HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 River Audio på besök hos JM Lab
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2011/04/08 :  21:34:16  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Har faktiskt redan en "rör-rigg" i form av Octave V80+SBB och ett par Focal Diablo detta gav mig mersmak!
Go to Top of Page

Tompa-T
Member

301 Posts

Posted - 2011/04/08 :  23:44:16  Show Profile Send Tompa-T a Private Message  Reply
Jo den visade du mig, men den stod ju inte i ditt "hifi" rum, den stod väl i gästrumet om jag inte minns rent fel...... !?!
Nu testar du ju på allvar där du har din njutnings fåtölj !!

//-- Tompa --

HIFI & Musik nörd :-)
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2011/04/09 :  11:28:41  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply



Även denna gång handlar det om en 300B konstruktion, fast med rör från KR Audio.











Nu efter två besök av olika konstruktioner, men av 300 B typ, så tycker jag mig uppleva en del skillnader. En jämförelse ligger nära till hands mellan de tre slutstegen.

Vad är skillnaderna?

I denna trio har Audionet ett övertag i de nedre registerna, men klangmässigt får den lite problem att hänga med. Jag upplever även att den jämfört med The Lars kan kännas lite komprimerad när det börja bli mycket energi i musiken. River Audio har en något varmare grundklang än The Lars och Audionet, men har inte riktigt samma direkta anslag och driv i musiken som de andra två. 25 watt räcker inte riktigt till för de ljudnivåer som JM Lab vill uppnå med sina Focaler. Med det sagt så skulle jag nog ändå personligen kunna ha överseende med svagheterna hos River Audio jämfört med Audionet, för de övriga kvaliteterna gillar jag så mycket mer.












Så lämnar jag JM Lab åt sina beslut och våndor för den här gång. Det är inte en helt enkel uppgift att gå vidare i ett system som redan här mycket bra.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/04/09 :  15:16:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tycker att ni skall ta ett steg till och prova The Dream en SE med 40w men det är förstås ingen monokonstruktion men ändå.

http://www.hesselvallaudio.se/

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/04/09 :  18:00:02  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Den här lilla testen/utvärderingen är riktigt rolig att följa och som vanligt fantastiskt fina bilder
quote:
Jag tycker att ni skall ta ett steg till och prova The Dream en SE med 40w men det är förstås ingen monokonstruktion men ändå.

Den kan spela högt och fortfarande väldigt rent och fint. Det hade varit roligt att få med den i testen/utvärderingen

JMlab - låter det lika fint som det ser ut i ditt hem så förstår jag att du trivs


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2011/04/10 :  08:47:41  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
byzan:Jotack det spelar helt ok,men man strävar hela tiden efter att det skall bli ännu bättre!!The Dream vem har den?
Jag har ett litet handikapp jag gillar att spela högt,riktigt högt!!
Om allt går som jag hoppas skall ngt från Japan och ev.ngt från Tyskland även utvärderas.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/04/10 :  13:57:09  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
JMlab - här är en länk till konstruktören.

http://www.erikasson.se/
quote:

Tror det finns många med ljudåtergivnings utrustning som motsvarar flera goda drömmar, utan att det nödvändigtvis behöver stå the dream på en grunka.

Ta kontakt med konstrukören, testa och meddela oss andra och fortsätt skapa en trevlig tråd

Håller med dig Passerati



"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2011/04/10 :  14:39:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
The Dream vem har den?

Som sagt, det är Erik Andersson (och Ola Hesselvall) som ligger bakom den i Hesselvall Audio.
Erik Andersson är ju mannen bakom en del andra rörkonstruktioner, bl a Audion och Edison. Båda finns på forumet så det räcker nog att skicka ett PM och höra sig för.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/04/10 :  15:54:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Skall ju även bli Dream slutsteg vad jag förstår framöver också om man tycker att den inte riktigt räcker.
Men jag tror du kommer väldigt långt med den ändå.

Mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2011/04/10 :  16:35:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Håller med om att Drömmen är lite tuffare och kraftfullare och orkar mer än de flesta andra rörsteg. Speciellt om man jämför med 300B, det blir lite Fiat500 mot Ferrari.

Skicka ett pm till Ola så får du säkert testa en.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2011/04/12 :  14:21:27  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Har varit i kontakt med konstruktören till The Dream,har fått ett löfte att få testa dem när han har vägarna förbi
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000