HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox-tweaks
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/02/23 :  20:20:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här är en intressant sida om optimering och tweaks.

http://soundcheck-audio.blogspot.com/2011/01/soundchecks-squeezebox-touch-toolbox-20.html

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

iMac
Member

475 Posts

Posted - 2011/02/23 :  20:30:49  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
O här är den på DIYAudio:

http://www.diyaudio.com/forums/pc-based/168871-squeezebox-touch-modifications.html

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/02/25 :  12:05:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag ska testa lite under helgen. Mjukvarumodifikationen innebär att man tappar interfejset på squeezeboxen. Men jag kör ju ändå med iPeng.
Jag får se om det är värt det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2011/06/17 :  16:54:47  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Väcker tråden igen... om det är värt att tappa displayen är upp till var och en och kan bero på många faktorer, bekvämlighet, WAF med mera...

Jag har gjort mjukvaruförändringarna idag och i mitt fall är det definitivt värt det! Ett "lugnare" ljud, bättre definierad ljudbild, mjukare diskant och framför allt en klart bättre definierad bas. Jag ska köra ett tag så här och utvärdera. Skulle man ångra sig är det ju lätt att återställa.

/Per

PS. Glömde skriva att i min anläggning är min SB Touch primär ljudkälla, därför vill jag naturligtvis klämma ur så bra ljud jag kan.

Edited by - Per Berger on 2011/06/17 16:56:11
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/06/18 :  17:14:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag kom inte på hur jag skulle kunna dra en kabel mellan min router och spelaren. Eftersom bortkopplingen av wifin var det som skulle påverka mest så blev det aldrig av att jag testade. Men nu blev jag inspirerad så jag har gjort allt utom wifibortkopplingen. En liten ljudförbättring blir det med lite lenare ljud. Eftersom jag styr från iPoden så behöver jag inte displayen på Squeezeboxen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/06/22 :  12:34:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu har jag dragit kabel till spekaren och kopplat bort wifin.
Helt klart är allt detta värt att göra, om man kan avvara displayen. Jag använder ändå bara min iPod Touch så för min del prioriterar jag ljudkvalitetsförbättringen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2011/06/22 :  12:54:30  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Då är vi två då!

/Per
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/07/10 :  22:19:14  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Tre är vi nu

Skillnad blev det helt klart!
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2011/07/11 :  16:57:49  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Ni som har moddat, kör ni digitalt eller analogt ut?

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/07/12 :  04:48:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Digitalt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

atomjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/07/12 :  08:45:23  Show Profile Send atomjohan a Private Message  Reply
Digitalt för mig med.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2011/08/05 :  15:36:17  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
För er som har installerat Touch Toolbox finns nu även denna att testa:

https://sites.google.com/site/computeraudioorg/squeezebox-touch-tweaks

Funkar fint hos mig...

/Per
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/08/09 :  12:46:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hos mig också.
Tack för tipset.

Det finns en Toolbox 3.0 som ska vara ännu bättre men mannen bakom vill inte släppa den ännu.

Jag som trodde att detta var enkelt, bara att hämta data från datorn till en minnesbuffert och sedan spela upp.
Men inget är enkelt. Första gången jag blev förvånad var när jag tyckte att det lät bättre efter en uppgradering av Squeezebox programvara för några år sedan.
Hur kunde det vara möjligt? Jo, det var det.
Inte för att jag förstår speciellt mycket av det här, men jag blir inte förvånad längre.

Squeezebox Server 7.6 har äntligen kommit, men man bör nog vänta med uppgraderingen tills några buggfixar kommit fram.
Jag vet inte heller om Toolbox 2.0 funkar på den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2011/08/11 :  16:09:06  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Jag har varit intresserad av Hifi så många år och hört resultat av diverse moddar genom åren så jag är såpass luttrad att jag är faktiskt inte ett dugg förvånad... Jag kör 7.6 utan problem och toolbox plus den nya modden funkar fint med den, hos mig i alla fall. Eftersom det varit en hel del snack om allvarliga buggar i 7.6 så tog jag det säkra före det osäkra och avinstallerade den gamla version helt inkl inställningar, cache, plugins, rubbet inkl en omstart av servern innan nyinstallation. Då funkade det fint för mig. Vågar dock inte rekommendera någon att uppgradera, det verkar som att antingen funkar det bra eller inte alls...

/Per
Go to Top of Page

iMac
Member

475 Posts

Posted - 2011/08/11 :  20:09:33  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har inte gjort någon SW mod men har plockat bort WiFi kortet ur min Classic istället

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2011/08/12 :  12:39:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Per: Upplever du några fördelar med 7.6 som gör det värt att hoppa på den?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2011/08/15 :  13:49:27  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message  Reply
Ojdå... det var den frågan jag inte ville ha... Som man brukar säga; "det beror på"... Jag fick lite problem med min dåvarande installation och blev ändå tvungen att installera om, därför blev det 7.6. En av de stora förändringarna i 7.6 är att de har bytt databas från MySQL till SQLite vilket gjort genomsökning av musikfilerna samt all hantering av databasen snabbare. Sen finns det säkert andra fördelar också men mest smådetaljer (vad jag vet!). Jag skulle säga så här... det finns ett antal kända buggar i 7.6.0 så om du inte har bråttom att byta rekommenderar jag nog att du inväntar 7.6.1 som ska komma inom några veckor och lösa de värsta buggarna...

/Per
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/08/19 :  02:51:33  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Har uppgraderat till 7.6 och idag testade vi en omoddad Touch mot en Touch med full Toolbox 2.0, båda med standard nätdel.
Skillnaden var ganska stor. Vill man se den fina displayen får man väl köpa en till Touch och synka spelarna. :-)
Fastare bas, mer akustik, allmänt renare. Väl värt att utföra.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000