HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Rör, kaffe och madrasser
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/03/22 :  09:44:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hade i helgen besök av en kär vilde från Nordöstra delen av Dalarna.
Efter en kväll av pilsner, varmkorv och skitprat var det dags för lite hifi.

För att få en bra referens blev vi tvungna att koppla om lite,
första uppsättningen Sony XB940, Proton D1200, Rotel RSP 960AX och B&W DM685.

Denna kombo har jag aldrig tidigare provat, så det skulle komma att bli intressant på mer än ett sätt.

Då vi först började spela lite hade vi ett väldigt besvärande eko i rummet..
Skumt, då den enda skillnaden mot tidigare var att jag slängt ut matsalsbordet.
Well, som sann nörd blir man då tvungen att fixa akustiken, efter lite intensivt letande fann vi lite madrasser och stolsdynor som då fick agera absorbenter..





Så, nu skulle vi äntligen få sätta oss ner och lyssna i lugn och ro.
Inte då, ekot var fortfarande där, fast mindre, stereoperspektivet fanns heller inte, hmmm.. Vad kunde vara fel.
Då man satt i sweetspot lät det inte bra.
Vid sidan av lyssningsplatsen lät det betydligt bättre..
Då man gick i mitten långt fram så fanns det en tydlig utsläckning.
Vi började kolla faserna, men enligt kablarna var det korrekt, men vi kopplade om ena kabeln ändå och nu lät det bättre. Skulle ena högtalaren vara felkopplad internt och jag missat det i snart 5 år?
Kändes inte så troligt, höll på att bli galen.
Då helt plötsligt, upptäckte jag att switchen på baksidan på slutsteget stod fel, jaha, vadå för switch tänker ni, jo den för bryggkoppling, den fasvänder ju ena kanalen.

Ja, där fick man för att man inte börjar felsöka i rätt ände..
Det är lite som att riva motorn på bilen när den stannar utan att kolla så det finns bensin i tanken..

Ja då det det äntligen dags att lyssna lite.
Mycket intressant då jag aldrig testat kombon tidigare.
Nog lät det allt bättre än tidigare, absolut, mera detaljer, bättre dynamik, mera driv. Men så är det en annan prisnivå mot den tidigare, en integrerad Pioneer A88X.

Ja då var det dags för lite rör,








Denna skapelse är tillhörande vilden från Öst, Fuling, varför han får ge en närmare beskrivning på det tekniska. Det enda jag vet är att det är klass A, Single End med 1-2 Watt.

Det var en ganska intressant jämförelse, även om den inte var helt rättvis,
1-2(3-5 peak)Watt mot Protons något högre effekt (2x100w 8ohm, 540w dynamiskt 8ohm, 1000w dynamiskt 4ohm, 1500w dynamiskt 2ohm) och med tanke på B&W's impedanskurva(lägsta impedans 3,7ohm) och känslighet(88dB) så kräver dom en del effekt.
Då vi spelade Katie Melua pendlade vi mellan 0,1 - 50w.

Hur lät det då?
Tja, musiken tappade driv, detaljer grötade ihop sig, botten försvann, komplexa partier blev en röra..
Vafan, Single end Klass A ska väl låta bättre än såhär?
Ok, allt blev inte sämre, men mycket..
Så vad gör man?
Man avlastar så klart slutsteget.
2st Jbl 2241H 18", med vardera 560WRMS ska väl räcka till?
Problemet nu var att vi saknade kablar till det rätta filtret.
Jaha, då fick vi använda ett väldigt tveksamt 12dB, Zachry 2-vägs bilfilter(undra hur mycket det saboterade signalen).

Nu började det hända saker, ljudet stramades upp, lite botten kom tillbaka, dom komplexa partierna lät bättre..
Största skillnaden jag märkte var att rörsteget lät lite mjukare, snällare.
Jaha, såklart tvungen att koppla in trissesteget igen med avlastning.
Hmmm, tror på fan om inte Protonsteget ändå lät bättre än rören.
Det blev betydligt mera liv, skarpare transienter, bättre driv, mer botten och mindre grötigt i komplexa partier..

Detta ska väl ändå inte kunna vara möjligt? Med tanke på elektroniken och strömdelen till rörsteget så borde det låta betydligt bättre med rören.
Tja, med tanke på att högtalarna har en känslighet på 88dB och B&W är kända för att vara svårdrivna är det kanske inte så konstigt ändå.
Nästa gång vi ska jämföra ska vi ha ett par lite mer lättdrivna högtalare.

Men denna gång:
Transistorer vs. Rör: 1 - 0

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2011/03/22 09:45:09

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/03/22 :  11:09:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Trevligt
Spelades det inget på de där trevägs JBL/Beyma?
Jag tycker de verkar riktigt intressanta.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/03/22 :  11:25:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
*mummelmummel*

Men ja, om fräsade diskant räknas som "driv" och "detaljer" så måste jag väl hålla med
Fast om man ska vara allvarlig så föredrog jag också trissorna i den här uppställningen (slutklämmen är mycket viktig). Rörsteget ger lite drygt 2x3W (kontinuerligt, inte peak) och det är inte mycket att komma med då högtalarnas verkningsgrad ligger under 90dB och volymen passerar bakgrundsnivå. Om vi tolkade effektmätarna på trissesteget rätt så låg topparna på 50-100W under lyssning på skaplig nivå.

Jag vet sen tidigare att mina 6B4G låter ganska "snällt" om än väldigt snyggt ihop med rätt högtalare. Jag ser fram emot en eller annan returmatch då dessa rör får spela ihop med mer lättdrivna högtalare samt kanske hitta ett rörsteg med lite mer jävlar anamma att prova på trådskaparens stativare.

Det stora lyftet den här gången var när JBL-basarna delades in aktivt. Filtret var som sagt högst tveksamt men jag tror att det skulle kunna bli riktigt, riktigt bra med rätt filter och lite finjusteringar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/22 :  17:03:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härlig hifiglädje! Tack för att ni delar med er
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/22 :  23:18:26  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Va roligt ni har. *avundsjuk*

quote:
Men denna gång:
Transistorer vs. Rör: 1 - 0

Kommer det uppföljare med fler "matcher"?

Ryska rör i "snygga" lådor och skumgummimadrasser mot väggarna, jag hade helt klart roligt när
jag läste detta och tittade på bilderna.


quote:
Ja, där fick man för att man inte börjar felsöka i rätt ände..
Det är lite som att riva motorn på bilen när den stannar utan att kolla så det finns bensin i tanken..

Tjejens mamma lät bogsera sin strejkande bil till bilverkstan för att där låta mekanikerna upptäcka
en tom bensintank.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/03/22 :  23:44:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Va roligt ni h


Nåt måste man fördriva bakfyllan med.

quote:
Kommer det uppföljare med fler "matcher"?


Striden är inte över förrän rören (alltså jag) vunnit. Laddar skarpt med strömstarka pentoder och tiotals kilo järn inför nästa omgång.
Grus gör sig bäst på vägarna ute i obygderna, till exempel i Västerdalarna.

quote:
"snygga" lådor


Den vänstra lådan var relativt snygg innan jag skrotade förra bygget som satt i den, slängde lådan, ångrade mig och byggde nytt i den. Två gånger dessutom. Den högra lådan har aldrig varit snygg, den huserade en gång i tiden en jättelik diskettläsare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/23 :  00:06:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
den huserade en gång i tiden en jättelik diskettläsare.

Recycling när det blir allt bättre ...


Om jag gräver i mina gömmor hittar jag både 8", 5,25" och 3,5" disketter, och även någon diskettstation
till mellanmodellen kan möjligen också hittas om jag har otur.

Att dessa floppys ska komma till användning igen är ju fullständigt uteslutet, så råkar jag hitta läsaren
så är det väl bara att fundera på vad jag ska bygga in i den istället.
Kanske en tripath 2024-baserad förstärkare att skicka fulings rörstärkare ut på avbytarbänken med.


edit:
Fast jag har ju ena foten och halva andra benet ner i simply-bygget, så jag kanske sjunker ner i
rörträsket jag med, vad det lider.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/03/23 00:11:34
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2011/03/23 :  00:17:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
I slutändan handlar det inte om ljud utan om principer.
Förstår inte audiofilers besatthet av att allting måste "låta bra" hela tiden, oftast låter det ju ungefär som det gör på skivan ändå...
(Vägrar avsluta med " " eller liknande).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/03/23 :  06:32:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
I slutändan handlar det inte om ljud utan om principer.
Förstår inte audiofilers besatthet av att allting måste "låta bra" hela tiden

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/23 :  06:57:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Du menar alltså att den som sjunger falskt på skivan inte slutar med detta bara anläggningen
blivit riktigt riktigt dyr ???
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/03/23 :  10:32:20  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
5,25" disketter är kul att experimentera med.
Klipp upp en diskett och ta ut magnetfolien.
Trimma kanten med sax så att diametern blir lika som en CD.
Välj ut en favoritlåt på en CD och lyssna på den två gånger.
Lägg sedan floppyn mot CD'ns textsida och lyssna igen.

Hör du skillnad den är gången också?

Ett klassiskt "fulknep" för att visa att tweaks gör skillnad är att införa tweaken redan efter första lyssningen. Jag upplever alltid mer detaljer andra gången jag hör en låt, även om inget ändrats vid uppspelningen mer än mitt minne som kommer ihåg mer av låten. Hjärnan har då kapacitet över för att sortera ut mer information från andra lysningen och lägga till minnet av första lyssningen. Givetvis gäller samma sak vid tredje och fjärde lyssningen också, men i mycket lägre grad för varje gång.

Hoppas ni ursäktar OT,
men tankarna om upprepade lyssningar kan tillämpas på de jämförelser tråden egentligen handlar om också.



/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000