HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Billig planslip
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/03/15 :  20:06:13  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply

Ibland kan det vara bra att kunna slipa sina lådor i hela ytornas bredd. Har man inte råd att köpa en riktig planslip, kan man tillverka sin egen hemmagjorda planslip. Man limmar då upp golvslippapper ellet något annat slippapper av bra kvalitet intill varandra på en större platta. Golvslipapper är dyrt, men närmst outslitligt för det här ändamålet. Sedan är det bara att gnugga lådorna fram o tillbaka. Lite jobbigt kanske, men bra blir det.

Mina slipplattor är faktiskt över 20 år gammla, och fungerar fortfarande felfritt med samma golvslippapper.

Ett annat bra alternativ är att tillverka sig en större tallriksslip. Med en sådan kan man slipa plattmaterial, såsom spån och Mdf. Dock går det inte bra att slipa mahogny med en sådan. Mahogny måste slipas i sin fiberriktning, annars blir det repit









Eriksson.

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/15 :  20:11:38  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ide´n är bra och enkel. Har man inte som jag alltid bråttom att bli färdig får man ju ett superbt resultat då man slipar lugnare än en maskin.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/12 :  14:36:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har haft en sådan skiva men den är antagligen slängd.
Har kört med billiga Blask&Decker-maskiner men den ena havererade efter ett par års tjänstgöring och den andra kan inte hålla fast slippapperet.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/04/12 :  14:48:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag skulle vilja påstå att Eriksson's metod är mycket bättre än bandslip.
Inte snabbare, inte latare och bekvämare, - men ger bättre resultat.

Med bandslip och andra handhållna slipmaskiner så blir ytan nästan aldrig helt rak.
Ojämna partier men framförallt mer nedslipade kanter är ett stort problem.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/04/13 :  09:19:42  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Suverän metod, håller med dig. Kräver lite förvaringsplats bara för oss som bor i lägenhet tyvärr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000