HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TH med Fatial Pro 15XL1400
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/03/18 :  11:55:19  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Verkar som att det kommer stå mellan ett 15" TH vid dörren till vänster om TVn eller att skippa 15"aren och använda två 6,5" på var sida om TVn och då få möjlighet att sätta stativare ovanför.

Eller kan bordet eller soffan rymma en TH (så att det blir en mer centrerad bas)?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/18 :  21:03:44  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ska du dela vid 40-50 Hz kan du gott låta den mynna i hörnet bakom
soffan. då får du bra fasintegration också. I den sista simen,



vill jag ha liiie mer hängmatta. öka S1, det kommer bli bra
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/18 :  21:05:52  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Kanske skulle gjort frontarna mindre och haft en liten (i sammanhanget) 15" servosub under var topp. Rythmik Audio verkar vara modellen om men inte skall ha Th...
Frontarna är i nuläget ritade som transmissions line och kommer ner till ca 30 Hz. Skulle de vara mindre så får de bli basreflex, som centern. Borde väl funka? Med tanke på hur svårt det verkar vara att få till ett Th på rätt ställe i detta rummet...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/18 :  21:11:24  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
PP, såg inte ditt inlägg, men det var glädjande att läsa! :D
Hoppet är då inte ute! Bra att du skriver, en annan är ju lite vilse bland alla alternativ.
Står inte valarna i bakhörnen?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/18 :  21:15:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, de stod där i början men är nu flyttade till framvägg. Merry delar
dock högre, 80-90 Hz om jag minns rätt. Ju lägre du delar, desto
mindre viktigt blir det med placeringen.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/18 :  21:30:11  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Stor vägg han lär ha;)
Hoppas att ett ICEpower asp1000 skall kunna få frontarna (med en systemkänslighet på 100 dB) att kunna möta Th:t ganska lågt om de enligt simmarna kan spela till 30 Hz.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/19 :  10:17:18  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Ökade S1 och S2 med detta resultatet:



Nu spelas de lägre i frekvens och hängmattan blir djupare.
Två saker jag skulle vilja få repeterade:
Läste att en hängmatta minskas i verkligheten på något vis, stämmer det? Och varför gör den nu det?
Hur fungerar det med att det blir bra fasintegration när det står i hörnet?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/19 :  12:11:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hmm, varför visar du maxSPL-plotten och inte SPL?
Du kan korta av hornet lite för samma resonansfrekvens när du ökat S2
och S2.
Hängmattan fylls igen eftersom hornet viks en gång. Då får du
resonanser i varje segment.

Fasintegration har inte att göra med hörnplaceringn att göra utan att
hornets mynning kommer närmare dig. I den bästa av världar vill man ha
samma avstånd från elementet->genom hornet->till lyssnaren som
avståndet från högtalarna till lyssnaren.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/19 :  12:23:09  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hmm. Jo, här är den:



Är det något negativt att ha låg resonansfrekvens?

Vad gäller fasintegration, samma avstånd till elementen bör väl innebära att man inte behöver labba med delay mm?


Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/19 :  13:02:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack, tonkurvan ser finfin ut

Vill du höra 20 Hz måste ju hornet ha sin resonansfrekvens däromkring.
Nackdelen är att det behöver delas lägre men det ska du ju iallafall göra.

Fasintegrationsfrågan; Ja.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/19 :  15:24:45  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Är det någon nackdel med låg resonansfrekvens? Jag menar, det är ju trevligt om suben går riktigt djupt när den ändå inte behöver nå så högt?
Man har ju hört att ett th inte täcker mer än så och så oktaver...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/03/20 :  11:42:34  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Den enda nackdelen med låg resonansfrekvens är att du får större konutslag. Du ser konuslag i fliken "Diaphragm displacement". Pröva att öka spänningen (Eg) tills du når xmax vid någon frekvens. När du labbar kommer du att märka att med en högre resonansfrekvens så kan man braka på med mer effekt.

Din konstruktion är ett typexempel på ett tappat horn som inte når mer än 1,5 oktaver. Du har en nästan 10 dB dipp vid 70 Hz. Nu vet jag inte hur man räknar en halv oktav, men 20-60 borde väl vara ungefär en halv oktav.

Du "måste" fasintegrerera ett tappat horn, kolla fliken "Phase response". Fasen borde ligga å pendla kring -90 grader. Om du vet fasen för topparna vid delningsfrekvensen borde det gå att räkna ut på vilket avstånd som basen ska stå. Jag har inte gjort det här själv, så egentligen spekulerar jag mest.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/20 :  11:49:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Den enda nackdelen med låg resonansfrekvens är att du får större konutslag. Du ser konuslag i fliken "Diaphragm displacement". Pröva att öka spänningen (Eg) tills du når xmax vid någon frekvens. När du labbar kommer du att märka att med en högre resonansfrekvens så kan man braka på med mer effekt.



Njaaa. Det beror ju på hur man tolkar frågan. Ska hornet gå ner till
20 Hz så kan man ju inte stämma av det högre för då skenar ju konutslaget
vid 20 Hz.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/03/20 :  12:47:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
"Vad gäller fasintegration, samma avstånd till elementen bör väl innebära att man inte behöver labba med delay mm?"

"Fasintegrationsfrågan; Ja."

Kan säga att det inte är min erfarenhet, om det nu inte är så att det skiljer sig praktiskt mellan slutna servostyrda basar och horn.
Måttband duger enligt mina tester inte ens till en grov uppskattning.
Bernt var uppe och lyssnade hos mig och vi gjorde en del tester så han kan kanske verifiera att det händer stora saker med beamingen om man ändrar delayen.
Även transientegenskaperna påverkas kraftigt av fasintegrationen mellan registren.
Personligen som kommer jag nog aldrig kunna leva utan en viss försening.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/20 :  20:07:33  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
I bilden ovan är Pmax 500 watt och Xmax 13 mm. Jag tror att knapp 130 dB från 19 Hz räcker;) Fast kunde jag få ett par Hz lägre vore det nice, eller kanske kul i alla fall. Men jag har ju begränsat med volym så...
I alla fall, det där med fas och delay kan jag kanske justera med ett Behringer DQX 2496 jag har på hyllan?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/03/20 :  21:52:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Nu har jag inte gjort det själv men det går säkert alldeles utmärkt tror jag.
Det du kan göra är ju att testa hur mycket du behöver delaya och sedan flyttar du högtalarna efter det så slipper du använda den digitala apparaten om du inte vill.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/20 :  22:10:08  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Helst kör jag men så få grejjer som möjligt och testar, men mitt rum ser ju ut som på skisserna ovan så det är inte så mycket jag kan flytta högtalarna tyvärr. Men jag kör ju från datoirn så det kanske finns en funktion där man kan använda.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/03/20 :  22:18:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Eftersom du har möjligheterna så skall du absolut testa. Om det stämmer redan så är det väl trevligt att få det verifierat. Om det inte stämmer så är det ju bra att kunna åtgärda. En sak är att så fort som man sätter en digital peq i kedjan så får man internt i den ett lätt varierande delay beroende på använda filter och så vidare. Även med peq ställd rakt skulle jag tro att du får 2ms fördröjning motsvarande ungefär 60cm om du bara skulle koppla in den till basarna. Använder du några filter så kan det bli en och annan ms till i filtret.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/04/24 :  20:54:09  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jo, nu skall skivorna kapas till. De blir i 18mm björkplywood och alla tips om sådant man bör tänka på i konstruktionen är välkomna.

Dessutom har min sambo och jag enats om att vi skall ha hembion på nedervåningen och då plötsligt kommer denna subban (tillsammans med diy-frontar som är på gång) att hamna där och då i ett större rum där subban(orna) kan stå på framväggen. Kul;)

Såååå, subban blir då stående med en totalhöjd på max 2500mm totalt med 200mm ben.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/04/24 :  23:14:41  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Här är simmen:

ID=23.40
Ang=0.5 x Pi
Eg=2.85
Rg=0.00
Cir=0.05
S1=356.00
S2=446.08
Exp=20.00
F12=30.87
S2=446.08
S3=1051.51
Exp=414.60
F23=5.66
S3=1051.51
S4=1100.00
Exp=21.80
F34=5.66
S4=0.00
S5=0.00
L45=0.00
F45=0.00
Sd=780.00
Bl=27.00
Cms=1.08E-04
Rms=4.78
Mmd=178.92
Le=1.60
Re=5.40
TH=1
Vrc=0.00
Lrc=0.00
Ap1=0.00
Lpt=0.00
Vtc=0.00
Atc=0.00
Com=Fatial Pro 15XL1400 #5

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/25 :  11:47:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du ska göra simmen i 1 pi om du ska ha subban vid väggen mellan högtarana. Kolla senaste inläggen i hornresptråden, jag har lagt dit en länk till Astos mätningar. Eftersom du vet hur du ska vecka lådan, och Astos mätningar ger förändringarna i kurvan, så kan du kompensera i din konstruktion.

Tjock baffel, säkert 3 skivor, och stagning (mest i början av lådan tror jag) är viktigt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/04/25 :  14:01:50  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej Mårten, jag tänkte ställa subban i vänstra främre hörnet och kanske komplettera med en till höger med;)
Men jag skall kolla in Astos mätningar.
Vad gäller baffeln blir det i alla fall två 18 mm björkplyfa som baffel.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/04/26 :  22:33:51  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Några andra ideér och tips?

Någon?

Detta elementet förtjänar ett riktigt bra bygge.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000