HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ny återställer jag min PAS-3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/16 :  19:55:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har en förskräcklig drös ECC83 och vet liksom inte vad jag ska göra med dem. Eftersom jag saknar ett luftgevär återstår just inget annat än att "bygga upp dem".
Jag är ingen stor vän av detta rör men något kan man ju göra av dem och det som pockar mest är en Dynaco PAS-3. Att jag glanar på den är att den slukar 4 rör och har en tonkontroll; sådant är ju faktiskt himla kul.
Men även solen har en baksida, och så har även denna "häck" -före utgången sitter just kopplet med volym- och tonkontroll, vilket ju påverkar utimpedans och kanske därmed frekvenskaraktärstik, därför undrar jag om man kanske skulle kunna sätta ett enkelt buffertsteg på utgången?



PAS-3 Schema

Edited by - soundbrigade on 2019/02/10 12:20:45

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2010/08/16 :  20:23:10  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Använd ett rör till som katodföljare på utgången, Du behöver en ganska stor utgångskondensator men det brukar låta bra.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/08/16 :  20:27:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Dynaco PAS-3



Vilken pojkdröm!

Tänk om man skulle våga sig på ett sådant projekt innan man "kilar vidare"




Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/16 :  20:54:08  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Skippa de ointressanta filtren mellan "a" och "b" och låt volymen gå direkt in på "b" istället. Använd "a" som en CF efter tonkontrollerna.

Liten brasklapp dock för gainen men jag kan kolla.

Hur stor utgångskondensator som behövs är enbart avhängigt nästa stegs ingångsimpedans.

Gubben, jag har en extra om du vill uppfylla pojkdrömmen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/16 20:58:49
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/16 :  22:12:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
PAS-3.an är väl ingen höjdarfärstärkare och det är väl ingen av Dynaco-prylarna. Tanken var att få mycket ljud för pengarna (Watts/dollar). Att sno ihop den här prylen är ju mest för att bli av med lite rör och få ihop en kul förstärkare. Filter och tonkontroller MÅSTE ju bara vara med.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/16 :  22:23:00  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
ingen höjdarfärstärkare och det är väl ingen av Dynaco-prylarna.

Nu blev det nog lite fel.............

Förresten, tänkte du bygga den från grunden? Isf är det väl slöseri med energi och pengar. Bättre då att köpa en beg. för några hundringar och stoppa i dina 83:or. Potarna har udda värden och blir omöjliga att uppbringa.

Varför inte bygga en AR SP-3a, den har också 83:or rakt igenom och dessutom buffrade utgångar.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/16 22:27:48
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/08/17 :  01:31:36  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
PAS 3an modifierades i omgångar och många scheman presenterades, och jag minns HiFi World hade ett schema från 90 talet som hette "Last Pas" Det var en rejäl moddning, och resultatet var nog ett av de bättre rörförsteg man kan tänka sig.
http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?p=23805&sid=f0b230b81da63bf7ed450a203be40184

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/08/17 :  01:51:32  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag har inte använt min PAS-2 sedan jag bytte från keramisk till dynamisk pickup på min 78-varvsspelare.
Om jag minns rätt är det bara frontpanelen som skiljer på en PAS-3 och att det fanns uppgraderingssatser för dem som ville ha modernare utseende.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/17 :  06:46:07  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
esl,
Hittar inget schema?

Lennartj,
2:an och 3:an är som du säger identiska, med skillnaden att 2:an har en kalasfin retrolook. Har själv PAS-2 och FM-2 stående.

Magnus,
Varför inte bygga ett Edison One istället? Du kan ju komplettera med ett tonkontroll-steg a´la SP3 om det behövs. Kanske det går att få fram kort till E1....

Ang. PAS så tror jag att jag har kort liggande, pertinax, färdiga för etsning.

Jag har också ett komplett kort med allt monterat till ett Copland försteg, det går åt 4st 83or och 2st 82or.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/08/17 06:53:17
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2010/08/17 :  11:51:38  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
PAS-3 och även AR SP-3 har ett generalfel: De bruuuusar som fan!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/08/17 :  12:05:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
1/2OT: Har faktiskt en ombyggd SP-3 stående med kaskodkopplad E88CC och samma rör rakt igenom. Men det var längesedan den spelades. Det blev en ny förstärkare när 83:orna utgick.....

Stilig pjäs!

Magnus, kom just på att jag har två PAS, vill du ha den ena?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/17 :  18:23:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag hade en Hitskit AA-32, fullförstärkare med tonkontroller och hela köret. I försteget satt dock 12EU7, vill jag minnas. Försteget var lika enkelt som PAS:en men rören är ju asdyra.

Jag har tre andra försteg i röret, så att säga ... Två gropunded-grid (ett är sålt), och ett myföljarsteg med 6SN7. Det här skulle kunna få bli ett mindre allvarligt projekt.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/08/18 :  18:06:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
9/10 OT:
quote:
Gubben, jag har en extra om du vill uppfylla pojkdrömmen.


Jag ska säga dig Lasse, pojkdrömmen har jag inte gett upp.
Men familjen har alltid fått stå som nummer ett på prioriterings-
listan.
Det tid som jag har skrapat ihop har lagts på att lära mig mer om
elektronik. Och då i första hand på rent praktiskt arbete.
Motorstyrningen är förhoppningsviss början på att utveckla elektronik-
intresset.
Hoppas jag kan få ha Ditt erbjudande innestående ett tag till.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/19 :  16:44:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
I god Vänersborgsanda har jag gjort ett muntligt avtal med reVintage (Tack, broder!). Det blir en PAS-3:a vad det lider.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/08/19 :  18:23:41  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Spännande!

Dynaco PAS-3.......allt annat är "blaha-blaha"

soundbrigade@
Glöm inte att dokumentera alla ändringar Du och Lasse
gör.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/08/21 :  10:23:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har bara småspanat lite på moddar och förbättringar men känner lite att jag inte vill göra för mycket.
Från en yahoo-grupp kom ett tips om Curcio Audios nätdel för PAS2/3 (http://www.curcioaudio.com/dynadr_3.htm#DYNACO%20PAS%20PREAMP%20%28Models%202,%203,%20and%203X%29):
quote:
Resolves the weakest part of your PAS - its power supply. It totally eliminates all hum. The 7A module contains a high speed low "Z" HV regulator and a complete high current regulated filament supply (with transformer). Bass impact is dramatically improved & dynamic contrasts are extended across the entire frequency spectrum.

Det går ju dock att peta in en egen regulator.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2010/08/31 :  01:05:57  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Tja!

Den här varianten verkar seriös tycker jag:
http://www.normankoren.com/Audio/Spice_preamp_2.html#Conclusions

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/10/29 :  15:30:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Någon som mätt frekvensgången på linjesteget i PAS-3?
Spajsningen visar nämligen ett lyft på bortåt 1dB från ett par hundra Hz och nedåt. Mysko!

Om det stämmer IRL så är det inte så konstigt att den låter fett och gôtt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2010/10/29 15:32:32
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2010/10/31 :  12:41:55  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Problemet löst! Diskant-poten är logaritmisk, nu stämmer allt med poten ställd för mittläge(364k-36k).

När det gäller linjesteget så sitter det en 1u ellyt som utgångskond. med en 0,22u plast i serie. Båda bytes mot 1u PPN.

Kompenserings-kondenstorn på 33p i motkopplingsslingan ger -3dB vid ca 100k. Bytes dennA till 10p hamnar -3dB runt 250kHz.

RIAA-steget:

Här är det illa ställt. Inom 1dB duger inte idag. Speciellt när felet egentligen består av en bashöjning på 1dB under 100Hz.

Konstruktionen har positiv motkoppling vilket ger låg THD. Spektrat inte lika kul då högre övertoner inte dämpas särskilt väl.

Min idé var att använda originalkomponenterna i störst möjliga grad. Gjorde en analys på l#180;Audiophiles, le Tube Minimum(Hiraga) åt Time. Den har samma rör som PAS-3. Genom att anpassa fransosen till Dynacon blir ingreppet minimalt.

Original underst, dock justerad för Neumann-konstanten!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/02/10 :  12:19:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
OMSTART - NY BYGGER VI!


Jag minns inte hur länge jag haft PAS3:an liggande - en skänk från, inte ovan, men från ReVintage.
I början gjorde jag någon halvt oentusiastisk ansträngning att få ihop den; köpte obestyckade kort, vilka scrappades och senare bestyckade kort.
För ett par dagar sedan lade jag upp alla delar på köksbordet och fick en påhälsning av David Hafler ande och jag blev upplyst:
"När allt är så komplett som det faktiskt är, kan jag ju bygga ihop den lätt".
Jag har precis fått beställa några få komponenter, som saknas, bland annat kondingen i nätdelen - nytillverkad 4-sektioners historia. Jag vill hålla mig så nära originalet som möjligt.

Jag tog isär maskinen för några år sedan och skurade och putsade upp så bra det gick, sedan har allt vilat men nu ...





Trafon ovan är den trafo ELFA sålde för några deciennier sedan.Korten kommer från en godtycklig plats till höger i rummet.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2019/02/10 :  14:08:52  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Rent och snyggt, det blir nog bra det här!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/02/10 :  14:38:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det tror jag med. Nu har det varit venezuelanska dvärgkangurur och knaprat på delarna, men förstärkaren är ju gammal och vad den varit med om har jag ingen aning om. Gamla saker blir slitna och nötta - titta på min bil bara ... (hint: röd lack).

Jag har heller inte velat modifiera den, då det inte handlar om modifiering utan att stoppa en helt NY förstärkare i lådan. Att gamla slitna eller försvunna komponenter ersätts är ju en annan sak dock.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/02/10 :  15:41:24  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
De flesta ( alla ?) "mods" av pas är nog att betrakta som amatörmässig snakeoil .

Se http://www.audioregenesis.com/ och artiklarna om PAS3's olika delar.

Läs igenom och se en hel del myter försvinna.

Edited by - peterh on 2019/02/10 15:43:57
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/03/21 :  16:58:46  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Har skaffat hp spektrumanalysator , en gammal hp3580A , till den har jag kopplat en analog plotter hp7044B.

För att göra något vettigt kopplade jag in en PAS3X och plottade en 1khz "ren" sinus

Se http://n.manet.nu:/pas3/Dynaco-PAS3X.pdf

Första plotten visar högnivåingången. Inga mätbara övertoner
Andra visar phono-ingången, 10mV in , visar en andraton och en antydan till tredje
Tredje visar andra kanalen av samma setup som plot 2, dvs överhörning.

Som generator har jag en hameg 8037
Total distortion mätt med en hm8027 visar liknande siffror

Kul att ha tillgång till grejor man tidigare endast kunnat drömma om!

Edited by - peterh on 2019/03/21 17:00:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000