HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Tips på projektor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2010/11/08 :  08:53:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Då var det dag (igen) att skaffa en projektor till den lokala byggdegårdsföreningen. (Varför jag får dessa uppdrag har jag aldrig fattat)
Pris max 10000:- inkl takfäste.
Skall vara kompatibel med PC.
Duk finns redan.
Längd från projektor till duk är Ca: 7-8 m.
Projektorn kommer endast användas sporadisk vid ex,vis hockey och fotbolls-vm, samt vid föreläsningar där pc används.
Tar tacksamt emot tips då jag själv inte vet så mycket om dessa maskiner.
Tipsa gärna med länk till netonnet, dustin eller liknande.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/11/08 :  09:25:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
7 till 8 meter är LÅNGT!
Vilken kan ge problem med storleken på duken o kvalisorten på bilden.
Håller er gärna under 4 meter (ett snitt beroende på proj)

För att se avstånd kontra bild --> http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2010/11/08 :  09:45:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
OK! Ska kolla upp hur lång det egentligen är, men tyvärr är det för högt i tak längre fram.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/11/08 :  10:34:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En längre arm till fäste kanske kan vara lösningen?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2010/11/08 :  10:42:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Det är minst 5 m i tak så det blir en mycket lång (och instabil misstänker jag) arm.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/11/08 :  18:31:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En liten plattform o vajrar borde fungera.
Man är ju inte där o pillar när den väl är inställd.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2010/11/09 :  14:38:13  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Tack för dina tips! det blev en LG AH215 från dustin!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2010/11/09 14:40:27
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2010/11/09 :  14:39:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
quote:
En liten plattform o vajrar borde fungera


Ska kolla upp det nästa gång jag är där, om det inte skulle funka med så långt avstånd.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/11/09 :  18:55:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Man förlorar Väldigt mycket ljus på avstånd o det går snabbt!
Även om man får bilden att passa en sorts storlek på duken.

Lycka till :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2010/11/09 :  19:54:05  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
På 8M får du en 3,7m bred bild med max zoom.

För att få en 3m bred bild får du kasta från 6,5-5,5m ungefär.

http://www.projectorcentral.com/LG-AH215-projection-calculator-pro.htm

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2010/11/09 :  20:23:26  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Ja jag får nog kolla upp avståndet, jag kanske misstar mig. Har suttit en projektor där förut utan några som helst problem, så mitt avståndsantagande kanske är fel.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2010/11/09 :  20:37:09  Show Profile Send Merry a Private Message  Reply
Infocus brukar ha rätt kraftig offset på sina projektorer, kolla ochså om projektorn har rejäl vertikal lensshift så är takhöjden säkert inge problem. Infocus har ochså rätt mycke ansi på sina modeller.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000