HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rädda världen från oljud
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/08/10 :  15:00:46  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Som ni kanske vet sitter det ett par basar i sporthallen nu.
Hade det inte varit för topparna hade det nog låtit bra.

Topparna är ett par D.A.S DS-15.
Jag behöver nog inte tala om att det låter skit, man ser det nästan på bilderna nedan.
Blev dock förvånad över storleken på compression drivern. Magneten är nästan lika stor som 15".

Naturligtvis gjorde jag lite lyssningstest och mätningar innan jag slet isär den. Ska se om jag kan posta ett par grafer senare.
Sammanfattningsvis kan jag säga att hela lådan vibrerar, en ganska distinkt och färgande klang. Diskanten låter vass och man orkar inte lyssna särskilt länge innan man måste ta en paus.

Själva filtret ser misstänkt ut att vara 6dB, sitter inget på baksidan vad jag kan känna.

Med tiden ska jag självklart posta FRD och ZMA filer.

Hade hoppats på att sätta i ett par stag och addera dämpning men det ser ut att bli en aning mera jobb.

Vad tror ni om att göra lådan sluten?
(ska mäta TS senare)
Basarna går upp till 116Hz just nu.

Mer senare.

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/08/12 :  10:04:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag kan nog inte hjälpa dig med några handfasta råd.

Men trådrubriken siktar helt klart riktigt högt.

En Moder Teresa för öronen.
En Dalai Lama för själen
En Mahatma Gandhi mot skräphifi-tillverkare

Borde rendera dig till Nobelpris vad det lider, vet dock inte om det är fredspriset eller fysikpriset som passar in.

Keep up the good work.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/08/13 :  22:10:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Är det baslådan man ser på 1a bilden? I så fall kanske en helt ny låda skulle vara på sin plats, den ser ju inte helt stabil ut så här på fotot?

Om det känns som överkurs skulle jag försöka staga efter bästa förmåga och dämpa väggarna så gott det går med lämplig dämpmatta.

Har du möjlighet att mäta vibrationer på något sätt för att få en uppfattning om hur mkt väggarna vibrerar?

J. Ullberg
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/08/14 :  13:29:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ser fram mot fortsättningen
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/08/14 :  14:54:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Skumt, DAS är inte så pjåkiga annars vad jag har hört, schyssta element och seriöst utbud av prylar, har fått bra omdömmen av de flesta som använder sig av dem.

Hoppas du kan rädda elementen och göra något av detta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/08/15 :  19:44:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Lådan är förvånansvärt styv trots det tunna materialet. Men det håller den inte från att vibrera för mycket.
Ny låda är nog inte att tänka på just nu.

Mätningar kommer nog när jag köpt kontakt till ljudkortet som passar i datorn.

Högtalarna är runt 8 år gamla och är väl inte allt för illa för vad dom är. Men det hindrar dom inte från att låta lite illa.
Lätta och hyfsat smidiga är ingen bra prioritering vid fast installation.

Funderar på ett par tvärgående stag i sidleds och något till där jag kan klämma in ett.
Sen dämpa rejält. Akustikskiva och rockwool ska ligga någon stans. Att hålla portarna fria är ingen mening då jag inte behöver ha bas ur dom.
Lite bitumen på hornet. Men inte på lådan.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/08/18 :  11:20:52  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Basen är odelad och diskanten 12dB. Ska försöka mäta kurva senare då jag äntligen köpt kontakt till ljudkortet.

Tror mycket av oljudet är studsar från basens diskantljud som skapar lådljud. Dämpning fixar förhoppningsvis det.
Basen låter inte så vasst trots att den spelar fullrange.

*edit*
TS för basen:

Parameter, Value, Dim
Fs, 41.73, Hz
Re, 6.40, ohms[dc]
Le, 509.88, uH
L2, 990.82, uH
R2, 21.10, ohms
Qt, 0.51, -
Qes, 0.57, -
Qms, 5.44, -
Mms, 76.66, grams
Rms, 3.695546, kg/s
Cms, 0.000190, m/N
Vas, 183.41, liters
Sd, 829.58, cm^2
Bl, 15.059561, Tm
ETA, 2.26, %
Lp(2.83V/1m), 96.61, dB

ZMA för hela högtalaren. Hz Imp fas
http://pastebin.com/MWCxYYUH

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Edited by - Joda on 2010/08/18 12:12:26
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/08/23 :  13:34:22  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Haha, skillnaden i vibrationer är skrattretande jämfört med den ostagade lådan.

Ska mäta impedansen på den fixade lådan innan jag gör den andra.

Lite bilder kommer senare.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/08/23 :  18:57:18  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Oj då.
Gick lite väl fort, missade att ta bilder på dämpning och andra staget.

Lite lyssning i det fria.
Man hör fortfarande lådan om man går bakom men är inte allt lika illa som innan.
Lyssnade i strax över en timme på lite varierande saker.
Inte hifi precis men helt okej. Bliv inte lika lyssningstrött heller.

Så efter ett lyckat uppdrag så blir det kvällsmat.
Direkt från gräsmattan.

Här är ZMA för högtalaren efter modifieringarna.
http://pastebin.com/1FtDMUyb

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2010/08/23 :  19:22:43  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Även gallren fick sig en liten fix för att inte ringa.
Några tunna bitumenbitar i mitten som sedan säkrades med smältlim, man vill ju inte att dom ska ramla bort.
Asymmetriskt så klart

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000