HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Rörbygge för amatör
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/15 :  19:49:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Efter att ha lyssnat på Bernts två monoblock blev jag lite tänd på detta. Började kolla runt lite och insåg att med min elektronikkunskap skulle jag inte komma långt. Så det gällde att hitta nåt lättbyggt men med stor kraft. Dök på Velleman till slut. De hade en stereo på 90W men kostnaden ca 12000 var för mycket för mig. På Kjell & Company hade de Velleman K8011 för bara 1999kr. Beställde två. Fick igår besked att de utgått. Idag dök det upp ett SMS på mobilen att jag hade ett paket att hämta på posten. Mycket riktigt, där var ett paket till mig. Hem och packa upp.


Paketet skulle väga 11,2 kg men det vägde bara 9kg. Påpekade detta för K&C. Tänkte att kanske något fattades.Jag fick deras sista Velleman K8011.

Tänkte skicka tillbaka men först satte jag igång med att Googla. Produktionen visade sig ha upphört och nästan hela lagret tömt. Har dammsugit hela Europa idag och fick till slut napp i Berlin. En enhet för 500 euro, 4500kr med frakt. Beställde och betalade såklart. Hoppas nu bara att det inte är en blåsning. Ska bli kul att väga det paketet.
Please above, have some mercy for once

Ska upp till Värmland imorn bitti och snickra till ett balkongräcke som jag hoppas blir färdigt så jag kommer hem och får se att de har skickat. Måste ju få ihop stålarna även om jag kom väldigt billigt undan. Kan man få ihop en 90W rörstärkare för bara 7000 + lådmaterial får man väl vara nöjd

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/21 07:03:38

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/03/15 :  20:16:53  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det här liknar de lördagspåsar man kunde beställa av Marenius Elektronik förr. Då det var intressant att bygga basslutsteg. Det fanns även en byggsats för jordbävningsbas.

Eriksson.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/15 :  20:25:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Vadå lördagspåse? Satte man ihop den tillsammans med tipsextra och några kalla

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/03/15 :  20:37:14  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nejdå, Stig. Jag försökte vara lite vitsig. Vad jag menar var att jag såg påsarna med komponenterna med samma förtjusning, som ett barn gör över sin lördagspåse.

Men några kalla hade nog också varit på sin plats.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2011/03/15 :  20:51:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Velleman K8011

Jaha anväder dom toroid som utgångstrafo?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/15 :  22:49:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Japp. Det lär vara ganska svårt att linda en bra utgångstrafo på toroidkärna men det finns de som kan. Plitron har gott rykte.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/03/16 :  09:50:32  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Eller Amplimo, Holland! Jag har två stycken Amplimo 100W PP toroider till mitt GU-steg -1000:-/st.

Fler bilder Stig, när du väl kommer igång. Detta ska bli roligt...

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2011/03/16 09:54:58
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/16 :  17:05:36  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jag vågar inte sätta igång förrän jag får den andra satsen från Tyskland. Får jag inte den så är det ju lika bra att lämna tillbaka denna satsen till K&C. Har förvarnat dem om detta. Beställde ju två. Vad ska man med en till. Lyssna med väster öra?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2011/03/16 :  17:33:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är det monoblock alltså?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2011/03/16 :  17:44:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Idé: Om den andra kanalen inte dyker upp skulle du kunna använda delarna från den du har till att bygga en stereoförstärkare. Kretskortet blir (troligtvis) oanvändbart och du skulle behöva komplettera med nya utgångstrafos, fler småsignalrör och en del småkomponenter. Skulle kunna bli bra och ganska billigt med tanke på vad du betalade för delarna du har hemma nu. Kompetensen att designa en passande kretslösning finns här på forumet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/16 :  18:05:24  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ja Ryssen, det är monoblock. Stereoblocket 90w skulle gå på ca 12000.
Att peta ihop en stereo med detta som grund går långt utanför mitt kunnande även om jag får hjälp av era kunskaper. Detta blir ju som en grundkurs i konsten att sätta ihop en rörförstärkare. De senaste rören jag såg var i en radar ca 1981 och då höll jag på att ha ihjäl mig. Jävlar vilken smäll jag fick. Sen dess har jag klarat mig från dylika incidenser. Bränd styrman skyr ........

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/03/16 :  20:19:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Stereoblocket 90w skulle gå på ca 12000.


133.35kr per watt är inte så farligt när jag byggde min 6C33SE blev det runt 800:- per watt för min del eller det senaste projektet med 5W hamnade på 300:- st.

Nu har du krånglat till det Stig nu börjar jag räkna så på allt jag håller på med jag börjar inse att det kan ta musten ur hobbyn, jag får skärpa mig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2011/03/16 :  21:41:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Watt per krona kan väl gruspojkarna få ägna sig åt så siktar vi rörgubbar på kvalitet istället...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/16 :  21:44:31  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jaa, jag vet. Men så får man ju inte tänka. Skulle man göra nåt annat, typ spela golf, eller gilla dyra bilar skulle man ju inte få en sömnfri natt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/03/17 :  01:26:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Watt per krona kan väl gruspojkarna få ägna sig åt så siktar vi rörgubbar på kvalitet istället...


Jo jag vet men det bara dök upp från ingenstans, kanske skall man gå på kilopris i stället .

Du kommer med största sannolikhet att bli nöjd med ditt kit Stig sitta där med ett nöjt flin när du spisar musik eller så är du fast i den eviga spiralen.

Det skall bil kul att följa din väg tills du blir klar med ditt bygge.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/17 :  12:31:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag gjorde en notering via PM till Fixaren Stig om Vellemans stärkare att den kanske inte röner världsrykte som superstärkare, men för de pengarna är det säkert ett riktigt kap.
Det är annars inte alldeles lätt att hitta lite kraftigare krutpaket för rimliga pengar.
Jag är annars himla intresserad av den här:
http://www.experience-electronics.de/englisch/hifi/end_ppp_s_120.htm men 10 lakan är lite modigt.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/03/17 :  19:12:59  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ser att det är meningen att rörsocklarna skall skruvas i kretskortet. Enligt min mening är det snyggare och stabilare att skruva dem direkt i chassieplåten. Inte snyggt när bara halva röret sicker upp och dessutom inte mitt i hålet.
Verkar som det ändå skall dras kopplinstrådar från kretskortet till rörhållaren.
Ser inte riktigt hur och var småsignalrören skall sitta?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/17 :  20:21:34  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Håller med dig Bardis. Rören ska så klart synas ordentligt. Har ännu inte klart för mig hur högt allt bygger. Småsocklar, ca 1cm, ska lödas fast ung mitt på kortet.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/17 :  21:07:12  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nu är ett paket på väg från SLY som ska väga 8 kg. Så jag kanske inte blev blåst ändå.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/21 :  15:19:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har nu beställt Building Valve Amplifiers skriven av Morgan Jones.
Kan ju vara bra ide` att få lite grundkunskap om byggandet. Har nån erfarenhet av denna bok?


Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/21 15:26:53
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/03/21 :  15:50:40  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det finns en till av M Jones med mer teori. Gul framsida.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/21 :  16:20:57  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Måste ju börja nånstans Behöver jag gå djupare får jag ta den också.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/03/21 :  16:24:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bruce Rozenblit har skrivit två böcker - Audio Reality och Tube Audio Design. Det är inte så mycket formler men väl konstruktioner och en del resonemang som ger en intuitiv förståelse av rör och rörförstärkare.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/03/21 :  17:02:26  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply


Hittade boken på Amazon.

Man kan ju ha denna som uppslagsbok.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/03/21 :  17:05:37  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Var det inte Bruce Rozenblit som konstruerade alla de där OTL-förstärkarna? Bernt har väl byggt några. I vilken bok finns de med?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/03/22 :  08:53:27  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det finns en Guru till: Menno van der Veen, i Holland.
Hans böcker finns att låna på bibblan...

Han har gjort en konstruktion som kan moddas enl. en matris till en mängd utförande: PP, SE, Låg Output, High Output o.s.v.
enbart genom att byta plats på komponenterna...

Har har också utvecklat trafos för rör-hifi, bl.a. en med lindningarna i rent silver, jodå kostar 50.000:-
Amplimo tillverkar och säljer alla dessa trafos.

Kolla in "The Project":
http://www.mennovanderveen.nl/eng/index.html


/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2011/03/22 08:55:10
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000