HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Fixarstigs lite bättre akustiska mardröm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/06 :  16:29:02  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det är väl lika bra att erkänna med en gång.
Jag har ingen rörförstärkare. Nu har jag

Det närmaste jag kom var den här.



Och i den finns det rör men inte såna som ni tänker på. Det är i alla fall härlig glöd i dem.



Men innan det så har en rad apparater passerat detta rum men jag tänkte börja här.



Förstärkaren är en Onkyo TX-SR605. Frontarna Är Tangent EVO 5. Gav väldigt bra ljud för att vara en så liten burk. Sidohögtalarna var Argon 7021 eller 7022, minns inte riktigt. Väldigt tunnt ljud. Hade dem som frontar först ihop med subben Proson Rumble R-8.
Slut för idag!

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2012/04/21 15:35:07

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/03/06 :  17:17:23  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Med tanke på den rörförstärkaren, kommer jag gärna hem till dig för provlyssning/provdryckning vid tillfälle.

Eriksson
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/06 :  18:47:17  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hade inget att göra så jag slänger in en bild till.



Här har Tangenterna blivit nerklassade till sidohögtalare då jag införskaffat Tangent Clarity 4. Härliga högtalare. Bluerayspelaren, kommer inte ihåg modellen, från Panasonic fanns också på förra bilden. Centern är en EVO 20DC från Audio Pro. som ni kanske ser så finns det nåt i taket på två ställen. Det är inbyggnadshögtalare från DLS med rikbara diskanter. Ger bra ljud i det nu kompletta 7-1 systemet.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/06 18:53:39
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/03/07 :  12:40:59  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Du har snyggt o prydligt.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/07 :  19:38:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply

Tack för det. Det gäller ju att fota i rätt ögonblick. Har två katter numera som fäller litegrann men det är det värt för mössen har inte vågat flytta in i källaren denna vintern.

Onkyoförstärkaren byttes senare mot en Denon 3805, Kan ha fel på beteckningen. Köpte den rea på HiFi-klubben. Hade den nämnligen bara en vecka och fick sen ett spel på den krångliga menyn så jag sålde den snabbt.
En Pioneer VSX-1018 blev ersättningen och den var jag väldigt nöjd med. Strax därefter fick jag för mig att jag skulle bygga högtalare och fastnade för HFLS-1 som blev ganska bra,


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/07 :  21:18:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Numera ser det ut så här,



En Pioneer SC-LX71 har ersatt 1018.



Skaffade en Sony BDP-S370 som laddar mycket snabbt. Den spelar dessutom SACD och vanliga såklart så TangentCDP-200 såldes till Tangent-entusiast i Skövde.



Ska jag lyssna riktigt noga och sitta i min läsfotölj så sätter jag på mig Ultrasone Proline 650. Ett stort ljudlyft i jämförelse med de gamla AKG 272 som var speciellt dålig på basåtergivning.




Ska nu bara avsluta med att avslöja att jag har blivit lovad att låna en rörförstärkare av Bernt. Så vem vet, kanske plumsar över från högtalarträsket till rörens värld.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2011/03/12 :  21:54:01  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Snyggt system du har :) Hur funkar Onkio förstäkaren e inne på att köpa en oxå. Men jag vet inte riktigt vilken. Fynda säljer ju en del av dom
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/12 :  22:45:09  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Den fungerade utmärkt. Lätt meny o.s.v. Jag ångrade bara att jag tog en i silver. Sen såg jag att HiFi-klubben reade en modell av Denon i silver och då kunde jag inte hålla mig. Misstake bigtime!!! Sen blev det Pioneer. Och där har jag fastnat!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/03/13 :  14:12:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Dina högtalare blev otroligt häftiga! En stor o tjock matta på golvet hade nog gjort en del för välljudet hos dig.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/14 :  19:48:36  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jo det skulle nog göra gott. Ska dock snart ställa undan dropparna då ett MLTL-bygge är på gång. De måste först slipas och målas om, sen säljer jag dem. Tänkte bara först ha med dem till Chalmers DIU.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/04/25 18:24:28
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/24 :  20:31:19  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Gjorde en tabbe i helgen. Ombord på Tor Begonia fick jag se att Hembioconsult reade Marantz BD5004. Trodde att den skulle vara tystare än min Sony Men ack vad jag bedrog mig Lika störande knarrande vid uppstart. Fick lämna tillbaka utan tjafs.
Hittade en annons på Blocket där en man sålde en Pioneer BDP-LX71. Så jag drog till Borås och köpte den. Den passar ju så skönt till min SC-LX71 förstärkare. Den var betydligt tystare. Verkar inte finnas nån som jobbar helt tyst i uppstarten om man inte vill betala fantasisummor.



Det bästa är ju att nu behöver jag bara en fjärr till båda

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/03/24 :  21:00:23  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Dina DIY-högtalare är bara såå läckra!



Visst är det en Mark Audio Alpair 10 i centern?
Hur upplever du att den låter?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/24 :  21:09:09  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack för berömmet. Tyvärr ser de anskrämliga ut just nu då jag håller på med att ta bort färgen för att kunna fixa en torrspricka på båda. Ska sen lämna in dem för sprutmålning. Trött på sprayburkar och färgdimma överallt
Visst är det Mark Audio Alpair 10. Är mycket nöjd med ljudet. När man kör film så tänker man inte på hur den låter. Fick koppla den singel med musik för att höra hur bra den var. Synd på färgen bara, fanns inte i grått när jag beställde.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/01 :  09:48:21  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Medan dropparna slipas om för omlackering och MLTL-arna är i produktion får dessa exclusiva fodral, i äkta stavlimmad fura och plywood, stå för musiken. Låter faktiskt ganska bra trots att inget basreflexrör är med.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/21 :  19:28:30  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så har det kommit in nykomlingar. De är fortfarande under inspelning. Stereobänken ska justeras när de är godkända. Blev lite besviken på basresponsen men hoppas den tar sig efterhand. Annars är jag nöjd med det visulla resultatet om man får skryta lite


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/25 :  18:09:10  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu är bänken avsågad i sidorna så att högtalarna får bättre plats. De låter lite bättre nu men inte tillräckligt med bas än. Väntar en vecka tills jag försöker med nåt.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/04/25 :  19:57:50  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Snygga högtalare
Visst är det kul med lite vettigt göra när det blir fint resultat.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/04/25 :  20:53:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Snyggt!
Bortsett från basbristen, hur låter det?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/04/25 :  21:20:41  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
De låter klart och tydligt. Kanske lite vasst ibland. De verkar inte missa nåt, allt kommer med. Har lite svårt att beskriva ljudet annorlunda. Tyvärr är "dropparna" demonterade just nu för ny ytbehandling så jag kan inte jämföra med något. Man vänjer sig fort vid en ljudbild!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/05/22 :  13:48:06  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Den landade "Droppen" åkte ut och en låda med samma element kom in för att göra plats för monoblocken.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/06/19 :  21:48:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu glöder det även här Förutom ett mycket svagt hum som är volymkonstant så låter det väldigt bra. Diskanten är väl lite mjukare än LX-71:an. Annars ingen större skillnad. Nöjd att funkade överhuvudtaget.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/27 :  10:31:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu har rören sålts och ny center producerats. Den låter mycket bra med sina Heco-element. Nu lär det dröja länge innan nåt nytt byggs.


Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/10/01 :  08:51:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Looking good!

quote:
Nu lär det dröja länge innan nåt nytt byggs
Nää, inte sluta nu. Dina byggtrådar tillhör mina favoriter här på forumet och kommer att saknas.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/10/15 :  18:37:21  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tröttnade att det gick så långsamt att starta upp CD-spelning och dessutom kunde ibland bli tyst 5 - 15 sekunder pga att förstärkaren fick tänka efter lite.
Så nu har jag skaffat mig en Pioneer PD-D6-J och det var rena drömmen att peta in en CD och få skön musik nästan genast. Har bara kört de en halvtimme. Låter fint och hoppas slippa fler avbrott.





Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/15 :  20:17:38  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hej Stig

Du skriver på ett par ställen att det saknas lite i basen. Gör det så fortfarande?

Det finns ett par trix för att få lite mer bas. Jag vet inte om du kör med den serierestans om 2 ohm de är designade för. Den sänker de övre registren med ca 3 db och ger en planare kurvan .

Om du vill kompensera för baffelsteget har Rod Elliot en fin lösning på sin sida. http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
Bara att beräkna och koppla in nedanstående lilla krets på lågnivå- kabeln innan förstärkaren.



Bara ett par små tankar, för vad det kan vara värt.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/10/15 :  20:25:18  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack för den feedbacken FForsman men jag är just nu ganska nöjd med ljudet. Men när jag kommer tillbaka från min sjötörn 16-24/10 så ska jag på skoj testa, kostar ju nada

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000