HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Linkans system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/06/08 :  14:03:49  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
V3 testad hos linkan, det lät klart annorlunda och överlag bra, lite frågetecken på basen, den lät ren och djup med bra tryck men linkan ville har mer kött på benen som jag uppfattade det. Kanske behöver den spelas in lite mer för att basen ska bli lite fylligare. Kan också vara så att lite större ledararea behövs för ökad fyllighet. Framtiden får utvisa vad som gäller . Men det var fint flyt och bra diskant och mellanregister och lät aldrig stressat. Väldigt öppen ljudbild också vilket jag verkligen gillar.

Edited by - Snutten on 2018/06/08 14:08:21
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/06/08 :  15:25:26  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Kan också vara så att lite större ledararea behövs för ökad fyllighet.

Eller ännu fler ledare. En av de mest homogena högtlarkablar jag hört kommer ifrån Audioquest där allt ifrån lägsta basen till toppen är super i min öron. Kabeln är uppbyggd med många tunna ledare.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2018/06/08 :  16:02:26  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Mellanregister och diskant var verkligen bra, så mycket luft och känsla. Det kändes som att musiken bara hängde i luften. Otroligt flyt och organiskt, men kan vara så att det behövs lite mer tryck i mellanbasen, djupbasen var bra och inte för torr utan kändes naturlig. Indra är väldigt bra på att leverera ljudbild och djup, det blev lite bättre med Snuttens V3 än med NO.
Kan ju vara så att jag behöver finjustera högtalarnas placering ännu mer. Lät klart bättre än mina NO Red Dawn, de lät lite kantiga i jämförelse, t.ex. med Depeche Mode så lät det klart mer "stökigt" och ljudet blev lite ruffare med NO. Men det kanske ska låta så just med Depeche?

Linkan

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/06/08 :  16:09:38  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det var så jag menade FBK, fler ledare som totalt ger större area, inte grövre ledare i sig.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/06/08 :  17:48:49  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Bilder?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/06/08 :  23:45:17  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Provar nu hemma utan subwoofer för att lättare höra bas/mellanbas.
Första intryck att det låter bra men ska lyssna mer innan jag är säker. Provar också att vända på kabeln och ska sen jämföra när den vänds tillbaka.

Edited by - Snutten on 2018/06/08 23:47:19
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/06/09 :  15:38:18  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Provat hemma och det är inget fel på ljudet, V3 ger dock en ren och neutral tight bas som först kan uppfattas som lite tunnare. Linkan köpte nya fötter till högtalarna idag och det blev bättre ljud med dessa.
Vi har inte lyssnat med mina kablar med fötter på plats men tror det förändrar saken en del.

Edited by - Snutten on 2018/06/09 15:38:52
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2018/06/12 :  07:40:18  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Köpte ett par fötter, Gaia II från IsoAcoustics, till mina högtalare och det blev en enorm skillnad, Gaia II passar för högtalare upp till 54 kg ooch mina Indra väger 50,8 kg styck så väldigt bra matchning. Har upplevt att mitt flytande parkettgolv sjunger med och basen har varit lite odefinierad och det är nu helt borta. Känns som att ljudet är mer separerat och renare än tidigare, basen känns mycket bättre och klart mer definierad.
Fick nästan en obehaglig känsla då jag spelade första låten på Dark Side of the Moon, Speak to me, hjärtslaget växte närmare och närmare så till slut lät det som att ljudet även kom bakifrån.
Klart bästa ljudförbättringen jag gjort på länge.

Linkan


Edited by - linkan on 2018/06/12 07:43:16
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/06/12 :  13:15:27  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul med hyfsat prisvärda investeringar som gör stor förbättring!
Har själv spekulerat runt dessa IsoAcoustics, och sett det är flera som hyllat dem också.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2018/06/12 :  14:17:57  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Stor skillnad mot produkter jag provat tidigare, känns som att Gaia verkligen tar hand om all energi som tidigare gick ned i golvet. Klart värda att testa.

Linkan

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/06/12 :  21:42:18  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Kan intyga att det fungerar om nu någon tvivlar. De är inte billiga men priset känns helt ok, fin design både till utseende och funktion.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/11/19 :  10:57:11  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Intressant test hos linkan i lördags, dac 5 år vs cd-spelare 12 år gammal. Tycker nog min 5-åring klarade sig bra och var lite bättre som sig bör med tanke på ålder. Fanns lite vasshet på nån låt men jag körde på väldig låg latency vilket kan slå över och bli vasst om det ligger på gränsen till vad datorn klarar, ska gå från "low" till "medium" latency för säkerhets skull, lätt att ändra.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2018/11/19 :  12:15:13  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Min Moon SuperNova är från 2005 så tvivlade inte en sekund på att en dedikerad modern DAC skulle göra skillnad, dessutom så var cd´n billigare än DACen som ny.
Men klart intressant att få höra vilken utveckling det skett med digital omvandling.

Linkan

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/11/19 :  12:24:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul med jämförelser! Moon SuperNova är väl ingen budget-CD direkt va? Vet du/ni vad den nyttjar för DAC-chip eller metod?
Och jag antar att Snuttens Meitner var DACen som nämns? Den gör väl omvandling till DSD internt?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2018/11/19 :  12:48:33  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Den var väl inte en budget-Cd direkt, den låg runt 65' som ny. Taget från deras hemsida:
Internal upsampling which uses 24-bit/352.8kHz processing
Ultra high-perfromance 24-bit BurrBrown PCM1798 DAC/digital filter
Alpha Clocking System with PLL synchronization yielding under 25 PPM of jitter

Linkan

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/11/19 :  13:14:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ah, se där! Hade varit riktigt roligt med ett CD-rejs nån gång. Figge tar sin Meridian, jag tar med min Audio Research CD-3 MkII och kommer vi hem till dig och blir bjudna på kaffe! Så olika filosofier vid framtagning av dessa fina spelare!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2018/11/19 :  13:36:24  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Det är bara att komma, har en bra espressomaskin, Isomac Millennium, med separat kvarn som fixar bra kaffe .
Köpte min CD från Olso 2007, åkte dit över dagen för att köpa den och har funderat på separat DAC ett tag. Min Vitus kan bestyckas med ett DAC-kort men då blir det att skicka den till Danmark för montering samt att det blir lite som att köpa grisen i säcken, kan inte provlyssna innan tyvärr.

Linkan

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/11/19 :  16:24:09  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Den omvandlar allt till DSD ut, så kör du tex en Wav-fil görs den om till DSD vilket påstås göra att de låter bättre, PS Audio och Meitner gör så, finns säkert fler. Och DSD-filer hanteras direkt som DSD naturligtvis. Jag skulle föredra om man kund välja själv, dvs att det fanns 2 dacar i ett så att säga, sådana dacar finns men är ofta rätt dyra. Undantag som ligger på max 50' vore intressant.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/11/19 :  17:09:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hade för mig det Snutten, även min Nagra DAC jobbar så, alltomvandlas till DSD innan omvandling då man slipper "artefakter" som enbart uppstår vid omvandling o filtrering av PCM-data. DSD-strömmar hävdar de kan omhändertas med mycket enklare filtrering, utan större ingrepp i fas och liknande.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2019/02/11 :  09:09:34  Show Profile Send linkan a Private Message  Reply
Så har jag nästan spelat in min uppgraderade Vitus RI-100 som nu heter RI-101, upppgraderingen består i att nästan allt är utbytt förutom strömförsörjning samt utgångssteg. Har även monterar in en kombinderad DAC/streamer då jag ändå hade tänkt att skaffa en separat DAC.
Uppgraderingen till den nya modellen RI-101 märks framförallt att försteget är uppdaterat, klart tystare och mer transparentare än tidigare även om jag inte uppplevde det som en brist innan uppgraderingen. Lite mer definition i basområdet men fortfarande samma kraft och pondus. Allt låter lite renare och mer utsträckt i rummet, gissar att det beror på att försteget är bättre än tidigare.
DACen har jag anslutit till CD´n via en Vertere Hand-built digitalkabel och det märks att min CD har några år på nacken om jag jämför ljudet mellan CD´ns DAC och Vitus nyutvecklade DAC. Det låter klart mer musikaliskt och mer analogt, större ljudbild och djupare än förut.
Även chassit är bytt så den är numera mattsvart och har fler ventilationshål för kylning än vad RI-100 hade. Bättre färgmatchning med min Moon SuperNova CD-spelare samt HEED RIIA-steg och nätdel.

Har inte hunnit koppla in streamern ännu, den stöder ROON och man kan streama från Spotify, Tidal, Qobuz, Deezer etc.
Det finns en Vitus-app för att styra streamingdelen och den är baserad på en generisk lösning från Mconnect, med den kan man välj om man ska streama eller spela upp filer från NAS eller motsvarande. Blir att upptäcka en helt ny värld känns det som .

Linkan

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2019/02/13 :  13:57:58  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Upp till bevis i kväll, guldöronen är utvilade och redo .
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/02/13 :  17:47:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Sitter här o trycker på F5 tills det händer nåt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2019/02/13 :  18:48:27  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Blir inga bilder, blindtest.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2019/02/13 :  22:14:55  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Klart värt att göra uppgraderingen.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/02/14 :  07:27:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul med sammankomster! Men ni måste ju publicera BILDER!
I brist på att kunna höra ger det stort mervärde!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000