HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Byta telefonabonnemang - orkar inte gräva..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2010/11/15 :  13:57:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jaha, dags att se över vem/vad man betalar för fast telefoni och bredband.
Säkert betydligt mer än vad man behöver, efterssom det är sååå tråkigt att undersöka sånt här
Finns det någon som lagt ner lite arbete och kan tipsa om vad som funkar problemfritt, och är bland de billigare?

Jag har Telia i dag

Kriterier:
Fast telefon - ringer normalt inrikes och vill behålla nummret.
IP känns ok, bara jag slipper ha en dator på jämt för att kunna ringa.

Bredband - har 0,25Mb (vilket kanske kanske skulle kallas "smalband" men det funkar för mig)

Jag har larm kopplat på telefon, som måste funka
Är inte låst till Telia (förutom 3 månaders uppsägningstid som enligt dem alltid gäller)

Prioriteten är att allt skall funka, sen kommer pris

Jag vet att det finns en massa prisjämförelsesiter på nätet, men de visar ju inte om det hela funkar sen

Erfarenheter?
/Lars



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/11/15 14:00:49

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/11/15 :  15:13:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Sidotjänster till telefoni - typ larm kan göra det omöjligt med IP-telefoni. Kolla med din larmlverantör.

Min erfarenhet är att telefoni via rikstelefoninätet med Telia, eller någon annan leverantör som levererar telfoni vi det nätet, är överlägsen IP-telefoni ur driftsäkerhetssynpunkt; inga avbrott, egen strömförsörjning med mera.

Kolla med Telia, eller någon annan leverantör som levererar telefoni via rikstelefoninätet där du bor om de har något paket med telefoni och bredband.

mvh /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/11/15 :  16:22:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Så fort vi talar IP eller Bredbandstelefoni så är du beroende av el-försörjning för att kunna ringa. Vet ej hur en evt. UPS-lösning på modemet skulle hantera ett strömavbrott. Många har idag DECT-telefoner hemma, och då kräver dessa också el, oavsett hur du nyttjar kopparn ut från huset. Fast telefon som drivs av telenätet krävs för att kunna nyttja den höga driftsäkerheten.

Själv kör jag med Tele2 som operatör via telenätet, men överväger att byta till Internet. Tele2:s kundtjänst är väl sisådär, men tjänsten fungerar ju utan problem, så det finns ingen anledning att ringa dem.


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000