HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Allmänn bildtråd för Arken 2010
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/22 :  13:56:16  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
I Välljuds rum kunde man bl.a lyssna på JC Verdier's skivspelare, och CAT för- och slutsteg. De tyska högtalarna har jag glömt namnet på. Är säkert ngn som kan fylla i med namn på dem (Audiaz heter de ju)





CAT försteget är väl ett av världens bästa och slutsteget är inte helt dåligt det heller, JC Verdier spelaren är en mkt kompetent spelare.
Tyvärr hade de lite rumsproblem, jag har hört detta system spela mkt bättre på Ljudprodukter i Malmö...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2010/09/24 09:52:58
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/22 :  14:25:09  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
I nästa relativt stora rum spelades det på små Nagra och Verity Audio Leonore.
Trevligt ljud, har inte lyssnat på VA innan, men detta gav mersmak.
Nagra är ju oerhört läckra, och 2x60W räckte långt.



Skivbyte i den läckra Nagra-spelaren med inbyggt försteg






"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/22 :  14:35:52  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
I nästa rum var det idel svenska produkter; Abrahamsson, Jorma, Bladelius och kolfiberhögtalarna SWspeakers

Sluteget är stort!



Jetmotor?



Kolfiber är läckert (och dyrt)



"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/22 :  14:50:14  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Inne hos Audionote var det mysigt.
Var inte många watt som behövdes för att få ljud i de högtalarna.



"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2010/09/22 14:51:04
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/22 :  15:30:03  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
I Audio Concepts ena rum hade de problem med slutsteget, så det var byte på G när vi var där inne



La dock märke till att de hade ett läckert försteg från T+A



I AC's andra rum förbereder Robert för nästa entimmesdemo...



Vad var det då som spelades på det kompetenta MBL-systemet, jo en av Roberts kunder Thomas gav oss ett smakprov på några av jazzens mest betydelsefulla basister.
Det spelades både Bluray-konserter och CD-skivor
Detta var en mkt trevlig och lärorik demo.
Robert lovade att lägga ut spellistorna på sin hemsida.



"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/09/22 :  17:11:17  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Fina bilder Kilgore och kul att se andra bilder än de på värsta värstingsystemen!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/22 :  20:48:25  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Tack för de orden iroise, här kommer fler bilder.

I detta rummet spelade Pludnin plattor i ett system som bestod av det för mig relativt nya tyska märket B.M.C.. Otroligt välbyggda till ett attraktivt pris.
Överst står en av Dr. Feickert's skivspelare
Precis som innan har jag glömt bort högtalarnas namn :(




"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/22 :  20:53:40  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
I Akkelis rum var det fullt med folk och mkt varmt, så det blev tyvärr inte så mkt lyssning för mig, men en o annan bild hann jag med.

Fint träarbete på de polska högtalarna ESA
Hanss skivspelare och är det Audio Valve rörförstärkarna heter?


"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/22 :  21:01:38  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Efter Opalen så gick vi vidare till Marten

Mkt trevlig tillställning, i "foajen" bjöds det på både öl och vin med snacks medan tittade och log åt dansbandsutställningen.

Vi tittade in i deras lilla lyssningsrum, där högtalarna Getz drevs av slovenska (?) serbiska NAT o Bladelius Embla.



Tyvärr var det svårt att avgöra vad systemet gick för då det var ett konstigt ljud i rummet även när man pratade, lång efterklang :(



Fick i efterhand reda på att detta inte var ett Svanåcertifierat rum, så då går det nog att rätta till...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2010/09/23 09:15:49
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/09/22 :  21:22:27  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Serbisk NAT

http://www.nataudio.com/index.html

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2010/09/22 21:23:47
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/09/23 :  12:07:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja dwain "Men uppe på hificonsult lirade det sjukt bra i basen" Där ser man hur olika man kan tycka.Vet andra högtalare också som en del folk tycker låter sagolikt utan att de tilltalar mig.
En annan sak som jag också tycker är att Bladelius Ymer ser bättre ut i silver än i svart.MvhKristofer
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/24 :  08:05:59  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Då fortsätter vi väl in i Martens level 3 bastu, förlåt rum ;)



Det var oerhört varmt i detta rum, men det var det värt.
Anledningen till värmen var dessa små tingestar som pumpade ut ca 120W i klass A



Högtalarna var de relativt nya Coltrane Momento



I soffan satt calle_jr och Bebop brevid mannen i sweetspot...



De glödde fint de där NAT



Byte i soffan och byte på skivspelaren, vad ska det spelas nu?



Mkt trevligt system som jag gärna lyssnat längre på, men det skulle ju hinna med mer den dagen, och sen var man ju ganska svettig efter en stunds lyssning...



Glömde ta bilder på resten av elektroniken, men jag minns att det var NAT försteg och Embla CD-spelare tror jag. Sen var det en stor skivspelare som jag glömt namnet på, dock minns jaga tt det Project-ägarens fru/flickvän som står bakom den

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/24 :  09:30:25  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Då fortsätter vi väl på Hotell Elite Plaza.

Först ut är Tidal, Pass Labs och Wadia
Minns inte alla beteckningar, men slutstegen var XA60-5, och jag tror det var en Wadia S7i
och högtalarna Contriva Diacera

Mörkt och mysigt rum gör det svårt för en fotograf.



Vi tar oss lite närmre



Pass labs och Wadia tillhör mina favoriter, tyvärr var inte Wadian GNSC-moddad, då blir den ännu bättre :)
Högtalarna, gjorde bra ifrån sig, men de hade ju också en ganska hög prislapp.
Det spelades en skiva som en av besökarna hade med sig, där var ett spår med Babba Blues som var oerhört trevligt.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/24 :  09:37:49  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Nästa rum vi besökte var nog det mörkaste på mässhelgen, om man inte räknar med hembiorum med projektor.



Här var det Magico M5 som spelade med Dartzeel elektronik. Deras datortowerliknande monoblock kostar tydligen över miljonen per par :(

Trots en hel del akustikreglerande produkter i rummet hade man en hel del basproblem. Det var svårt att göra en ordentlig slutsats på systemet, det spelades dessutom ganska intetsägande musik när vi var där :(
Hade varit kul att höra detta system under bättre förutsättningar, för det har alla förutsättningar till att låta riktigt bra :)

Vi försöker väl med en bild till innan vi går vidare


"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/24 :  10:04:03  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Där fanns ännu ett rum på Elite, där var det betydligt ljusare



När vi kom så tog Ludwig över Peter McGrath's speldator. Min kompis fick spela musik från medhavd USB-sticka, mkt trevligt.

Systemet bestod föutom Wilson Audio Sophia av Audio Research elektronik den nya integrerade egenutvecklade klass D förstärkaren DSi200, DAC8 och en Cd-spelare jag inte minns beteckningen på, då den inte användes när vi var där, utan det spelades från en Macbook med Itunes och Amarra via USB till DAC8:an



Just det ja det var ihopsnörat med Nordost, sen var där några NO Quantumburkar också...

glömde skriva ngt om ljudet

En mkt bra anläggning, Sophia 3 har verkligen växt till sig. Hon har alltid haft bra baskontroll, men nu tyckte jag även att hennes svagaste kort hade blivit bättre, dvs diskantåtergivningen och övre mellanregistret.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2010/09/24 10:09:53
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/24 :  11:53:09  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Så då lämnar vi Elite Plaza på lördagen i ösregn...

På söndagen var det bättre väder när vi strax efter 10 kom till Arken...kort kö, skönt...

Första rummet jag hamnade i så var där ledigt i sweetspot fåtöljen.
JAg satte mig så klart och lyssnade en stund innan jag pratade lite med konstruktören

Vi är inne i Lindell Audios barrum brevid bowlingbanorna



Detta är det ny mindre systemet jämfört med vad han spelade med i Malmö förra året.
Banddiskanten är utbytt mot en Morel dome diskant.
Borta är oxå den aktiva driften, här drivs det av Myryad.
Kvar är det aktiva digitala filtret (översta lådan) som kan ställas in via datorn där man även kan undertrycka frekvenstoppar i rummet mha mätmikrofon.
Dock är det inte det exklusiva DEQX som används denna gången, utan ett specialbyggt digitalt filter från en konstruktör i Danmark med Burr Brown inside.
Tobias är som vanligt mkt trevlig och villiga att berätta om sina konstruktioner

Trots det svåra rummet hade de fått till det riktigt bra. Satt och njöät en bra stund, men då där bara var en fåtölj och jag såg att där stod många nyfikna på kö så gick jag vidare

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/24 :  15:59:08  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Då fortsätter vi till ett inglasat hörnrum bredvid matsalen på Arken.

Vad väntar här inne, jo flera anläggningar från www.VividAudio.se och www.realhifi.se
En för dagen vitklädd Patrik Caesar demar ASW och Trigon när vi kommer in.
Han sitter dock lugnt och låter filmmusiken tala för sig själv. Det är nämligen helgens tema, filmmusik...



Det spelas även på för mig en ny bekantskap nämligen Duevel Planets. Dessa var väldigt trevliga lättplacerade luftiga små högtalare till ett alldeles lagom pris 9995:- om jag minns rätt.



Men det verkar finans mer i rummet...



Får zooma ut mer tror jag



Det där ser spännande ut när ska det spelas på detta?

Nu så vrider vi på stolarna



Vad var det då för saker som spelade här?
Analog källa var en Kuzma Stabi XL med deras 12" arm tror jag



Digitalt spelades det från en laptop via USB till den lilla omskrivna Yellowtec PUC2



Bland all filmmusik hittar vi minsta systemet från Halcro



Bland ännu fler skivor med filmmusik hittar vi högtalare från Vivid Audio, det spelas på de röda K1



Allt snöras ihop med Entreq-kabalge

Det spelas vinyl och det spelas från datorn, det låter mkt bra från båda. Tänk att en lite DAC för 5500:- inte gör bort sig i sammanhanget, Halcro-kombinationen kostar över 700k om jag minns rätt...

Som alltid är det en kul demo, Patrik bjuder på sig själv och sina produkter. Det spelas al möjlig filmmusik. När han sätter på "Ziegenarmusik" från ngn Kusturicafilm (rätta mig om jag har fel Patrik) så säger han att oftast går hälften av besökarna då. Men det svänger ju som bara den, och Patrik kan inte låta bli att dansa...





En oerhört bra demo i ett rum som inte var det bästa på mässan men Svanå-Matts hade gjort lite underverk där så det funkade :)




"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2010/09/24 :  17:22:04  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Kilgore, fina bilder och bra skrivit.........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/24 :  20:32:50  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ja då fortsätter vi in till Burmäster i ett av Hifi Consult's rum.
De spelade i ett ganska stort rum, där var flera soffor att sitta på i rummet, de var fyllda till bredden, och det var svårt att få en plats i sweetspot.

Är vitt fortfarande det nya svarta?



Det lät som en riktig referensanläggning, allt fanns med, stabil ljudbild, bra detaljrikedom, bra botten. Dock spelades det för mig mkt okänd musik, för ajg tyckte att själen och lite jävlar anamma sakandes, men det kan mkt väl vara musikvalet...
Helt klart en trevlig anläggning

Om jag inte är fel underrättad så är det en AMT-diskant i mitten



När det gäller Burmästermodeller så får någon annan fylla i, för jag kan inte se skillnad, bara en massa krom...bra låter dock.
Tyvärr spelade s det inte på Clearaudio-spelaren när jag var i rummet



Fina blommor hade de också :)


"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/24 :  20:47:02  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Några rum bort tittar vin till Genelec.
Riktigt stora i studiovärlden, men har på senare år även börjat bli populära i hifi/hemmabiokretsar.

Vi tar väl och lyssnar igenom från minsta till största med samma musik.



Man märker att de jobbat på att ha samma "ljudsignatur" från minsta till största, de största skillnaderna är basdjupet, ljudtrycket och storleken på ljudbilden.
De 2 största har även inbyggd DSP.

Nu lyssnar vi på den största modellen 8260A som är en trevägare. Mellanregistret är speciellt framtaget och sitter i waveguiden om man tittar noga. Denna har precis som de andra inbyggda slutsteg



Blev lite sugen på de näst minsta som datorhögtalare eller extra högtalare i gästrummet

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/25 :  11:10:16  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Då fortsätter vi till ett annat av Hifi Consult's rum.
Mörka väggar och svag belysning gjorde det ganska svårfotat, men jag lägger upp bilderna ändå.

I detta rummet var det Thiel CS3.7 eller Vienna Acoustics The Music som stod för spelandet.



Elektroniken var från Bladelius, VTL och Burmester. Sladdar från Transparent.



När vi var där inne så spelades det med Burmester slutsteget.

Först ut var CS 3.7. En mkt trevlig högtalare som jag hört innan, men då var det inte fullt lika fin elektronik, så nu blommade de verkligen ut. Inga billiga pjäser dock ca135k, men allt är ju relativt...



Efter ett tag frågade jag om vi inte kunde få lyssna på de andra högtalarna. Självklart var svaret :)



Jag hade hört The Music på CPH-mässan förra året tillsammans med Wadia och Pass Labs. Och det blev snabbt en favorit på mässan. Det lät precis lika bra den här gången :)
Men sen var ju det här med priset, suck, 215000 skattade svenska kronor kostar de.
Men för det får du oerhört snabba neutrala men ändå musikaliska högtalare med en oerhört fin ljudbild.



Båda högtalarna har ju olika varianter på sitt koaxialelement och på The Music kan du även vrida det för att få rätt ljudbild i dit rum. The Music har även spetsat till det med en liten supertweeter längre ner på baffeln.

Thiel CS3.7



Vienna Acoustics The Music




"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/25 :  11:26:18  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Nästar um så var det PL Audio som visade upp sitt sortiment.
Jag Peter Bremens ägg ligga på ett bord där. De har man läst mkt om men tyvärr aldrig hört.
Fick reda på efteråt att de tydligen spelat på dem där, synd man missade det.

När vi kom in i rummet spelades det på Focal Electra1038 Be, och eftersom jag kan lyssna på 1037 Be hemma med bättre resultat och själv välja musik, så blev vi inte så långvariga.

Skulle dock gärna ha lyssnat lite på dessa



Focal Scala Utopia med Audio Analogue, dCS och Clearaudio



"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/26 :  17:39:04  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Och där tog gratisbandbrdden slut på Photobucket :(
Då får jag väl hitta en ny sida att lägga upp resten av bilderna på

I'll be back...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/09/26 :  17:56:47  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Någon som har bra tips på bildsida som inte har begränsningar på bandbredd som Photobucket har?
Flickr, Picasa?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2010/09/26 :  18:48:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kan lägga upp dem på bildarkivet åt dig. Fixat!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.22 sekunder. Snitz Forums 2000