HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 dBs lekstuga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2011/09/18 :  20:43:43  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Vad brukar jag leka med? Här kommer några bilder. Kom gärna med kommentarer.






Lite rör :







Lite banddiskant








Lite Klass A (80 w per kanal):




Sb Touch (jag hör ingen skilnad mellan FLAC och WAV):







SB är kopplad till DAC med en intressant kabel. Den är prototyp och går under arbetsnamn "Bamse". Här ligger den bredvid min högtalarkabel:





Jag är en kabelskeptiker, men här tog det inte många nanosekunder innan jag klart kunde höra skillnad.





DAC med PSU








Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/09/18 :  21:37:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Trevlig anläggning! Är "Bamse" en kabel för elektriska eller optiska signaler? Berätta gärna mera om skillnaderna, alltid intressant att höra. Hur påverkar snedtaket akustiken? Har du biampat med klass A i basen och rör i toppen?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/09/19 :  00:09:29  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Spännande anläggning! Berätta gärna mer om grejorna. Är du nöjd med V-Dacen? Den verkar "billigare" än övriga delar.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/09/19 :  07:58:40  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jovano Jovanke ;-)
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2011/09/19 :  08:34:22  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
HerrD:


Kablar... Jobbigt ämne!Detta är min subjektiva upplevelse, och vill inte påbörja någon "kabeldiskussion".
Vill också påpeka att jag inte har någonting att göra med utveckling, marknadsföring eller försäljning av "Bamse". Har absolut inga kommersiella intresse i detta och kommer att lämna tillbaka produkten när utvärderingstiden går ut.

"Bamse" är en coax kabel. Att beskriva skillnaderna utan att låta flummig och använda sig av gamla klyschor är inte enkelt. Kan skriva lite kort om vad jag har upplevt. "Bamse" är som sagt första prototyp av digital kabel från en ny svensk tillverkare och jag har fått möjlighet att testa den i ett tag. Jag är en kabelskeptiker och tror inte på någon enorm påverkan kablarna har på ljudet, speciellt digitalkablar. När jag kopplade in "bamse" klagade jag för det mesta för att den var tung och klumpig. Sen tryckte jag på play och blev förvånad.Jag kände en markant skillnad. Jag ogillar det ljudet som vissa kallar för "högupplöst" (hissad diskant och "pling/plog" effekt i min mening). Vad "Bamse" gav var en väldigt detaljerat ljud utan att det nånsin känns påträngande.Jag behövde inte anstränga mig att höra skillnader, dem var där. Konstruktören är ovillig att ge förklaringar eftersom produkten är fortfarande under utveckling. Jag kan bara säga att den fungerar utan någon "mumbo/jumbo". Som jag har förstått kommer slutprodukten att skilja sig utseendemässigt från prototypen och kommer ej att heta "Bamse"


När det gäller rummet så kan jag säga att jag har haft enorm tur. Jag behövde inte akustikanpassa nånting. Rummet är "väldämpad" från början. Snedtaketspåverkan är stor. Testade att vända placeringen med 180 grader och det lät inte roligt, mycket bättre som det är placerat idag.

Jag bi-ampar inte med transistor slutstegen till basarna, men det kan vara intressant att testa. Just nu kör jag bara integrerad rör förstärkare och har inte mycket att klaga på. Växlar i perioder mellan rör och transistor. Rörförstärkare ger 2x45w och det duger att driva mina högtalare. Har även en mindre SE klass A rörföstärkare som låter helt underbart. Den orkar inte riktigt med mina högtalare och det kan vara en idé att testa bi-amping!


bearwik:

Yes, V-DAC är i en annan prisklass jämfört med resten av grejer, men inte sämre för det. Har under åren testat massvis med DACar. Ett roligt och spännande bekantskap var Music Hall DAC 25.2. Mycket bra produkt. V-DAC+V-PSU är inte sämre på någon punkt. I jämförelse med andra dyrare och mera hypade DACar är känns den naturligare. Som jag tidigare skrev, gillar inte hissade diskanter. V-DAC ger naturlig och ljud i alla frekvensområde med fin dynamik. Jag är riktigt nöjd med den!


Återkommer med flera bilder.





Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2011/09/19 :  08:35:14  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Ninja

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/09/19 :  10:36:20  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Tack för komentaren. Berätta gärna lite mer om de olika förstärkarna också, känner inte igen dem.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2011/09/19 :  11:35:17  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Lite om försäkrarna:


1.Försteg/Monoblock JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L
Den uppsättningen är min absoluta favorit och min primära uppsättning.
80W ren Klass A. Det sitter en 800VA trafo i varje monoblock samt en kondingsbank på 96000µF. Matchvikt på 28 kg/kanal.
Den har total kontroll över mina högtalare. Dynamik, bredd, höjd, detaljer...


2. Jasmine Concerto,
2x45w klass AB PP
En underbar förstärkare, är väldigt nöjd med den. Har använt den dem senaste månaderna. Ljudet är varmt och detaljerat. Bra dynamik!

Test i Norska Hjemmkino:
http://www.jasmineaudio.net/images/concerto/KT88review.jpg

http://www.jasmineaudio.net/concerto.html

3. Jasmine Serenade
Hade denna lilla krabaten på annons för några veckor sedan. Känns att jag har alldeles för mycket grejer hemma. Den står bara och samlar på dam men låter sanslöst bra med lättdrivna högtalare. Känns faktiskt bra att jag inte har sålt den. Ser bra ut i hyllan och kommer troligtvis att användas till kontorsstereo. Inbyggd hörlursförstärkare också!
Här är lite info, test och bilder:

Output power: 11W x 2 ( Class A, SE )
Tube Complement: 2 x 12AX7 , 2 x EL34
Freq. Response: 17.5Hz ~ 24KHz ( -2 dB ) THD: 0.1% ( 1 W )
S/N: >= 96 dB
Output Ports: 1 set of Speaker Terminal (4 / 8 ohm selectable)
1 x 6.35mm headphone
USB DAC chip: BURR-BROWN 16-Bit PCM2702A
Power Consumption: 100 Watts
Decoding Formats: PCM16bit/48,44.1KHz
( THD < 0.002%; S/N: < 100db)
Weight: 14 Kg.

Test i Norska Fidelity:
http://www.jasmineaudio.net/images/SERENADE/SERENADE_norway.jpg

http://www.jasmineaudio.net/serenade.html

Är nöjd med alla mina förstärkare! Har absolut inga planer att införskaffa någonting nytt.
Den gemensamma nämnaren är att dem drar lite åt det varma hållet. Inte mycket dock.

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2011/09/19 11:35:52
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2011/09/19 :  22:47:12  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Några bilder till:


Högtalare PIEGA TC50/Premium 50









CD Spelare JungSon CDT2






Försteg JungSon DA-PRE2L







Jasmine Concerto








Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2013/12/30 :  22:48:18  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Dynaco VTA ST 120




Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000