HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Litet rum för finlyssning och hemmabio
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2010/10/05 :  08:46:54  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Tänkte ta hjälp av er. Just nu sker finlyssning i 2-kanal i vardagsrummet. Det är helt ok då rummet är relativt stort och har högt i tak (4m). Däremot måste ajg där samsas med familjen och jag har inte vilka möjligheter som helst även om jag placerat högtalare och lyssningsposition där jag vill. Tiläägas kan att jag redan idag huserar två Martin Logan elektrostater där samt två subbar från samma märke. Sedan har jag lagt til llite diffusorer och absorbenter.

Det låter bra men ändå är jag inte riktigt nöjd. Pga den öppna planlösningen mot köket och resten av huset blir jag störd samt stör andra familjemedlemmar vid lyssning och vi har funderat på hur vi kan lösa detta. Om vi tar bort alternativet att flytta samt att bygga om hela vardagsrummet med nya väggar som därmed förstör lite av upplevelsen av huset har jag kommit fram till att rummet som idag tjänstgör som hemmabio skulle kanske fungera?

Rummet är 5 meter långt men bara 2.5m brett. Normal takhöjd på 2.45m. Min lyssningsposition är runt 1meter från bakväggen. Ser redan pga rumsdimensionerna teoretiska problem med resonanser etc. men det verkar fungera rätt bra för hemmabion idag. Rummet har idag vanliga gipsväggar och en tjock heltäckningsmatta. Det är hyffsat isolerat mot resten av huset vilket gör att jag inte blir störd och inte heller stör andra så mycket. rummet har redan idag den egenskapen att jag känner mig lugn där inne, när det är tyst, då är det så tyst så man hör blodet susar i öronen.

Problemet som jag ser det är den begränsade bredden på 2.5m, inget som jag störs så mycket av i biosammanhang men för finlyssning så byter jag ju ned mig och jag vill ju som sagt få det riktigt bra (det förtjänar min utrustning).

jag har eventuellt möjlighet att bredda rummet till 3.5m de första 3 meterna där högtalarna skall stå men då blir ju rummet något osymmetriskt men det kanske bara är av godo. Vidare har ju elektrostater den egenskapen att de skjuter fram och bak men inte så mycket åt sidan vilket borde vara ok för detat rummet. Det är inga problem att högtalarna flyttas fram en meter från bakväggen.

Den stora fördelen är att detta skulle bli mitt rum där jag mer eller mindre skulle kunna akustikjustera exakt som jag vill. Eftersom jag dessutom funderar på att flytta väggar kan jag ju då även isolera dessa på bästa sätt. Vad tror ni, kan man få ett bra resultat i ett så litet rum och kommer det vara värt mödan?

Om det är värt mödan, hur bör jag börja? jag har funderat på att skapa en hyffsad dead end längst fram vid högtalarna där jag absorberar tak, sidoväggar och väggen bakom högtalarna. Sedan kommer ju duken hänga ned i mitten men absorbering bakom den borde ju fungera ok. Sedan tänkte jag jobba med kombinerad absorbering och diffusering i resten av rummet.

Tanekn är att jag skall köra kombinerad 2-kanal/hemmabio men med fokus på bra 2-kanalslyssning då det är det viktigaste för mig.

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2010/10/05 :  22:28:06  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Kan säkert bli riktigt bra i slutändan. Om nya väggar ska upp så rummet blir tårtbitsformat, har alla ljudrum av den typen som jag sett bilder på haft högtalarna i den smalaste änden.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2010/10/05 :  23:09:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Små rum är egentligen inga som helst problem om man kan absorbera en hel del, se bara på mitt. Det är reflektionerna som ställer till det och dom kan ju du kontrollera så det blir nog bra.
Du skall diffusera eller absorbera bakom dina elektrostater lite beroende på hur vi vill ha ljudbilden. Gillar du den stor så gäller nog diffursion, vill du ha mer som på CD'n så skall du nog absorbera.

Det som kan vara lite struligt är alltid basen men det låter på dig som den är väl kontrollerad redan idag så det kommer nog att bli bra.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2010/12/21 :  01:58:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Jag har en god vän som har ett rum med i stort sett samma mått som du. Det har aldrig låtit som önskvärt och är i princip fysikaliskt omöjligt att "få till det".

Mitt råd är att inte påbörja något ljudprojekt i detta rum.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/12/21 :  09:05:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Knoppen, vad är minimum enligt dig?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2010/12/21 :  09:56:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Rum som ha minsta bredden eller djupet kring 3,6 m är väl acceptabelt får jag lov att säga, men då är det ändå kompromisser vi snackar om. Börjar man få kring drygt 4 m - 4,5 m börjar det bli klart bättre förutsättningar för möjligt välljud.

Kan nämna att de flesta vardagsrum ligger på bredd omkring 3,6 m...


Vanlig normal takhöjd är i allmänhet inte jättestörande, man kan fixa lite med taket om det finns behov.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2010/12/21 :  10:10:41  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Jag kan tillägga att rum som har proportioner som är multipler av andra dimensioner brukar vara problematiska vid låga frekvenser.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.13 sekunder. Snitz Forums 2000