HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Luftvärmepump
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/08 :  15:56:43  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle kolla erfarnheterna hos den fantasiskt breda
kunskapen som hifi folket har om luftvärmepumpar.
Jag har kollat lite på värmepumpsforumet och är vilse direkt...
Vi bor i radhus med tre plan med direktverkande el och jag tycker
att det borde gå att tjäna in lite?
Även om man bara värmer bottenvåningen där man vistas mest?
Någon vettig pump att rekomendera?

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2011/06/08 :  16:14:03  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Jag har en ITV som aldrig krånglat under de 3 år som jag ägt huset.

Kan jag rekommendera att du verkligen tänker på placeringen av både inomhusdel samt utomhusdel, de låter och blåser trots allt en hel del.

Alltså placering, placering och placering...

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/06/08 :  16:16:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Området tycker jag är väldigt intressant, men samtidigt svårt.

Jag stör mig på att dom flesta lösningar funkar som sämst, när dom behövs som mest.
En slutsats att dra, är att vi gör av med för mycket energi i våra hus! Det finns inga tekniker som är tillräckligt bra för att täcka upp behovet - annat än elkrävande tekniker (och det betyder ofta kärnkraft).

Säljarna gör sitt för att förvirra! Vi hade en säljare av frånluftsvärmeväxlare som menade på att den jobbar ju med 20 gradig luft, inte -20. Men är det verkligen så? Ventilerar man verkligen så mycket luft så att den bara jobbar med 20 gradig luft eller tar den extra uteluft?

Hur kommer det sig att bergvärme är så bra, när den bara jobbar med ~ plus 4 gradigt vatten, medan en lufvärmepump jobbar med +10 grader och uppåt under sommarhalvåret? Beroende på termiska egenskaper i vattnet? Hellre i 80 gradig bastu, än 80 gradig pool...

Min far har bergvärme. Jag har elpanna med vattenburet system. Min toppnotering under senaste vintern låg på 4900kr. Fars på 2097kr.

Tekniker jag tycker om:
* solfångare (absolut inte tillräckligt när det behövs som mest)
* solceller (dock väldigt låg effekt och hög kostnad)
* ackumulatortank
* mantlad kamin
* bergvärme
* frånluftsvärmeväxlare
* ETT ENERGISNÅLT HUS!

Jag tycker inte om:
* luft/luft

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/08 :  16:32:09  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker inte om:
* luft/luft

Inte jag heller men direktverkande el som jag har mår jag illa av,snacka om slöseri!
Att konvertera till vattenburet är inte ekonmiskt försvarbart.
Så, det bästa alternativet är faktiskt luft/luft för mig.
Bra inlägg EngelholmAudio.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/06/08 :  16:47:46  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Om du inte vill konvertera till vattenburet så har du inte så många
val. Luft/luft alltså, kanske tillsammans med en frånluftsvärmepump
för varmvattenproduktionen, ventilation måste du ju ha vilket som.

Jag har en Daikin på garaget som har fungerat klanderfritt så här långt (3år).
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/08 :  18:10:55  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Hur funkar en frånluftsvärmepump?
Hur ser dom ut...?
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/08 :  18:33:29  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Min far har bergvärme. Jag har elpanna med vattenburet system. Min toppnotering under senaste vintern låg på 4900kr. Fars på 2097kr.

Hur pass rättvis är den jämförelsen? Lika stora hus? Samma antal personer? etc. etc.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1797 Posts

Posted - 2011/06/08 :  19:13:55  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ett gott råd:
Under tiden du undersöker och överväger vilket värmesystem du ska satsa på i framtiden, så köp en luft/luft vämepump å det snaraste, nu, på en gång, och börja spara pengar direkt!
Sätt inomhusdelen på bottenvåningen i trappen så den blåser både framåt och uppåt, ställbart, så får du bäst nytta av den.
Den (pumpen alltså) bör spara in investeringen på väldigt kort tid, kanske mindre än ett halvår, i ett hus med direktverkande el. Dessutom så ger dagens moderna luft/luft en COP på 2 eller bättre ner till minus 15 grader utomhus...
Ett råd i all välmening från en som har både jordvärme- och luft/luft-värmepump.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/06/08 :  20:22:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Inte jag heller men direktverkande el som jag har mår jag illa av,snacka om slöseri!
Att konvertera till vattenburet är inte ekonmiskt försvarbart.
Så, det bästa alternativet är faktiskt luft/luft för mig.
Bra inlägg EngelholmAudio.

Tack - jag övervägde att avsluta med "gav detta verkligen nån information"?
Jag vet inte kostnaden att konvertera, men det är synnerligen smidigt och kan man tänka in byte av golv, kanske klinkers vid entren, så har man snart mer än bara ett bättre värmesystem!

quote:
Hur pass rättvis är den jämförelsen? Lika stora hus? Samma antal personer? etc. etc.

Jag övervägde speca detta men tyckte redan inlägget började bli väl långt. Jämförelser ÄR vanskliga, mycket påverkar och ändå finns det en relevans i att göra dom.
Men finns intresset så:
* mitt hus 140 kvm 1-plans...pappas 100 kvadrat + lika mycker källare
* 2 vuxna plus 2 åring...2 vuxna
* vi bor i blekinge...dom bor på Öland
* vårt hus från -81...deras hus från -73
* våra fönsterkasetter är bra men sämre karm/isolering...dom har nybytta fönster inkl karm/isolering

I mina ögon är jämförelsen relevant. T.ex. så tror jag att jag inte kommer märkbart under halverad elförbrukning...men jag ligger kanske runt just halverad. Detta skall relateras till 130' kr i investering som i sin tur skall relateras till vad i hela friden el kostar om 1 år, 5 år, 10 år...

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/08 :  20:48:23  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Nu blir jag inte riktigt klokare av det här men det får gärna spåra ur till en
debatt om olika värmesytem.
Tror vi alla tjänar på det.
Att vi har ett globalt energiproblem oavsett om det gäller el eller uppvärmning måste
väl alla hålla med om?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/06/08 :  21:10:11  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Vi har haft luft-luft i många år nu. Är inne på andra pumpen.

Funkar bra om planlösningen är öppen. Är den inte det kan det ändå funka ok, men placeringen är viktig, och man måste laborera med fläkthastigheter och vinklar (talar av erfarenhet).

Dom som påstår att fläktljud eller blåst upplevs som störande måste haft grym otur. Varken den förra (Panasonic) eller den nuvarande (Sanyo) ger sådana problem.

Det är EXTREMT viktigt att hålla innerdelen ren=dammfri. Jag dammsuger ca 1 gång per vecka under vintern. Verkningsgraden går ned dramatiskt annars. Hos oss orkar den inte hålla temperaturen uppe vid ytterst modest kyla annars.

Funktion ned till -20, som sägs. Nja. Visst går pumpen, men ialla fall hos oss, i vår illa isolerade 1,5-plansvilla från -56 (ca 125 m2) måste vi köra med stödvärme från ca -5 grader.

Vi har haft få problem. Panasonicen hade vi i 12 år innan kompressorn gav sig. Under dessa år gick en packning sönder vid ett tillfälle, så den fick bytas och nytt medie fick fyllas på. Går på hemförsäkringen. Nuvarande har vi haft i 3 år utan problem.

En bonus med luft-luft, som man inte får med andra system, är avfuktningen och luftkonditioneringen. Jag gillar att köra med avfuktning någon timma kvalmiga dagar. riktigt effektivt.

Jag rekomendererar alla att köpa luft-luft, om man vill minska energiförbrukningen utan att göra investeringar på över 100 lakan.

Good luck.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/06/08 :  22:12:44  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
quote:
Hur funkar en frånluftsvärmepump?

Postar en länk hur det fungerar, ytterliggare info finns på vänster sida.
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Funktion/

Vi har en 310p från Nibe som klarar att förse oss med både värme och
varmvatten utan stöd av elpatron(blockerad)mars-oktober. Resterande
4 månader stöttar vi med vedkamin och elpatron samt en oljefylld
radiator i lyssningsrummet (drar 2,5kwh/dygn vid -10). Kaminen eldar
vi lite även på vår och höst
Huset är på 200m2 (Älvsbyhus).
Det finns betydligt effektivare frånluftsvärmepumpar idag men det
skulle bli väldigt svårt för oss att räkna hem den investeringen.

Du har ju rimligtvis en varmvattenberedare idag men om den är på
upphällningen och om du bara blåser avluften rätt ut idag så kan det
kanske vara ett alternativ. Ju fler radiatorer du hakar på dess mer
hjälp måste den få om det är riktigt kallt.

I ditt läge så skulle jag satsa på en luft/luft.
Daikin har fungerat bra för oss i garaget (3år).

Edited by - DahlbergAudio on 2011/06/08 22:13:46
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/08 :  23:02:13  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Postar en länk hur det fungerar, ytterliggare info finns på vänster sida.
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Funktion/

Intressant sida.
Fast som du säger. Luft/luft är nog billigast och bäst för mig.
Nånting måste jag göra, känner mig inte speciellt miljövänlig just nu.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1144 Posts

Posted - 2011/06/09 :  09:12:45  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Wheels, Tror du kan få bidrag för konvertera från Direkt el till vattenburet.
Hemma kör vi Luft/vatten, den skillnad som det kostar med bergvärme tar 15-20 år att tjäna in iaf här nere. Vi räknade på att en bergvärmeanläggning för oss skulle kosta runt 130-140' beroende hur djupt dom behövde borra. Luft/vatten stannade på 100'.
Mina föräldrar kör med frånluft, tycker den bara låter så mycket, men dom bor i ett 10 år gammalt hus och mitt är 100+ så det är ju lite skillnad påp isolering och sånt.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/09 :  09:22:17  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Gjorde du en konvertering till luft/vatten?
Även med bidrag så har jag inte dom pengarna tror jag.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/06/09 :  09:41:22  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Min toppnotering under senaste vintern låg på 4900kr. Fars på 2097kr.

Är detta endast för uppvärmning eller ingår även hushållsel?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/06/09 :  10:38:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Wheels - Du har inte möjlighet att installera en kamin?
Kamin + luftvärmepump (+ V-vattenberedare) borde vara det allra bästa alternativet om man inte har vattenburen värme.
Luftvärmepumpen ser till att du har en bra grundvärme, sedan eldar du när du är hemma och sparar el (och så slipper man ju oväsendet från pumpen när man lyssnar på musik).

Vi har värmepump (jordvärme) och vattenburen värme, driftkostnaden är lite för hög (men det är ruskigt bekvämt) så vi ska köpa en kamin när vi får råd och ork.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/09 :  10:48:34  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Wheels - Du har inte möjlighet att installera en kamin?
Kamin + luftvärmepump (+ V-vattenberedare) borde vara det allra bästa alternativet om man inte har vattenburen värme.
Luftvärmepumpen ser till att du har en bra grundvärme, sedan eldar du när du är hemma och sparar el (och så slipper man ju oväsendet från pumpen när man lyssnar på musik).

Vi har värmepump (jordvärme) och vattenburen värme, driftkostnaden är lite för hög (men det är ruskigt bekvämt) så vi ska köpa en kamin när vi får råd och ork.

Känns lite krångligt att fixa skorsten annars hade det varit trevligt
med kamin.Mitt lyssnings rum är i källaren så fläktljudet kommer inte att störa.
Pratade med grannen som installerat en Mitsubishi för 19000:-, dom har gjort en besparing på 4000kwh första året.
Men tycker att det borde finnas billigare pumpar?
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1144 Posts

Posted - 2011/06/09 :  11:00:08  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Konverteringsstödet upphörde 2010-12-31 tyvärr. Annars var det på 30% eller max 30 000:-.
Nä jag hade vattenburet men el-panna +VV-beredare som jag behöll. Så den sitter i serie med Värmepumpen. Så har rätt mycket varmvatten hemma, så pass så när jag fyllt bubbelpoolen ca 2m3 så höll den 27c. :-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/06/09 :  11:06:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kolla luft/luft-maskinernas prestanda men också garantier! Som med det mesta får man inte mer än vad man betalar för, så skall man räkna hem ekonomin är det ju bra om garantierna sträcker sig mer än 1 år framåt.

Ang skorsten finns det folk som gör sånt - mot pengar!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/06/09 :  11:23:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Känns lite krångligt att fixa skorsten annars hade det varit trevligt
Anlita en firma (ROT?) jag är ganska säker på att du tjänar in pengarna ganska snart.
Men sedan beror det ju lite på tillgång till ved + förvaring av ved mm.
Billig ved brukar innebära mycket arbete

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8783 Posts

Posted - 2011/06/09 :  11:40:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Bättre att hantera ved än att betala dyra pengar för att springa på gymmet...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/06/09 :  15:46:55  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Glöm inte att prata med grannen om du har någon nära, luft/luft är väl kanske inte så faligt högljudda, men luft/vatten med sin stora låda brukar ha sin resonansfrekvens på något helt annat ställe än rakt framifrån där alla fabrikanter mäter dB och glömmer det förba... infraljudet som dessa helvetesmaskiner har.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2011/06/09 :  18:08:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jämför inte en frånluftvärmepump med en luftvärmepump.
De har helt olika funktioner.

En frånluftsvärmepump är egentligen en värmåtervinnare och ingen ren värmekälla.
Den tar ju värmen från frånluften som först måste värmas upp när luften tas in i huset utifrån.
Man sänker ned temperaturen på frånluften till c.a +5°c, vilket innebär att det först är när utetemperaturen är över +5°c som den fungerar som en ren värmekälla.
(Jag bortser då från elen till kompressorn som också går ut som värme till huset.) När utetemperaturen är under +5°c går det åt mer värme för att värma tilluften än den värme som man återvinner från frånluften.

Alternativet är ett ventilationsaggregat för till- och frånluft med en värmeväxlare. Man kan idag få ett aggregat med värmeåtervinningsverkningsgrad på runt 80%, oberoende av utetemperaturen.
En frånluftsvärmepump får en allt sämre värmeåtervinningsgrad ju kallare uteluften är. Vid minus 20°c är den under 40%. I gengäld producerar den värme som en värmepump även vid utetemperaturen +20°c då den fortfarande sänker frånluftstemperaturen till runt +5°c.
Hur mycket man tjänar då beror på hur mycket varmvatten man förbrukar.

Frånluftsvärmepumpen togs fram som ett alternativ till ett ventilationsaggregat för till- och frånluft för att man skulle slippa installera ett tilluftssystem när kravet på värmeåtervinning för villor infördes.
Uteluften tas oftast in via ventiler i fönsterkarmar och man behöver ett värmeelement under fönstret för att värma upp den kalla luften så att man inte upplever drag.
Det fungerar mindre bra ihop med golvvärme.
Jag har sett att det ofta slarvas med detta och man har satt en friskluftsventil mitt på en yttervägg, med följden att man får en kall luftstråle rakt in i rummet. Folk är inte dummare än att de då stänger ventilen. Då minskar naturligtvis frånluftsflödet och värmepumpen kyler ned den återstående luften till under 0 grader med följden att förångaren förvandlas till ett ispaket och värmepumpen stannar.

En frånluftsvärmepump är bra om man vill installera mekanisk frånluft i en villa.
Det är dock inte säkert att man minskar sina värmekostnader särskilt mycket eftersom man då oftast har ökat ventilationsflödet jämfört med innan.

De billiga luftvärmepumparna är oftast konstruerade för att fungera som rumskylare och inte som värmepumpar. De ger en dålig värmefaktor när det är kallt ute och håller oftast inte särskilt bra i vårt klimat.
Man får nog räkna med runt 20.000kr för en riktig luftvärmepump som är konstruerad för att fungera som en sådan i vårt kalla klimat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/06/09 :  18:47:42  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Nu hade vi en ovanligt kall vinter för att vara Jönköping så jag undrar
om man inte kan klara sig billigare undan?
Tack Björn-Ola för beskrivningen av fråluftspumpar.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2011/06/09 :  19:51:39  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Beskrivningen av frånluftsvärmepumpen stämmer skapligt (en förstärkt
elpanna med inbyggd ventilation) men den får trots allt en riktigt
hygglig kostnadsnivå sett över hela året. Den behöver inget stöd av
elpatronen om det är varmare än ca: -3. Vi är iofs bara 2pers i
hushållet. Om den kombineras med en braskamin så fungerar det ändå
bättre Tricket är att kunna blockera elpatronen i mesta möjliga
mån, en inomhusgivare är ett användbart hjälpmedel för det. Manuell
blockering när man börjar elda funkar naturligtvis också.

Ett litet trick som fungerar om man råkar ha tilluftsdonen på
solväggen är att montera luftsolfångare på intagen. Förslagsvis med
en spjälllösning så att det inte blir olidligt hett på sommaren.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000