HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett par ganska stygga horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/01/31 :  10:28:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
sossegrå


Jag valde den grå RAL-kulören i samråd med en arkitekt jag känner. Tanken är att den ska kunna harmoniera med andra färger i rummet.

Men med kommunalgrå tapeter och en k-ring som blir askgrå i synen när man bär in hornen så kanke det inte blir så upplyftande.

Ytfinishen i hornen är sagolik. "Craftmanship" på hög nivå!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/01/31 :  12:03:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jag tycker Avantgardehornen är rätt fräsiga.
Min tant blev nästan sur när mina röda högtalare skulle stanna i källaren och inte lyftas upp i vardagsrummet. (Nu är dt tyvärr inte dessa som står i källaren.)


Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2011/01/31 17:26:26
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2011/01/31 :  16:57:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
en k-ring som blir askgrå i synen när man bär in hornen



Hähähä, dagens!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2011/02/01 :  17:00:55  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Min delbo/sambo som är sköterska tyckte de såg ut som en gigantisk livmodertapp, f*n trot... undrar just om de skulle kunna funka "ända upp" med en 18 Sound-driver eller liknande modern manick ? man borde få ganska bra spridning ändå ? Vad säger De Kunniga ? tänkte passa ihop dem med mina resonanta Edgar 80Hz horn och det vore snyggt att slippa diskanten !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/01 :  17:39:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
kunna funka "ända upp" med en 18 Sound-driver eller liknande modern manick


Förstår tanken med det kan nog bli cool med det lilla hornet.

18Sound lär inte funka varken uppåt eller nedåt.

BMS 4592ND är väl den enda kandidaten.

Börjar det bli dags att hämta upp dem?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/02/01 :  18:39:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Min delbo/sambo som är sköterska tyckte de såg ut som en gigantisk livmodertapp,


Visst är de sexiga

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/01 :  19:36:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Beroende på bakkammaren och kantupphängningens fjädring går det att
använda 18 sounden ner i frekvens också. Du kommer ju inte spela
skiten ur den ändå. Däremot kan du glömma att lira upp till 20k i
den tratten. Spridningen blir kass. Enligt hoktunas mätningar verkar
det lämpligt att dela vid 400 och 3-4000 Hz.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2011/02/01 :  22:34:36  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Tänkte väl det, tur att det blev en helgardering med de små snytingarna då ! skulle vilja köra dem högre men det är som det är, får börja med 2441. Det såg ju inte alltför illa ut med dem heller.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/02 :  07:02:59  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
dela vid 400


Petter!
Enl. LeCleach, som jag rådfrågat, så ska det normalt fungera bra att dela en bra bit under 400Hz. Detta är naturligtvis beroende på placering och driver. Det ska bli kul att se dem på plats i systemet och mäta där. 4000Hz var min idé till delning med de LeCleach 1000Hz vi också tog in. Lilla BMS drivern(4540ND?) som Hasse lånat av mig borde funka.

Du får komma över från Gurkstan och göra det "på riktigt". Kanske man kan låna in en 2482 från Blomman också. Finns 18Sound också att tillgå?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/02/02 07:05:39
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/02 :  17:52:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Japp, det verkar rimligt, men som sagt, då behöver man ha en annan driver än 2441:an eller eq:a aktivt även om det skulle vara en nödlösning.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2011/02/03 :  13:15:09  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

2482 finns å lite olika trattar till dom åxå åsså har jag 18S HD125.
Jag har ett gäng med olika drivers å horn om nån vill låna å mäta på.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/03 :  13:22:57  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har du testat "di stygge" med 2482 än?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/02/03 :  13:33:06  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
2482 med phenolmembran är väll tänkt i ett PA system och ska tåla mycket höga effekter men då på bekostnad av en begränsat frekvensomfång. När jag på 70-talet sökte bra element till mina lådor valde jag bort phenolmembran.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2011/02/03 :  14:07:10  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jo! 2482 har Phenol membran å jag väljer dom för att Phenol membran drivers inte har ljusa ringingar som många metall membran har å jag kör ändå med diskant driver uppåt.

Jag gjorde ett svep på 2482 å dom faller av kraftigt vid 7K
Jag har inte lyssnat änn på just 2482 men jag föredrar Phenol pga att dom spelar med ett sjuhelsikes drag jämfört med Titan å Alu.

Klipsch mid K-55 från Atlas sound och diskanten K-77 från Ev åsså Ev-1823m som sitter i många olika Ev lådor har Phenol membran.

Phenol membran tål inte högre effekter än motsvarande metall membran men däremot kan man dela dom lägre än metall motsvarigheterna.
Dom är inte lika ömtåliga som metall membranen heller så dom klarar av att sitta ute i ur å skur på ex tågstationer.

Btw 2441 är åxå gjord för PA...

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/02/03 :  14:44:18  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Då kanske man skulle på natten bryta sig in på Odenplanstunnelbansstation tillsammans med en mycket hög stege. I taket där sitter det ett antal JBL drivers med präktiga horn och förmodligen med phenol i halsen. Sedan så kan man ta första morgontåget hem med så många man orkar bära.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2011/02/03 :  15:40:50  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Mohaha

Inne på Sthlm's central i stora hallen så sitter det Community horn å när man kommer upp från pendeltåget på centralen utg mot Klarabergsg så sitter det Ev horn å driver.
I vänthallen till bussarna i Cityterminalen på Klarabergsg sitter det JBL 2" inbyggd linjetrafo.

Det blir mycket å bära

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2011/02/03 :  15:45:24  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
reVintage:Nej!

Jag har ju inte testat dom stora blomkrukorna änn
Jag har det lite rörigt just nu på skutan men isolerings högen
fördelas ut på bra ställen åsså har jag tagit ner några hyllor
åxå så det ska snart bli ordning å tut i lurarna.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2011/02/03 :  16:49:45  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Men vd är det då för horn som sitter i taket på perrongen vid Odenplan?
Dom ser vad det nu än ganska häftiga ut.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/02/03 :  19:36:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hmm
quote:
Inne på Sthlm's central i stora hallen så sitter det Community horn å när man kommer upp från pendeltåget på centralen utg mot Klarabergsg så sitter det Ev horn å driver.
I vänthallen till bussarna i Cityterminalen på Klarabergsg sitter det JBL 2" inbyggd linjetrafo.


Och vi driver med fågelskådarna och trainspotters

/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2011/02/03 :  19:42:45  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jodå Pix!

Har du hört talas om Pickaluben

gcs:Det var ett tag sedan jag var i Odenplan men jag får väl åka förbi å kolla.
Iannat fall får du göra en nattlig utflyckt

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2011/02/03 :  20:30:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I ändarna på ventilationsrören på jobbet sitter ett gäng plåttrattar instoppade i varandra som ryska dockor, den yttersta ser på håll ut att vara något i stil med ett tractrixhorn för 1" driver med Fc ~800Hz. Har googlat men inte hittat något liknande att köpa.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/02/04 :  07:39:52  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Var det inte någon här på HF som testat att göra trattar av lampskärmar?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/04 :  09:29:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det var herrn i posten ovanför dig. De såg lovande ut.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2011/02/04 :  12:51:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mjo, jag hittade en väldigt spännande lampskärm av stålplåt på en loppis. Försökte gjuta av den men misslyckades kapitalt. Håller ständigt utkik efter en till likadan, nu när har jag hunnit lära mig mer om materialen skulle det förmodligen gå bättre.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/02/04 :  16:05:13  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Misstänkte det. Hoppas du hittar en lämplig gjutform för lite större horn.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000