HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH 10" - spåna idéer...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/27 :  20:14:12  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Martinsson...

Du har 2 parallelkopplade element i rutan "TH" i ditt indata.
Är det så? ska det va så? som Sverker skulle sagt
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/27 :  22:19:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
attans... du har rätt, men det ser ändå ut om ett element i simmen, minns nu att jag grubblade på detta tidigare...

Jag har ett förslag till här :



Jag har tyvärr lyckats sabba mitt wine, och nu verkar min nyinstallerade verision av hornresp bråka med fälten, kan någon förbarna sig ? säg med 10NW64 ? snälla :) jag är mkt nyfiken :)

Yttermåtten är desamma som tidigare 300x450x500mm, betänk det när (om, hoppas) någon slänger upp en sim på den.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/28 :  22:25:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
inte det, det är ok, jag fixade det, så här ett lite bilder :

Lite bättre ritning :


Med 10NW64 i 2PI :


Samma fast i 0,5 PI :


Input fönstret :

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/01/28 :  23:06:31  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Hur mycket påverkar "hängmattan" ljudet? Det är ju ändå ca 3dB djup...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/29 :  07:29:39  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Din senaste ser ruskigt bra ut martinsson. Blir det stor skillnad på impulsen med kortare varianten av L12?

quote:
Hur mycket påverkar "hängmattan" ljudet? Det är ju ändå ca 3dB djup...
I praktiken blir det mindre då materialet dämpar mer än simuleringsprogrammet. Med TH:n byggd spånskiva skulle hängmattan bli i det närmaste rak är min gissning.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2011/01/29 :  08:58:28  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Nu måste ju någon bara bygga detta! Dags för shootout hos martinsson snart igen..

Battle of the lost oinks..


Signatur..
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/01/29 :  09:02:47  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag provsimmade sista låddan med mina 10NDA610 och det ser ut att funka.
Kan du visa impulssvaret i din sim?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/29 :  09:14:08  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Martinsson, du ju är kung på att vecka horn i till små söta lådor
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/01/29 :  09:26:39  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Min sim bredvid din..

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/29 :  10:02:15  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Fram med cirkelsågen Hasse, ser ju väldigt bra ut
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/29 :  10:51:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Snyggt Hoktuna ! om ni har fler elementförslag på lut så släng gärna upp simmar på dessa.

Men ha inte för brottom med att bygga, det finns en fortfarande del att fundera på, exempelvis hur fungerar den främre kammaren i praktiken, är kompressionsrisken med avseende på S2 acceptabel, hur balstas konen i och med slot-in montaget ?

Behöver vi en distansplatta för att ge konen lite mer svängrum eller räcker det med att fräsa ner ytan runt urtaget ?

Att bygga ger ju svar på en del av detta, så sätt gärna igång, men det skadar inte att fundera lite på det innan någon sätter sågen i skivan.

Så vilka risker, eller rena felaktigheter i antaganden finns i denna konstruktion ? förhoppningsvis inte så många men...

Tack för de uppmuntrande orden :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/30 :  21:08:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
En liten parantes, men jag testade detta, lådan är hanterlig i storlek, däremot blir jag itne klok på hur man skulle simulera dess prestanda i hornresp...



Det är alltså en 4x10" TH bas, borde vara hyffsat kapabel för sin storlek, vikten däremot...

Några tips på hur man skulle simulera denna ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/01/30 21:13:33
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/30 :  21:12:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Vidare på temat, on topic denna gång alltså, vad tror ni om dessa tilltag :



Jag har lagt till en reflektor i front kamaren samt en 12mm distansplatta under elementet, reflektorn för att undertrycka eventuell turbulens, och distansplattan för att förhoppningsvis göra livet lite lättare föe elementet.

Tankar om detta ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/30 :  21:17:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
En liten parantes, men jag testade detta, lådan är hanterlig i storlek, däremot blir jag itne klok på hur man skulle simulera dess prestanda i hornresp...


Skitlätt, simulera en låda i 0,5 pi

Eller, multiplicera alla mått med 4 och parallellkoppla 4 element.

Men frågan är varför egentligen, B&C 12NW100 tål ju 2000W och lådan
blir bara 10-20 liter större än för 10:an. Så 10:ans styrka är att
vara en ensam låda som blir lätt att ta med sig. Vill man fläska på
är det bättre med mer effekttåliga grejer.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/01/30 :  23:19:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Valid point, men tänk så här, om min 4x10" knaslåda kan mumsa i sig ca 1200W med en känslighet på ca 110dB från ca 50Hz, rätt processad vill säga, så sprar man ju en slant i effekt, men detta är ju ett relativt tamt argument då effekt nu för tiden är hyffsat billigt, om man jämför med en 218 låda som tar ca 4kw, är större, (går djupare iofs.) men viktigast av allt, den är inte lika nördigt intressant (viktig poäng där eller hur?) :)

Dock är att den inte är lika hög som en 218 låda, vilket kan vara hämande vid groundstacking...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/02/01 :  10:07:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det var inte meningen att kapa tråden, inser nu att så kanske är fallet, är det någon annan som har några ritningar på 10" TH att slänga upp därute ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/01 :  19:54:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Skulle du kunna CADda min låda,



du som har modellen klar...men veckad utan lilla läppen före elementet i mynningen.

Är nyfiken på hur den skulle se ut
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/02/01 :  20:10:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Hehe Petter, jo jag är medveten om att simuleringen inte beskriver lådan fullt ut, modelleringen räcker inte till, hornresp ser inte drastiska areaförändringar, det är mina egna tilltag, menjag hoppas på det bästa, det har ju funkat rätt bra i mina två tidigare försök, ser det som ett erfarenhetsvärde kan man säga :)

Din sim blir (utan at tha simmat den) lite svår att få till i samma låda, men lite större kanske så, ska kolla när tiden är med mig.

Jag vill dock inte tvinga ner en 10" under 50 Hz om ska försöka få ut lite tryck samtidigt, ett mindre element har sina begränsningar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/02/01 20:11:16
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/01 :  20:18:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, du har ju visat nu att din veckning fungerar mycket bra, därför
väckte den mitt intresse. Var inte orolig för 10:an, effekttåligheten
på 600W begränsar ända ner till 40 Hz i mitt horn före konutslaget
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/02/01 :  23:27:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tackar, och jag misstänkte att du hade tänkt på detta, riktigt fräckt, jag tänkte på en annan sak, tror du ett mindre S3 exempelvis 0,75 x nuvarande S3, vore mer rättvisande i simuleringen av min låda ovan ? för att komma närmare hornesp's sätt att se veckningen menar jag, gör man feltolkningen mindre på det viset tro ?

Ska ge mig på ett CAD försök på din sim imorrn kväll, ser fram emot det, verkar lovande :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/02/01 23:43:09
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/02 :  18:00:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Najs

Svårt att säga, men om du har måtten är lika på simuleringen som de rödmarkerade




Så tror jag att det blir marginell skillnad jämfört med simmen. Dock
förstår jag inte riktigt vitsen med det utseendet på slutet samt med
klackarna runt elementet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/02/04 :  18:22:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det har jag inte, som det ser ut nu, jag har simulerat ett S3 coaxiellt med S2, vilket innebär att jag gör en linjär approximering av hela sträckan S1->S3, dvs S4 är där du har visat, men S3 är inte där ditt mindre sträck är utan det är axiellt med talspoen.

Jag simuelerar alltså en form av lågupplöst "exponentiell" utveckling vilket jag är mkt medveten om inte visar det 100%-igt sanna beteendet hos konstruktonen, volymen reduceras i verkligheten då modellen utgår från en vald linjär utveckling mellan S2 och S3 och då min kontruktion ger ett större S3 än vad som är lämpligt kan den behöva en justering.

Det S3 (lilla sträcket ovan) som du angivit är mer i linje med vad hornresp vill ha, då man i det fallet får en linjär utveckling mellan S1, S2 och S3 (bortsett från krökningarna ifallet S2->S3) frågan är vad som händer när S2 och S3 inte är ccoaxiella och utvecklingen S3->S4 är approximerat linjär.

Denna approximenring är ett måste att reda ut innan någon sätter sågen i trät baserat på simuleringarna, jag vill itne lura någon, det ser väldigt bra ut, men är det hela sannigen ?

Jag har fått ett förslag på förbättrad, eller utvecklad, modelering som ska undersökas, men frslag på detta mottages även varmt härifrån.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/02/04 18:25:01
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/02/05 :  18:49:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Envisas med att trakasera er med fler förslag på en liten med ondskefull 10" TH :)

Nu ännu mindre - endast 30x45x45cm med en respons från ca 50Hz och det känner jag mig rätt nöjd med, frågan som kvarstår är hurvida simuleringen speglar verkligheten tillräckligt väl, jag erkänner en viss tvekan här (se ovan) och hälp uppskattas.

Skissen :


Input :


2Pi :


0.5Pi :


Impedans :


Konutslag :


Grupplöptid :


Impulssvar :


Ljudtryck :

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/02/05 20:33:46
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/05/24 :  23:02:10  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Martinssons sista lådförslag, är det något som hindrar att man istället gör den mer hög, eller måste det vara så veckat?

J. Ullberg
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/05/25 :  07:16:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Alla förändringar på måtten kommer att ändra outputen från lådan men du kan ändra värdena i hornresp för att se vad det gör för skillnad.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000