HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Popboxbygge av Loppisfynd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/12 :  03:38:51  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
I samband med mitt loppisfynd "NAD302" så hittade jag ett par Ek-fanerade lådor i utmärkt skick på samma loppis.
Där satt Philips AD9710M/01 och 4st MT225HTC i varje låda.
Det var en OA-5 Typ I konstruktion på dem och naturligtvis kunde jag inte låta bli att bjuda på dem(jag har ju så lite högtalare, och inga andra projekt som ligger...) så jag bjöd en tjuga för dem ... och FICK DOM FÖR DET!

Sönerna bar in dem i bilen, och väl hemkommen dammades de av och mättes och kopplades in...

Bredbandarna var OK, men diskanterna var döda, som väntat.
Det lustiga var att de hade exakt samma mått som Jon Idestam-Almqvist´s "Popboxen", hmm om man skulle...

Sagt och gjort, isär med lådorna...

Här ser man listerna till toppbaffeln är typ I.

På bottenbaffeln satt små gummifötter, jisses så små

Det kan inte kommit porden till godo med så korta ben...

Nåja lådorna har spärrfaner också

Och rejäla kantlister.

Naturligtvis flyttade jag upp baffeln med nya lister

och tätade med latexfog.

Nya 100mm ben tillverkades av Ek och lim/skruvades på

tillsammans med en riktig terminal.

På det gamla filtret var spolarna mellan 0,60 - 0,72mH, så jag lindade av till 0,51mH, kondingen ska bytas till 6,8uf

och monterades på ett mönsterkort.

Det visade sig vid mätningarna att diskanterna var felfria, antagligen var det avbrott i den gamla filterkonstruktionen

Monterat filter och polvända diskanter.

Och så här blev det


Här uppställda med OA-14 mellan

Det ska fixas nätgaller till dom också vad det lider, men för stunden står de och spelar alldeles utmärkt, så det hastar inte...

Har lite annat som kallar på uppmärksamhet...




/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/10/20 15:04:36

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/12 :  04:03:14  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Grattis till fyndet! De blev ju jättesnygga om vi säger så att den där selman har du ju tjänat in många gånger om!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/12 :  04:35:48  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ja, för tusan! Jag blir mer och mer förtjust i dessa. Det ska i lite mer vadd och korgarna ska trimmas in, men för nu...otroligt bra ljud.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/10/12 :  06:22:45  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vilket trevligt loppisfynd


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/12 :  07:04:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag blev imponerad över lådorna.
Så välgjorda en gång i tiden (förutom tassarna under ) och så välbevarade fortfarande.

Happy listening ...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/10/12 :  08:09:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Grattis till fyndet. Snyggt jobb med lådan. Kanske fötterna med olja eller lack får samma färg som lådan.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/12 :  13:31:21  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Tack ska ni grabbar!

Ja, de lådorna har nog kostat på den tiden det begav sig, förutom bafflarna som var av spånskiva. Det är de förvisso nu också, men med Ek-folierede sidor. Jag misstänter att det har varit ett "kit" av nåt slag då det fanns en uppsjö av kopior hos div lyckosökare. Hållarna till diskanterna och spännhållarna till bredbandaren, var typiskt hemgjorda av aluminium, däremot är dämpkorgarna otroligt välgjorda med punktsvetsade fästvingar.

Jag ska sätta en damstrumpa över basarna när jag ska justera korgarna, det är därför jag inte har skruvat fast toppbaffeln ännu.
Olja! Ja kanske! TV-bänken, stereobänken och matsalsbordet är alla av mörk ek, så jag vill även att dessa ska smälta in i möblemanget, lite laborerande med ek-bets på lite provbitar jag fått över ska övervägas först, annars blir det olja.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/12 :  14:00:43  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Hittade under ett tak på parkeringen utanför jobbet ett par Martin Persson MP2 i morse. Ligger nu tryggt i bagagen och väntar på att få följa med hem. Ska bli kul att se om de funkar, kanske värt en bildtråd?
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/12 :  14:26:33  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
quote:
Hittade under ett tak på parkeringen utanför jobbet ett par Martin Persson MP2 i morse.

Grattis! Undrens tid är inte förbi...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/10/12 14:28:22
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/20 :  15:05:07  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ny 6,8uf konding på plats i filtret, den gamla 4,7uf i tunnan.

DIYade några RG62 kablar också och byggt en ny DAC, denna gången utan rör...allt inkopplat.

Låter suveränt bra nu!

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/10/20 :  20:12:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Dj*kla lyckis ....

jag köpte ett par små B&O-högtalare på S:t Erikssonhjälpen för några år sedan och skulle sätta dit en riktig högtalarterminal; något snille hade klipp högtalarkablen 1 dm kort. Hålsågade den 1:a lådan och råkade komma åt en drossel. Jag kan fixa det där, men skjuter avsiktligt upp reparationen.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/21 :  02:23:20  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Ojsan, inte bra, men det är ig snabbt fixat att linda en ny.

Nu inleds bygget av försteg...hehe. :)

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/21 :  08:00:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag funderade bara lite, det är ingen dämpkorg monterad under philipsbasen?
Det bör det väl vara för att stävja frekvensgången och q-värdet?
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/10/21 :  13:32:08  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
quote:
Jag funderade bara lite, det är ingen dämpkorg monterad under philipsbasen?
Det bör det väl vara för att stävja frekvensgången och q-värdet?

Japp, men det kommer...
Jag ska köra svepningen av elementen via datorn när jag trimmar dämpkorgen, och då måste den datorn in i arbetsrummet, och då måste det göras plats för denna..hehe.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/10/21 13:33:49
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/21 :  18:42:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
OK.
Det bara slog mig plötsligt att någon sådan inte syntes på dina bilder.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000