Tänkte jag skulle skaffa en sådan som backup av datorn. Mest för att säkra fotografier i fall datorn skulle krascha. Några tips vad man skall/skall inte köpa? Eller är det bara att köpa flest byte per krona på närmaste el-giganten eller media markt?
Mvh /Lars
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Jag lägger min röst på en Western Digital, har en själv som fungerat felfritt och dom brukar få höga betyg. Höljet är i plast dock, inte direkt fult men man har den inte som prydnad iaf.
Min egen personliga erfarenhet av externa hårddiskar är att de är av synnerligen usel kvalitet och ofta är osäkrare lagringsyta än nåt annat. Därför kör jag med dubbla externa diskar, redundans är namnet i denna dataålder. De senaste jag inskaffat är två st 1TB Seagate FreeAgent och de har, ta i trä, hållt ihop än så länge.
Har även några LaCie 2,5" enheter och de verkar hålla bättre faktiskt. Lite mera kronor/Gb dock.. MVH /Micke
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Håller med om att kvalitén går att ifrågasätta när det kommer till externa diskar...
Men om man avser till att göra en backup då och då och sedan låta disken vara urkopplad där i mellan så kan man köpa hd efter "flest byte per krona". Tycker jag... Skall backup-disken däremot vara inkopplad hela tiden så skall man tänka sig för och vara beredd att byta ut den externa backup-disken vid behov (=haveri).
Själv har jag löst det med en backup-disk som är monterad internt för kvalité och hastighet. Från den lägger jag regelbundet över till en extern disk som sedan får vara placerad på annan plats...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Min röst är för att ta det som det är rea på. Externa hårddiskar är inte så jättestabila oavsett märke. Det är ju alltid billigaste diskarna som sitter i dom då det aldrig märks vad det är för modell inuti.
Har 4 st externa Western Digital 2TB USB-diskar, de har än så länge fungerat bra. Men som sagt jag har dubbla kopior på musik o bilder om ngn skulle ge upp...
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Jag köpte en dockningsstation från Komplett för att kunna plocka i och ur diskar utan att öppna låddan och slita och rycka i sladdarna. Annars är ju ett HDD-chassi (externt) kanske att föredra då man kan stoppa i vilken disk man vill.