HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 På vinyljakt i
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  16:46:59  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
De andra butikerna, håller de också humana priser?




Priserna varierar mellan butikerna, men det fanns många riktigt bra plattor för runt £5 och nyutgivna från £8
quote:
Är Rough Trade billiga generellt?


Rough Trade hade bara nya och återutgivna och låg från £10

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  16:48:00  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
........å med dagens £-kurs på 10,60 är det inte så dumt!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  16:51:20  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
När vi nu är inne på bluesmän kunde jag inte motstå denna. Det är en monoplatta med Buddy Guys första inspelningar i Chicago. Inspelningskvaliten är inte den bästa, men man hör vad som skall komma!


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  16:58:50  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Buddy Guy behöver väl inte någon närmare presentation men här kommer i alla fall ett smakprov med nåra andra rätt goa gubbar!:

http://www.youtube.com/watch?v=Osdx8nkXvak


Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  17:02:23  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Å så sprang jag på en maxisingel med ett annat favoritband:



Detta låter riktigt bra!!!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2011/01/22 15:51:43
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  17:07:03  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Dubbel-LPn köpte jag när det begav sig:

http://www.youtube.com/watch?v=roLFgBDIS6s

Inte lika känt som andra album men bra!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  17:16:35  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
När vi ändå håller på. En platta jag inte hade sen tidigare med denne föregångsman:



Som sagt, en av den svarta musikens stilbildare och föregångsmän.
Mera filmmusik!

http://www.youtube.com/watch?v=-cmo6MRYf5g

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2011/01/16 :  17:25:16  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Köpte 3 st Steely Dan på Bengans igår - 35 kr/st
Mint skick original US press Ibland fungerar Göteborg ganska bra också....

Lyssnar på Crusaders nu - Old socks new shoes. Det svänger!
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  17:38:19  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Brian Auger har spelat med dom flesta sen början 60-talet. Jag kom i kontakt med honom slutet 60 när han hade en grupp som hette Trinity med Julie Driscoll som sångerska. Oblivion Express bildades 1970 och jag har ett par tidiga album. Här en senare liveinspelning:



och ett smakprov med Trinity:

http://www.youtube.com/watch?v=WpizS9h-1Xk


Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2011/01/16 17:44:10
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  17:53:27  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Den (tyvärr) sista plattan från Flash Back är ett dubbelalbum med tidiga inspelningar av Miles Davies. Här spelar han med dom flesta storheterna inom jazzen, men det når inte upp till Kind of blue eller Tutu.



I stället tar vi en liveinspelning med Marcus Miller på bas - ännu en snubbe som Lindome gjort mig uppmärksam på!

http://www.youtube.com/watch?v=ohfrL8uKy6E

Flash Back rekommenderas varmt. Jag hade kunnat/velat köpt hur mycket som helst!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2011/01/16 17:55:59
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  17:58:29  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Ibland fungerar Göteborg ganska bra också....



Kul! Göteborg har några riktiga guldgruvor!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/01/16 :  18:44:58  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Nu kommer jag in och är negativ i tråden igen. Göteborg Hade några guldgruvor.

Ebay och tradera har förstört allt, ungefär som en trål över ett korallrev. Jag vet inte hur länge ni har jagat vinyl men jämför man nu med mitten/slutet på 90-talet så är det sorgligt. Det är möjligt att det finns nån genre som klarat sig bättre än den jag samlar på.

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/01/16 :  18:48:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag och mina skivsamlande kamrater brukar ge oss ut på långa skiv letar resor men du tar priset Batman med resa till Argentina och nu London dock verkar utbudet vara större i England.

Du hittade ett par skivor som jag gärna skulle vilja ha det är bara att gratulera till fynden.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2011/01/16 :  19:01:18  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Med en ny vinylspelare nyss inhandlad blir man riktigt inspirerad av denna tråd. Jag minns att jag köpte en hel del beg vinyl under min studietid i Nottingham under slutet av 90-talet. På min nästa Londonresa blir det definitivt en jakt på mer vinyl.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  19:36:06  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
Nu kommer jag in och är negativ i tråden igen.

Du är inte negativ - det stämmer. Men jag är ändå glad att vinylen fått en renässans!

quote:
du tar priset Batman med resa till Argentina och nu London


Det finns en vinyljakt till Köpenhamn också, men det är ju förstås inte så långt bort!

quote:
På min nästa Londonresa blir det definitivt en jakt på mer vinyl.


Kul om jag kan inspirera!

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2011/01/16 19:36:39
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/16 :  19:47:28  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Nu är det ju inte så att min jakt i London är över. Det finns ( minst ) en affär till på Essex Road. Det råder en helt annan attityd hos Lin på Haggle Vinyl!





Han är jude med italienskt/ryskt ursprung som också jobbat i Tyskland! En mycket trevlig och rolig person så här blev jag kvar länge. Här är det inte samma ordning, men han har många skivor och man kan göra fynd! Vad sägs om denna dubbel i gott skick för £ 5:-!



Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2011/01/17 :  15:57:51  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Ja just det Southern Comfort!
Kanonbra platta. Har den själv i MINT.
5 "bobs" för en dubbel LP - inte illa. Hur är skicket????

Jag är så himla petig själv och köper i princip inte om det inte ser väldigt bra ut resp låter störningsfritt vid provlyssning. Knastriga skivor blir inte spelade mycket här hemma....;-(
/Shaft
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/17 :  17:07:47  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Batman - Ett härligt reportage om jakt på vinyl

Skulle vara kul att höra dina fynd på en plats nära dig


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/18 :  08:10:08  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
quote:
5 "bobs" för en dubbel LP - inte illa. Hur är skicket????


Jag aer nog inte lika petig som du! Hos Lin varierar skicket mycket foer han goer inget med skivorna! I just detta fall lyckades jag fa ner priset fraan 11 bara foer att jag tjatade med honom laenge och koepte nagra skivor! Foer mig dock helt OK skick!

Ursaekta stavningen men beror pa att jag sitter i Padova just nu!

quote:
Skulle vara kul att höra dina fynd på en plats nära dig


Du aer mycket vaelkommen naesta gaang du aer i Goetet!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/19 :  17:18:05  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Ja, så var man hemma igen! Lyckades faktiskt snoka upp en vinylshop även i Padova, men hann inte dit innan den stängde för kvällen! Hade varit kul att se skick och priser.
Så vi fortsätter väl med nästa lagg från London:



BB King är ju legendarisk. Här en funkig variant med Crusaders som kompband. De har också skrivit låtarna. Kul!

http://www.youtube.com/watch?v=CI9xW6c8lwQ

Denna är dock inte på skivan. En annan mycket fin version med Randy Crawford! Hon är riktigt bra.

http://www.youtube.com/watch?v=cnNyxy7XPfs

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2011/01/19 17:18:39
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/19 :  18:21:37  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jag kunde inte motstå denna skiva. Har inget med dom och här en Best of....



Jag har alltid gillat deras speciella sound! Här ett smakprov som man dansade till på 70-talet:

http://www.youtube.com/watch?v=-336qHRGv1M

Wow, det svänger skönt, eller hur!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/01/19 :  18:42:08  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Haggle såg ju trevligt ut, jag känner doften av fynd. Men inte vilka fynd som helst, utan dom allra bästa: dom man får anstränga sig lite för att hitta!


Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/19 :  19:12:14  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Å så va de ju detta med Crusaders. Jag har snöat in lite på dom som ni märker:



På denna platta finns Bill Withers spåret som jag la upp tidigare.

Å så dessa två:



En liveplatta!



På de två senare med Larry Carlton på gitarr! Här ett spår med den fina gruppen Fourplay där Larry spelade mellan 1997 och 2010.

http://www.youtube.com/watch?v=kkhlCOHqm-s

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2011/01/19 19:16:21
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/19 :  21:27:23  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Så blev det ytterligare ett BB King-album. Ett tidigt Best of med inspelningar från början 70-talet med många kända musiker.



Sen var det dags för mig att dra vidare och då skickade Lin med mig en skiva som jag kollat och lyssnat på lite, men inte kunde bestämma mig för. Skön jazz från 60-talet och riktigt bra inspelad! Kul!



Earl Hines är inte lika känd som andra stora jazzpianister men riktigt duktig. Här spelar han med en hel hög kända musiker.
Hittade inget från skivan så vi tar nåt annat!

http://www.youtube.com/watch?v=VnxY2euFe1Q

Ibland är beslut det enda som fattas

Edited by - Batman on 2011/01/19 21:28:05
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/01/19 :  22:26:08  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Nu bar det iväg till södra London och Soulbrother som ligger i East Putney ( District Line, 150 m från stationen ).



Soulbrother har en stor sortering av soul och funk. Priserna är dock förhållandevis höga, från £15/20 och uppåt och dom jag hittade som var intressanta såg inte så kul ut! Därför blev det inget denna gång!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000