HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 slit och släng-stativare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/07/15 :  10:06:33  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Dessa ska gå att sätta upp snabbt i vårt sovrum när jag plötsligt får tid att se på film eller lyssna på musik. Jag tycker egentligen om tanken att horn riktar ljudet så att det blir mindre ljudstudsar mot sidvägg, tak och golv; Men denna model har nu visat sej funka bra på 1 till 3 meters håll. Fin ljudbild. Fostex fe87 (tror jag), 2".




Tjock kant för att kunna skruva fast bakstycket.


PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/15 :  12:31:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det var en avancerad design för att vara slit-och-släng...Är ställningen permanent eller ska det bli andra stativ?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/07/15 :  12:49:41  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Coola Hur har du kommit fram till konstruktionen?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/07/15 :  15:29:22  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
hur är tanken med konstruktionen ? finns det någon simulering ?
det ser väldans intressant ut..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2011/07/15 :  16:54:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Waf! Waf!

Marina, säg nånting!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/07/15 :  18:24:14  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Att ha synliga skruvtvingar i sin slutliga version är ju inte så waf . Det skulle ju gå att borra massa hål och använda en vacker plugg istället för skruvtving. Men att ha ett kors så där mellan högtalarna är ju inte heller modernt ännu. Fördelen att kunna flytta runt högtalarna enkelt och ställa in olika bredd mellan högtalarna gör att jag valde denna fula lösning. Högtalarnen hänger på stången med ett stålbandskors (inget lås bara att lyfta av).

Den breda baffeln ska hindra rundstrålande frekvenser att studsa mot bakväggen och vidare direkt mot öronen (men just nu blev det ett litet element som jag delar vid 450hz, jag har dock inte tagit reda på vid vilken frekvens 50*50cm skulle hindra bakväggstudsar. Egentligen borde det nog ha varit en ca 110*110cm-baffel med ett större element som går ner mot 100hz). Sen ska vibrerande baffel störa så lite som möjligt, därav de sneda väggarna.

Ingen mätning utlovas. Möjligen kan det bli några till modifieringar om jag får fler snurriga ideer.

Edited by - Sundström on 2011/07/15 18:27:39
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/07/15 :  19:26:47  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
En så kul modell
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/07/15 :  21:10:12  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Gillar designen!
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/07/15 :  22:20:44  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Tack! Kul att den får kommentarer!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/07/16 :  11:09:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Jag måste hålla med om att det är en kol prydande design.
Härligt med lite nya skapelser

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/07/16 :  11:30:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Jag tycker egentligen om tanken att horn riktar ljudet så att det blir mindre ljudstudsar mot sidvägg, tak och golv; Men denna model har nu visat sej funka bra på 1 till 3 meters håll.

Det är väl bara att vända på elementet och sen baffeln då ....


Har du en sub under 450Hz då?
Visst är det en Carlsson-högtalare jag skymtar där i hörnet?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000