HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HKS drar till Växjö
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/10 :  05:47:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/10 :  06:36:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vi bjöds på massor av självbygg, hemlagad mat och intressanta vinklingar av hifi!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/04/10 :  08:37:01  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja det var ett spännande besök vi var på

Jag återkommer i kväll med bilder och lite intryck, men nu är det uuteee i sooolen som gäller

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/04/10 :  16:46:08  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ahh bredbandare är alltid spännande :)
Ser fram emot fortsättningen!!!

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/04/10 :  17:55:53  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Jepp!
Bredbandare va de
Här i en någon typ av helbild



Märke och modell, någon

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/11 :  11:04:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag vill minnas att det var ett Coral bredbandselement!
http://www.diyparadise.com/web/learn-learn-learn-mainmenu-27/25-coral-speaker-drivers


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/11 :  11:05:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bardis i egen hög person!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/11 :  11:06:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Undertecknad, Drkim och en hörlursförstärkares volymkontroll!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/11 :  11:07:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Samma tema, annan teknik! Bardis rättar mig säkert om jag har fel, men mitt minne säger att denna är halvledarbaserad medan den första använde sig av rör!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/11 :  11:16:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Systemet bestod i en Pioneer cdspelare, en äldre modell med cdskivan uppåner. Denna skickade digital signal till en NOS DAC 1545 har jag för mig. Bardis berättade om 1543 som är urDAC'n...

Ingen översampling, inget lull-lull. Detta var sedan kopplat till ett par mikrofoniskt superkänsliga rör, direktupphettade trioder. Jag mins inte modellen.

Signalen går vidare till ett transformatorbaserat försteg med fjärrkontroll och tillhörande stegmotor som drivning! Klart mekanisk känsla!

Jag har för mig att det delades aktivt runt 350 Hz. HP delen leds till ett egenbyggt rörsteg som i sin tur driver bredbandarna. LP-delen går till ett Rotelsteg på 2*200 watt och i änden på högtalarkablarna hittar vi dubbla SLS 12'or. Alla element i öppen baffel.


Själv tycker jag systemet andas oliktänkande, kul kombination av olika tekniker och ses bara hos egensinnade gör-det-självare!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/04/11 :  12:07:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Angående DAC:en sitter det direktuphettade dubbeltrioder 3A5 på utgången. DAC:en sitter i det stora systemet.

I hörlurssystemen jämförde vi mellan rör 417a med parafeedkopplade trafar och en buffrad Chu Moy med OP-förstärkare OPA134.
Tror de flesta föredrog rörförstärkarens ljud. Eller?

Ingen som har en översiktsbild?


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/04/11 :  13:56:00  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Tack för i lördags Bardis
Trevligt och jätte gott!

Visst gillade vi den rörbestyckade hörlursförstärkaren bäst, så här söt såg Pär ut när han njuter av den.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/12 :  02:08:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Sennheiser HD650 använder jag 4-7 timmar per kontorsdag! Hemma hos Bardis lät det betydligt bättre tack vare bättre signalkälla och inte minst bättre drivning!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/04/12 :  02:48:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Seriöst att ta med egen signalkabel och musik i telefonen Engelholm.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2011/04/12 02:51:27
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/04/12 :  02:59:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Ja det är smidigt! Jag har även testtoner, svep och annat nyttigt för enklare akustikjobb.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/04/12 :  08:49:03  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Jag kommer lägga in några bilder och omdömen framåt helgen - just nu är jag ute på jobbresa..

Vill i alla fall passa på och tacka Bardis för trevligt sällskap, nya infallsvinklar och god mat och dryck...
En och annan högtidsstund vad det gäller musik blev det också...

Mvh
Joakim

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/04/12 :  13:30:28  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Innan vi avnjöt hörlursanlägningen så hamnade vi i källaren!
Där denna syn uppenbarade sig sig

När jag på lite håll såg högtalarna så trode jag att Bardis hade moddat ett par Jamo R907

Men detta är egen producerat!
Snyggt jobbat


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2011/04/13 :  01:02:07  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Högtalarna håller en verkligt hög standard från alla vinklar.



Här en närmre titt på Corall elemntet.


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/04/13 :  01:09:21  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Där syns det att det är en Coral Beta 8.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2011/04/13 :  01:28:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Oj! det var ingen blygsam färg på högtalarna
Riktig "Testa Rosa"!
Skall bli spännande att höra om lyssningsintrycken
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/04/13 :  04:07:21  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Svarta fyrkantiga lådor är rätt tråkiga. Bilar och högtalare gör sig i rött.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/04/13 :  04:23:53  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Oj så coola högtalare! Vad kostar materialet till sådana?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/04/13 :  06:50:57  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Basarna kostar 1095 på Hifikit (Peerless SLS12). Bredbandaren Tillverkas inte längre och måste köpas begagnad. Har sett priser nyligen på 3000 till 10000kr.

Högtalaren drivs sedan aktivt så ett aktivtdelningsfilter får man räkna med i priset och så klart läpligt antal slutsteg. Bredbandaren trivs bra med DHT-rörisar.

Använde både MDF och spånskiva till bafflarna för att jämna ut resonansfrekvenser. Men det blir mycket spackla slipa spackla om man väljer spånskiva!!!

Lackjobbet gjorde jag själv så ett beställningsjobb vet jag inte priset på.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/04/13 :  07:38:48  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Stort tack för snabbt svar!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/04/13 :  08:00:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ett alternativ till Coral är Visaton B200.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/04/13 :  08:46:07  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Läckra bilder på ett vackert system
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000