HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dubbla bredbandare bra idé?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/02/05 :  15:13:36  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
hej, jag funderar på bygga en rätt djup stativhögtalare med dubbla 4-tums bredbandare. har någon testat och kan någon säga nåt om för-emot jämfört med en mer vanlig tvåvägskonstruktion?

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/02/05 :  17:53:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej

Med två bredbandare skulle jag nog rösta på en 1,5-vägare för att undvika kamfiltereffekter. Ena elementet spelar hela registret medan det andra rullar av i takt med baffelsteget.

Vill man inte bråka med filter kan en bipol kanske vara ett alternativ.




http://forum.blu-ray.com/speakers/66471-guide-bipolar-dipolar-direct-radiating-monopole-surround-speakers.html

Lite mer läsning på: http://www.t-linespeakers.org/projects/tlB/response.html

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/02/05 :  21:17:14  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Asto hade en sån på DIY-mässan i höstas med jättesmå Fostex. Det lät förvånandsvärt bra. Fråga honom hur han gjorde med filtrena.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/02/05 :  21:21:39  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
coola bilder

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/02/05 :  22:03:55  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Asto hade en sån på DIY-mässan i höstas med jättesmå Fostex. Det lät förvånandsvärt bra. Fråga honom hur han gjorde med filtrena.

Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/02/06 :  17:02:39  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
tack för förslag! problemet med bipol är att jag "möblerat in mig i ett hörn" vilket gör att jag måste ha högtalarna mot väggen. så jag tror jag måste ha elementen i frontbaffeln. jag kanske kan ladda upp en bild.
jag kände inte till det där med att ena elementet inte ska gå ända ner i frekvens. det blir alltså ofta för hög nivå där baffelstödet börjar märkas? jag trodde man kunde undvika filter helt. hur gör man om man inte kan mäta? testar med olika kondningar helt enkelt?

en anledning till bredbandare är att jag vill ha det lättdrivet för att använda en enkel gaincard-variant.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/02/06 :  21:35:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du sätter högtalarna i väggen så blir hela väggen en baffel, som då borde förstärka alla frekvenser lika mycket. Fast det är ju inte så praktiskt. Eller så tycker frun att det blir väldigt fint med helt försänkta högtalare.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/02/06 :  23:01:43  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Nej det blir vanliga lådor men de kommer vara mot väggen, eller sådär 5cm ifrån.
-Trångbodd stockholmare
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/02/07 :  06:40:31  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
jag kände inte till det där med att ena elementet inte ska gå ända ner i frekvens. det blir alltså ofta för hög nivå där baffelstödet börjar märkas? jag trodde man kunde undvika filter helt. hur gör man om man inte kan mäta? testar med olika kondningar helt enkelt?

Det bör vara så att båda elementen tar allt under baffelsteget, sedan rullar ena elementet av. Du kan ju testa lite olika skolboksfilter för att höra hur det låter. 115/baffelbredd(i meter)= -3db frekvensen för baffelsteget.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/02/07 :  17:27:51  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
aha, tvärt om alltså.
jag skjuter på det problemet.

en fråga är om det också finns "skolbokssvar" på hur nära varandra elemeneten bör sitta. är det så nära varandra som möjligt som gäller?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/07 :  18:01:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det beror på hur du vill ha spridningen...

Prova själv

http://www.tolvan.com/xdir/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/07 :  18:09:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
en fråga är om det också finns "skolbokssvar" på hur nära varandra elemeneten bör sitta. är det så nära varandra som möjligt som gäller?


quote:
Det beror på hur du vill ha spridningen...


Få se nu.
Visst är det så att ifall man sätter två element lodrätt ovanför varandra så får man samma horisontella
spridning som ett ensamt element, men mindre vertikal spridning än ett ensamt element.

Har jag rätt nu?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/02/07 :  19:02:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, i princip men byt ut mindre till annorlunda
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/02/07 :  20:11:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Vinklar man elementen lite från varandra så kan man väl få större spridning horisontellt också? Man kanske slipper filtret om man gör en låda som är platt mot väggen, ganska grund och elementen tittar skelögt?

Edit: korrigerat språket

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2011/02/08 13:16:29
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2011/02/08 :  12:04:18  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
OM du anser att "kamfiltereffekten" är hörbar för två element så lägg elementen så nära varandra som möjligt. Avståndet mellan dem är beroende på hur högt upp i frekvens de ska spela - ju högre upp i frekvens desto mindre avstånd mellan punktkällorna. Kan hitta formlerna om du är intrssead men det bygger på enkel gymnasie-vågfysik.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/02/10 :  18:55:23  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
quote:
OM du anser att "kamfiltereffekten" är hörbar för två element så lägg elementen så nära varandra som möjligt. Avståndet mellan dem är beroende på hur högt upp i frekvens de ska spela - ju högre upp i frekvens desto mindre avstånd mellan punktkällorna.


Jag vet inte vad kamfiltereffekt är men jag tänkte köra utan diskantelement. Så elementen ska gå högt helt klart.
Jag har fattat att teoretiskt är idealet en oändligt liten membranyta, så då borde elementen sitta så nära varandra som möjligt. Men det är kanske inte så enkelt...
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2011/02/10 :  20:45:46  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hur du har kommit fram till att membranet ska vara öändligt liten förstår jag inte - förklara gärna.

Ska du spela hela registret så försök minimera avståndet mellan elementen.

Vänligen
Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/02/11 :  06:37:21  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Kör du 1,5 vägs så behöver du inte tänka så mycket på det. Baffelbredd på exempelvis 20cm får ett -3db vid 575Hz och då är våglängden 60cm. Håller du dig inom det så bör det fungera bra.

Kamfiltereffekten är väl de utsläckningar av ljudvågen som blir mellan två element som jobbar inom samma område beroende på lyssningsvinkeln, lite enkelt uttryckt.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/02/12 :  10:07:28  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
quote:
Hur du har kommit fram till att membranet ska vara öändligt liten förstår jag inte - förklara gärna.


För att en punkt sprider ljudet i en perfekt klotform utan dippar och toppar. Som sagt i teorin. Jag läste bl.a. artikel av Herb Reichert som försökte förklara det för icke fackmän men jag hittarinte den nu.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2011/02/12 :  10:23:17  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
quote:
Kör du 1,5 vägs så behöver du inte tänka så mycket på det. Baffelbredd på exempelvis 20cm får ett -3db vid 575Hz och då är våglängden 60cm. Håller du dig inom det så bör det fungera bra.

Kamfiltereffekten är väl de utsläckningar av ljudvågen som blir mellan två element som jobbar inom samma område beroende på lyssningsvinkeln, lite enkelt uttryckt.


Jag hänger nog inte med. Antag att baffeln är 30cm hög och 20cm bred. Menar ni att det då inte spelar så stor roll hur nära elementen sitter varandra om inte båda elementen går ända upp i frekvens (man har kanske spole på ena elementet som går in vid säg 600Hz)?
Man kanske kan vända på frågan och fråga om det finns någon fördel att de sitter så långt isär som möjligt?

Tack för ert tålamod
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/02/12 :  11:16:28  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Man kanske kan vända på frågan och fråga om det finns någon fördel att de sitter så långt isär som möjligt?
Har du kollat något med xdir programmet? där ser man tydligt vad som händer vid delningsfrekvensen med ett givet centrum mått mellan elementen. Fördelen skulle kunna vara att man t.ex kan minska utsläckning pga golvreflexen vid en given frekvens som jag förstår det. Men jag kan inte påstå att jag är helt hemma på detta område

Men sedan får man ju heller inte glömma elementens placering på baffeln (baffeldifraktion) samt interna resonanser i lådan pga elementplacering, det påverkar ju också resultatet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000