HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Pure Music och streaming från NAS...långsamt?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/09/09 :  13:42:38  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Hej!

Jag kör OS X Snow Leopard och har testat lite olika program för uppspelning men är inte helt nöjd än så länge.
Jag har främst testat decibel och audirvana men saknar gränssnittet i iTunes där man enkelt kan söka i hela spellistan.
När jag testade iTunes senast så gick det tyvärr _extremt_ långsamt att lägga till musik via nätverket (läs: 12h+ för ~100G musik) och har sett flera andra diskussioner om just det här fenomenet.


Jag hoppas att det är fixat nu och undrar om någon använder PM (strömmat via nätverk), och hur ni upplever att det fungerar?

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/09/09 :  13:52:14  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Rubriken kanske var lite olyckligt formulerad, det är egentligen en brist i iTunes (och indirekt Pure Music)
som gör att det går väldigt långsamt att lägga till en större mängd musik från nätverket.

Här en länk som belyser problemet jag försöker beskriva:
http://www.pcreview.co.uk/forums/itunes-slow-over-network-t2706066.html
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/09 :  14:10:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har vid flera tillfällan gjort om mitt iTunes bibliotek på sistone och det brukar ta ca 20-25 minuter att läsa in 300Gb AIFF-filer. Jag använder 100Mbps nätverk av olika orsaker, och mina NAS:ar är ganska gamla, en QNAP TS-119 Pro och en backup-enhet, TS-109.

Mvh /Micke
PS Se den tråd jag skapade alldeles nyss för andra mystiska fenomen vid strömmad musikuppspelning.. DS

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/09 :  14:19:33  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Just ja... Glömde säga att du måste göra inställningar i iTunes;
iTunes -> Inställningar->Avancerat
Bocka ur "Ordna mappen iTunes media"
och "Kopiera filer till mappen iTunes Media när du lägger till i biblioteket"

Mvh /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/09/09 :  14:34:23  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Ok, tack för svar!

Jag ska ge Pure Music en chans,
Inställningarna i iTunes har jag testat förut men det var ett tag sen sist så jag gör ett nytt försök.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/09 :  14:45:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Gjorde precis en ny inläsning av mina filer från min nyare QNAP (TS-109 Pro) och det tog knappt 10 minuter denna gången. (Nu via SMB-protokollet, snabbare!)

Lycka till!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/09/19 :  13:50:55  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
repeterande: Du får gärna berätta om du upplever någon ljudmässig skillnad mellan Decibel och Pure Music!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/09/20 :  16:55:23  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag får inte Pure Music att fungera överhuvudtaget... Kör nog vidare med Decibel... Det låter bättre än iTunes iaf.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/20 :  21:59:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En del av de där addon-programmen till mac trivs inte tillsammans.
PureMusic hade jag dock inga bekymmer med när inte Amarra funkade.
Jag gillade inte vad den gjorde med Apple Remote och sådant dock, så den går bort. (Man såg tex. inte Play/Pause status och var i låten man var utan att aktivera nån extra funktion som kändes klart ostabil)
Utan att ha finlyssat uppfattade jag ljude ifrån PureMusic som mindre intressant och lite mindre lugnt... Jag gillar Amarra!

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/09/21 :  09:24:57  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Jag får nog be att återkomma med intryck mellan decibel/PM, har inte hunnit lyssna speciellt mycket.
Själv föredrar jag ljudet från Audirvana såhär långt men det är inga stora skillnader vi pratar om.
Har inte testat Amarra än men kanske kommer dit så småningom,
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/09/21 :  12:53:19  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Och Audirvana är vad jag förstår gratis också? Det får jag nog försöka jämföra med Decibel!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000