HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett sätt att göra filterlayout på
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2010/12/28 :  20:56:19  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

I brist på annan sysselsättning.

Kan jag här visa hur man kan bygga upp sina egna filter. Det blir enklare om man på något vis kan göra en layout. Och det kan man göra med tex ritprogrammet CorelDraw. Jag visar här hur jag går tillväga. Jag har i det programmet lagt in ett komponentbibliotek, med olika komponenter i naturliga storlekar. Komponenter som man kan kopiera och sedan klistra in i den tänkta filter layouten. Man börjar alltså med att rita ut komponenterna i naturlig storlek, som man sedan lägger in i komponentbiblioteket. Sedan kopierar man den komponent man för tillfället är intresserad av till det tänkta färdiga filtret.

Jag använder ofta experimentkort till mina filter, sådana finns att köpa tex hos Clas Olson. Dessa kort är mycket bra att bygga upp sina hemmagjorda filter med. Hifikit säljer å andra sidan en mycket bra filterplatta, men den går inte alltid att använda, pga att den för vissa konstruktioner är för stor för att kunna passera bashålet, så i de lägena får det bli Clas Olsons alternativ. Och för att få till själva kortet, ritar man upp detta, också i naturlig storlek i programmet. Här får man utgå ifrån en schematisk bild över olika filter alternativ, och ritar med hjälp av dessa ut ledningsdragning etc. När allt är klart, har man alltså en filterlayout, som man sedan hämtar komponenter till från komponentbiblioteket, och klistrar in på sina rätta platser.

När man sedan gjort klart sitt filter, kan man skriva ut det och klistra fast det på kortet, med allt i naturlig storlek. Sedan är det bara att skjuta ner komponent för komponent genom kortets hål, på sina rätta platser. För att underlätta hoplödningen drar man de tre stammarna på kortets undersida, med tex avskalad lampsladd. Stammarna löds fast mot kortet helst hela vägen, eller i alla fall på ett par punkter. Man bör dock tänka på att inte montera motstånd för nära papperet, motstånd kan bli mycket varma i ett filter. Löd därför sådana komponenter en bit ovanför pappret. Är man det minsta rädd för det här kan man ju rycka bort papperet när allt har kommit på plats. Det behöver inte limmas fast mot plattan, det sitter där det ska bara med hjälp av komponentbenen.

CorelDraw är ju egentligen ett ritprogram, för konstnärliga ändamål. Men här vill jag säga att jag är helt urusel på att använda CorelDraw i några andra sammanhang än just det här, så där kan jag inte ge några rekommendationer, men så länge vi håller vi oss till det här går det ganska bra. Nu är väl inte CorelDraw något som finns i var mans dator. Jag vet inte om det skulle kunna fungera med standardprogrammet Paint. Det jag tror Paint saknar är funktionen att kunna måttanpassa ett objekts naturliga storlek.

Det här är också ett utmärkt sätt att spara sina filter, för kommande bruk.

Så här kan ett filter då se ut som man plockat ihop. Obs ett helt fingerat/godtyckligt filter, som bara visar principen.






Här är de tre stammarna fastlödda, det gör man innan man börjar sätta ut komponenterna. Korten finns i två utföranden, ett med öar, och ett med banor. Det med öar är att föredra annars kan det lätt bli kortslutningar. De komponenter som ska sitta parrallelt över stammarna, kan man om man har tur klara med komponent benen, om de är nog långa. Man kan spä på benens tjocklek lite extra med lite lödtenn. Annars får man förbinda dessa via en bit lampsladd. Dessa är illustrerade med de tunna linjerna på kortet.

Eriksson.

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2010/12/29 :  10:11:00  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Ett alternativ CorelDraw som fungerar till detta är annars GIMP. Det finns att ladda ner gratis på http://www.gimp.org
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/29 :  11:01:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det finns nog rätt många program som kan fixa det.
Man vill ju att det ska vara riktigt enkelt och helst ska man kunna ha bibliotek med symboler.

Kanske Visio, eller bildritningsprogrammet i Word kan fixa det ...?
Sketchup kan det absolut, men då stiger svårighetsgraden något.

Detta kräver ju inte ett så exakt resultat och därmed något överlägset program, men själva iden
är ju inte så dum. Det underlättar åtminstone vid filterlödningen så man slipper göra irriterande
slarvfel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000