HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Keele´s Constant beamwith transducer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/10/21 :  22:24:01  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Här finns mera info:
http://cgi.stereophile.com/content/don-keele-constant-directivity-crt36-speaker

priset verkar trevligt också (inkluderar kabinett!)

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4151 Posts

Posted - 2011/10/22 :  09:17:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har mest pysslat med så få effektiva element som möjligt.
Men dessa multi-element-högtalare ger ju ofta en imponerande verkningsgrad.
Utan att vara insatt, så inbillar jag mig att parallella element adderar dess inpedansgång, till en riktig berg o dal-bana, vilket skulle kunna göra dem olämpliga att driva med lågeffekts rörsteg, även om de har en hög verkningsgrad.
Stämmer detta? Någon som vet?
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/10/22 :  12:53:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Nemas problemas skulle jag säga. Beroende på hur du kopplar kan du ju dessutom välja impedans rätt fritt
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/10/22 :  13:59:38  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Effekttåligheten är ganska imponerande. I de tidigare bifogade filmerna på Keeles föredrag (sista delen) kör han en demo av fyrverkerier. Då klipper han relativt kraftiga förstärkare, så om man gillar dynamik på högre nivåer kan det vara fördelaktigt med några hundra watt.

Jag tror man använder något som kallas shading när man kopplar ihop elementen. De spelar alltså inte med samma styrka över hela arrayen. I fallet med CBT36 är det en avtagande nivå uppåt i arrayen. Den stora fördelen verkar vara spridningsegenskaperna.

(Edit: lite otydligt. Menar så här: spridningen är fördelen med konstruktionen i stort. Shadingen reducerar den negativa effekten av flera element som spelar samtidigt med olika lång väg till lyssnaren.)

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2011/10/22 19:45:54
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/02/26 :  21:20:32  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Mera info:

http://www.parts-express.com/cbt36/
http://www.parts-express.com/pedocs/manuals/301-980-audio-artistry-inc-cbt36k-manual.pdf

Nu verkar det ta fart med produkten. Skulle vara intressant att höra i verkligheten.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2012/02/27 :  12:06:16  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Priset var ju på rätt sida av bra, 2000 dollar inkl frakt för byggsatsen.

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/02/27 :  16:23:06  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Snygga med! En annorlunda design. En ljudskulptur som får icke insatta besökare att undra och beundra.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/02/27 :  16:32:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Last year I did 28 competitive events including five half marathons, a triathlon, and a 38 floor stair climb. Pretty good for a 69 year old!

Coolt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/02/27 :  17:25:56  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Såg precis att kurvaturen av högtalaren gör att diskanten avtar uppåt i frekvens. Det låter ju logiskt men inte något jag tänkt på tidigare. Som jag förstår det är tanken att kompensera det med EQ.



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/02/27 :  21:34:56  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Läckra bilder







/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

nisse.p
Member

92 Posts

Posted - 2012/10/04 :  21:19:59  Show Profile Send nisse.p a Private Message  Reply
Om ni inte redan hittat detta så har Keele egen sida gjord av hans son.
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/
och snäll som han är finns allt ni vill veta och mer här:
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/Don's%20CBT%20Goodies%20Zip%20Download.html

Känner ni till Hivi som märke?
De kan man köpa med gratis frakt och i mängdrabbat från Aliexpress
http://www.aliexpress.com/wholesale?shipCountry=se&shipCompanies=&SearchText=Hivi&exception=&CatId=0&SortType=price_asc&manual=y&filterCat=518%2C200000386%2C635&needQuery=y

Kanske något för cbt?

Jag har en fundering, varför inte biampa de olika sektionerna?
Det finns billiga tripathförstärkare på Ebay med volymkontroll.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000