HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Basreflex med Fostex FP203
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/01/15 :  13:17:45  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Menar du "tappade hornet"?


Precis. Jag har rättat.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/15 :  13:21:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Frågan är om det är ens möjligt att få detta att fungera med passiva filter?



Såklart det går, men komponeneterna kostar mer än ett aktivt delningsfilter och ett extra slutsteg.

24 dB/oktavt passivt vid 100 Hz blir ett mastigt delningsfilter.

Jag ser framför mig spolar lindade på samma typ av ringkärnor som man normalt skulle linda en 2500 VA nät-trafo av, ett ett härligt berg med parallellade polypropylenkondingar. Såklart man kan använda förspända normala elektrolyter kopplade i serie, men då måste man ha en bunt batterier i delningsfiltret.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/01/15 :  14:03:00  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Rod Elliot har broderat ut texten i ämnet pckså.

http://sound.whsites.net/biamp-vs-passive.htm

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/15 :  14:41:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För en ren passivt delad baslåda till ett par Fostex så skulle jag rekomendera en Offset Driver kvartsvågspipa, TL eller en MLTL. Närmare kräkreflex än så går jag inte ens om det handlar om livet...

Hellre lyckligt död än misserabelt kräkreflexifierad. (kanske inte menar detta bokstavligt...)



En glad liten MLTL med en Beyma 12LX60 v2.

http://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=115

120 cm hög, 43,6 cm bred och 29,2 cm djup. 18 mm plywood i sidor och topp + botten. 36 mm plywood i fram och baksida.

Basen har en liten glädjepuckel i simmen, vilken kommer försvinna till viss del pga real-life friktion i pipa och port samt den lilla mängd dämpmatta och dämpull man bör försiktigt applicera på väl valda ytor inne i lådan. Simmar man fram en för slät teoretisk spl-kurva så blir den för blodfattig och livlös i verklighetens skarpa empiriska analys.

Edited by - Circlomanen on 2017/01/15 14:43:57
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/15 :  14:47:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den är simmad med 2 ohm serieresistans för att inkludera det passiva filtrets DC-motstånd och dess inverkan på responsen.

Denna låda skulle fungera riktigt bra att dela över vid tex 250 Hz i en såkallad "FAST" setup (dvs en bredbandare med basstöd).

Flyttar man ut lådan i rummet till nån meter från bakvägg så kommer spl-responsen att bli lite flakt fallande nedåt i frekvens. Skjuter man in den i ett hörn så kommer den bli ganska bastung och fysisk.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/01/15 :  15:15:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Sista förslaget är enkelt att bygga, men måste nog delas vid 150 om man ska slippa mellanregister ur porten. Det kommer att låta bra.

Konstruktionerna med två tior i TP eller TH är mycket roligare.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/15 :  17:04:54  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Själv har jag tänkt elektroniskt filter åtminstone för subben.

Har du kommit fram till två förslag alltså Circlomanen?
Den större får nog bara plats liggande men det kan ju funka.


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/15 :  18:38:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Har du kommit fram till två förslag alltså Circlomanen?


Tre.

En PPSL210-TP, en PPSL210-TH och en 112-MLTL.

PPSL210-TP: Rimligt liten. Går nedåt 36 Hz med bra verkningsgrad. Kan upplevas lite tyngre med en mer markerad taktil fysisk bas. Måste delas brant (minst 24dB/oktav) vid max 120 Hz.

PPSL210-TH: Stor, går nedåt 40Hz i rum. Mycket hög verkningsgrad, mer "spänst" i ljudet. Bör delas vid 120 till kanske 150 Hz med 18 dB/oktav eller brantare.

MLTL 112 med Beyma 12LX60vs: Minst i sammanhanget. Rimligt bra verkningsgrad. Går nedåt 35Hz och kanske lite djupare i rum. Lättbyggd. Går att dela uppåt 1 kHz beroende på hur elementets direktstrålning låter vid de frekvenserna. Kommer låta lite sämre i basområdet då det är snubblande nära en kräkreflexlåda. Sämst anslag och klipp i ljudet. Mer dist pga direktstrålande element utan någon akustisk lågpass-funktion annat än massavrullningen (konens massa).

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/15 :  18:44:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
men måste nog delas vid 150 om man ska slippa mellanregister ur porten


Jag hade inget problem med detta, trots att min port var stor. Man skall klä lådan invändigt med lite heltäckningsmatta eller liknande. Jag lade mig ned med örat så nära porten som möjligt och jag blev förvånad hur lite mellanregister-skräp som kom ut där. Lådan är påtagligt avlång så det är ett ovanligt långt avstånd mellan element och port. Lådan skall dessutom dämpas lite på väl valda ställen. Simuleringarna är inte korrekta över kanske 150 Hz då Hornresp är för mycket ingenjör för att fatta att matematiken är grova förenklingar.

Jag vill hävda att lådljud och mellanregister ur porten är ett mycket mindre problem med MLTL än med klassisk kräkreflex. Det finns såklart undantag. Man kan alltid dra allting till sin extrema spets, men genrellt så verkar MLTL pga ovan nämnda egenskaper lida mindre av oönskade port-oljud.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/01/15 :  19:09:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag hade inget problem med detta, trots att min port var stor.


Då kan du säkert berätta för mig vad jag gjorde för fel: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86682&whichpage=1

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/15 :  20:19:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Din port ser betydligt större ut än den jag använde. Den var dessutom koniskt expanderande vilken kan öka på verkningsgraden för övertoner mer än en rak icke expanderande port gör.

quote:
Port size and length are both significant. You want to use the absolutely smallest port diameter that will support the SPL required. Determine this by looking at the port velocity.

Driver and port position are both important and rather touchy. After setting the stuffing to zero, move the driver to get the best suppression of the first overtone.

Now the port. There are three rather large harmonics between 700-100Hz. Move the port up from the bottom until it suppresses the middle harmonic. This produces the best FR plot. Now stuff the pipe until you get the degree of smoothness you desire.


http://www.diyaudio.com/forums/full-range/243718-port-placement-straight-mltl.html

Här är en bra tråd om hur du hittar en bra balans i en MLTL.

Jag är inte vidare bra på finliret då Hornresp inte kan simma en offset port. Det brukar räcka bra att flytta upp porten 5 - 7 cm från botten av pipan för att man skall få en hörbar minskning av port-oljud. Bäst är såklart att använda Akabak eller Martin J. King's MathCad scripts.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2017/01/15 20:20:55
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/15 :  22:52:18  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Så många val. tack för designförslagen Circlo. Väldigt kul.
Jag vill nog helst nu testa TH eller TP tillsammansmed bakladdat bredbanselement. Har inte testat det hittills. Din TH skulle bli mer "spänstig" alltså än TP? Jag uppfattar det som bättre "definition" eller "upplösning"? Ja det är svårt veta hur mycket man saknar 30-40Hz. De faller väldigt brant båda två vad jag förstår. Mam kanske missar en del rumsinformation.
Vad gäller övre frekvens, Fostexen behöver väl täcka hela vägen ner till omkrng 120Hz för att skapa en riktigt bra stereoillusion eller vad man ska kalla det. Stämmer? Det verkar också vara så högt som man kan hoppas gå med Slot Loading innan det blir en massa konstigheter? Är det svårt få till bra delning tror ni?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/01/16 :  20:05:35  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är inte slot loading som ställer till det vid delningen, det är fasvridningar och utsäckningar i tappade hornet. Det där är fenomen som uppkommer i alla resnoanta system.

Bredbandselementet ska du antingen ha i sluten låda eller i stor öppen baffel, inte portat för då får du jobbigt med fasvridningar där också.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/17 :  11:28:02  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
"Det är inte slot loading som ställer till det vid delningen"

Vad jag förstår från supertråden på diyforum om PPSL så får man ofta (alltid?) en rejäl peak uppåt sådär 250Hz om inte tidigare från plenum pga att det blir en massa turbulens(?). Det varierar väl med designen men är svårt undvika. Jag antar det gör att man då hör var ljudet kommer ifrån och att folk därför brukar hamna på en LP-delning vid högst typ 120Hz för hemmalyssning.

"Bredbandselementet ska du antingen ha i sluten låda eller i stor öppen baffel, inte portat "
Jag har tänkt typ Fostex standardmodell, http://diyaudioprojects.com/Speakers/Fostex-FE206En-Back-Loaded-Horn-Speakers/ Du tror inte på den alltså?

edit: Circlo, när du menar FAST, tänker du också bredbandare med en sluten låda eller öppenbaffel?

Edited by - Kaktus on 2017/01/17 11:42:14
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/17 :  12:36:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Vad jag förstår från supertråden på diyforum om PPSL så får man ofta (alltid?) en rejäl peak uppåt sådär 250Hz om inte tidigare från plenum pga att det blir en massa turbulens(?). Det varierar väl med designen men är svårt undvika. Jag antar det gör att man då hör var ljudet kommer ifrån och att folk därför brukar hamna på en LP-delning vid högst typ 120Hz för hemmalyssning.


I detta fallet är ju "plenum" egentligen ett horn. Du har inte ett "plenum" i egentlig mening. Om du har ett 35 cm djupt plenum så kommer du får en peak i responsen uppåt 250 Hz nånstans (orkar inte simma detta nu). Här är ju plenumet ett horn och hornet kommer att dominera responsen i hela passbandet.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/01/17 :  19:20:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Du tror inte på den alltså?


Helt rätt uppfattat. Den där lådan kan du bygga om du vill köra en Fostex för sig själv. Den kan vara kul att pröva, men med Johannes baslåda är den helt onödig och svår att bygga.

Om du har plats så gör en öppen baffel som ger dig en frekvensgång som passar mot baslådorna. Det finns några baffelentusiaster här på forumet, skapa en ny tråd eller döp om denna med "öppen baffel" så ska du få se på aktivitet :-)

Om det blir för stort med öppen baffel och/eller du inte gillar den så kan du bygga slutna lådor med Q=0,5.

En av anledningarna att inte bygga en resonerande låda är att det blir mycket lättare att integrera. Resonanslådor ger fasvridningar som är svåra att hantera i ett filter. Öppen baffel och sluten låda fasvrider alltså inte.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/18 :  07:48:49  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
"Om du har ett 35 cm djupt plenum så kommer du får en peak i responsen uppåt 250 Hz nånstans (orkar inte simma detta nu). Här är ju plenumet ett horn och hornet kommer att dominera responsen i hela passbandet." Aha! Jag trodde peaken kom från PP-monteringen.

"Resonanslådor ger fasvridningar." Aha! Svårt få drt att lira ihop alltså.

Förändrar ju mycket. Får tänka om. Hornbas upp till ett par hundra Hz verkar ju kanon. Inte jättesintresserad av öppen just nu pga mindre framgångsrikt försök för några år sedan. Börjar genast fundera på Doppenbergska fronthorn. ..
Men - då borde jag foka nu på att bygga ett par riktigt bra TH tillsammans med Fostex 8tum i slutna lådor och se hur det låter. Verkar det bra?
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/01/18 :  19:41:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Men - då borde jag foka nu på att bygga ett par riktigt bra TH tillsammans med Fostex 8tum i slutna lådor och se hur det låter. Verkar det bra?


Den planen får godkänt. Jag har själv velat göra något liknande ganska länge.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2017/01/18 :  20:15:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag är ganska förtjust i mina Fostex FE208z så du blir säkert nöjd med dina.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/19 :  07:59:24  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Grejt. Då har jag en plan. Ska rita TH efter Circlos design.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/19 :  08:31:16  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
I och med att det varit lite velande och funderande fram och tillbaka så har jag ägnat mig åt annat ett tag. Det är många som sliter i mig just nu. Kompisar i närområdet med hemmabiobehov. Kompis till min äldsta son som bygger stora kvartsvågspipor. Klubbägare från Thailand med problematiska 18tummare och behov av massiv elektronisk djupbas.

Har du bestämt dig för TH enligt Circlos recept så hjälper jag gärna till med ritning.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/19 :  09:53:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Det kanske är bättre om du ritar den enligt mitt förslag. Mina farsartade "ritningar" måste få alla ingenjörer på forumet att gråta floder och överväga ett hopp från närmsta bro. Hoppas du kan tyda min skiss och få nått vettigt ur den.

Detta är vad jag skissar upp innan ett eget bygge, men det kan ju bero på att jag har 90% av bygget i huvudet. Jag behöver bara lite stödsiffror för att veta vad jag skall ställa sågen på.

De blir ganska höga men relativt grunda. Borde inte vara svårt att ställa upp mot en vägg eller lägga ned längst samma vägg.

Jag har lekt med att stämma av den djupare, men måste avråde från det. Även om du får nivå över 120 Hz så är det ripplet nästan olyssningsbart. Kolla groupdelay och fas ovanför ca 125 Hz så ser du fort att den skiten vill du inte smutsa ned din lyssningsupplevelse med.

Den lilla puckeln vid nedre gränsfrekvensen är återigen en medveten "simulerings"-defekt. Verkligehtens plywood har mycket mer friktion och flexibilitet än Hornresps matematiska modeller gör gällande. Vill man ha det rimligt slätt så skall man simma med nån dB överdrivna pucklar och dalar för att förkompensera för Hornresps övertro på förenklad matematik.

Samma dubbla tjocklek i bafflarna där elementen är monteradesom i den tappade pipan. Det ger mer utrymme för att montera elementen utan att ena elementets magneten stoppar andra elementets kon. Det ökar på både massa och styvhet där det som mest behövs. Spara inte in på detta. Den simulerade verkningsgraden bygger på en herrans massa internt tryck, och flexar lådväggarna och bafflarna för mycket så är det elaka förluster som suger liv, glädje och lust ur basreproduktionen.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2017/01/19 :  13:02:51  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Kanon. Tänkte just posta att du förstås kan vilja ta de andra först. Visste inte du har så många järn i elden.
Jag hoppas jag kan återkomma med lite detaljfrågor. Jag brukar komma på saker när jag står där och håller i skivorna.

Nu vill jag mest höra att du tror på de här Fane-elementen. Så att det inte är en budgetlösning som man ångrar efter ett tag.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/01/19 :  13:14:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag kan bara ge ett generellt positivt intryck av dess byggkvalitet. Jag har kopplat in det till en synnerligen experimentell klass-A förstärkare med negativ utgångsimpedans, och det gav mersmak. Det säger tyvärr inte så mycket om dem i övrig, då det inte är en typisk användarsituation med ett element liggandes på en pall kopplade med några krokodilklämmor till en klass-A förstärkare med negativ ut-imp.

Det kan ta några veckor innan jag vet mer.

Det verkar inte alls vara några dåliga element.
B&C 10FW64 eller 18SOUND 10W500 är väl säkrare kort (för en annan peng då förståss) om du känner dig tveksam.

Kolla runt på nätet om du kan finna byggen med dem. Kolla speakerplans.com och diyaudio.com. Finns säkert fler bra ställen.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/01/21 :  19:11:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
B&C 10FW64 eller 18SOUND 10W500 är väl säkrare kort (för en annan peng då förståss) om du känner dig tveksam.


B&C 10MBX64 har ungefär samma prestanda, men med demoduleringsring. Johannes kan förklara varför det är bra :-)

http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/10-0/8/10mbx64-8.pdf

Inte förfärligt dyra heller. http://www.parts-express.com/bc-10mbx64-10-professional-neodymium-woofer-8-ohm--294-6016

Ett alternativ är att du börjar med att bygga en sub. En gemensam baskanal alltså. Det blir typ lika dyrt som att bygga stereo med dom billigare elementen. Om du gillar det så är det bara att bygga en till låda.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2017/01/21 19:14:36
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000