavbasen".
Lasse ReVintage har en bra doktrin, "tänk utanför lådan".
Perfekt i detta läget.


*********
Ja nu har väl "Gubben" kaxat upp sig, så det räcker för denna
veckan.
*********



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/08/05 :  23:43:39  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kan Biltemas packningsilikon (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon/) eller karosserikitt (http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Karosserikitt/) användas?
Häll i mitten på konen på en liggande högtalare och låt torka/härda.

Jag skall bara lägga till 54 gram så densiteten på massan är ok (resulterande i 1/2 dl).

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/08/06 :  09:09:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Eller denna MS Polymer från bla Hornbach:
"MS Polymer technology offers high performance and has the characteristics of a silicone and polyurethane in one, without the disadvantages of either. These include no isocyanates or solvents, low VOC content, UV resistance, paintable, and good primerless adhesion and durability."

http://www.fixall.eu/fixall/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=98

Densiteten är 1,67 g/ml.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2010/08/06 09:15:03
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/08/06 :  11:19:35  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Intressanta förslag. Ett alternativ kan kanske vara Sicaflex som ofta används till båtar:
http://www.sika.se/marinprodukter(1).asp

Sicaflex blir aldrig riktigt hårt. Det blir ungefär som hårt gummi och det sitter bra fast på det mesta. Det finns primer också.

Men hur väger man upp så mycket som behövs om man använder "kladd"? Det är ju viktigt att få den vikt man har räknat fram. Kanske man ska limma metall med hjälp av "kladdet"? Vikten på metallen kommer att dominera.

Kanske man kan limma dit något på vilket man sedan kan skruva dit vikter och därmed finjustera vikten i efterhand?



Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2010/08/06 :  13:05:24  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag tänkte nog kolla fs mha seriemotstånd medans jag applicerar kladdet.
Vid önskad fs jämnar jag till kladdet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/08/06 :  16:01:53  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Du kommer att öka distortionen BETYDLIGT med ökad massa. Verkningsgraden går ner väldigt mycket och du vinner ingenting.
Bättre är att göra fjädern mjukare, eller att lösa det hela elektriskt.

Att addera en vikt är i princip det allra sista och det sämsta man kan göra.... tyvärr.

För att göra fjädern mjukare så tar du en skalpell och skär ut tre st remsor ur spidern med 120graders vinkel mellan varje remsa.
Remsan skall vara tårtbitsformad.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2010/08/06 :  16:25:29  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Jag är inte bombis på vad du vill åstakomma men djup bas från liten sluten låda kanske ? Låter som en subbas med linkwitzkorrigering i mina öron. XLS elementet har ju inga större problem att uppfylla kraven som uppstår vid en sådan konstruktion. Kan vara nått att fundera på innan du försöker modifiera själva elementen.

Mvh // Mattias

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/08/06 :  18:28:25  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Min tanke är att få djupare bas utan aktiva filter.

Jag provade att simulera lite i LspCAD 5.25. Sluten låda på 40 liter. Jag provade med att addera vikt respektive ett seriemotstånd. Det blir såhär:



Jag vill som sagt ha djupare bas och mindre känsliget. Och det tycks jag få med både vikt och motstånd i serie med basen. Frågan är vad som är att föredra?

Ändra upphängningen - är det samma som att ändra Vas?

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/08/06 :  19:11:47  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Lägg ett motstånd parallellt med en spole, detta paket med spole och motstånd lägger du i serie med elementet exsempelvis 8 ohm och 30 mH

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/08/06 :  20:19:28  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
weedo@

Testa esl:s förslag innan Du "kladdar te att".
Esl har ett gott omdömme, det kan jag intyga.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2010/08/06 :  22:54:46  Show Profile Send weedo a Private Message  Reply
Ok, jag provar... Här är en simulering med 3,6 Ohm parallellt med 36 mH (med 2 Ohm förlust) respektive 3,6 Ohm utan parallell spole. Jag har med inget filter alls som jämförelse.




Skillnaden med/utan spole är mycket liten. Kanske det behövs ett mer avancerat filter i mitt fall?

Anders Cöster www.coster.se

Edited by - weedo on 2010/08/06 22:55:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000