HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med delningsfilter (ESS AMT 1B)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/09/28 :  20:10:24  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Hej!

Jag håller som bäst på att försöka få mina nyköpta ESS AMT 1B i lite bättre skick igen och skulle behöva lite råd och hjälp! Jag väntar just nu på nya passiva 12" skall anlända och tänkte under tiden kika lite på delningsfiltret då jag misstänker att det finns en del att bättra på där.

Det jag hade tänkt göra är att byta ut 4st kondensatorer och ett effektmotstånd samt intern kablaget, värdena på dessa är (kunde ej läsa av toleransen):
2st 10uf - 100V
1st 33mfd - 50V
1st 33mfd - 75V
1st 10w 4ohm 10%

Jag hade tänkt ersätta dem med kondningar från denna tillverkare:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-471-29&toc=18844
Samtidigt undrar jag om det är värt att ens byta ut det gamla effektmotståndet och fungerar alla lika bra eller finns det några speciella att föredra?
Angående intern kablaget så undrar jag om tillverkaren kan ha haft något speciellt i åtanke när dom installerade allt med ca: 0,30mm2 kabel, annars tänkte jag även uppgradera den till något lite bättre.

Filtret ser ut som följande:




DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2011/09/29 :  22:30:51  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Visst skulle elektrolyterna kunna bytas ut i synnerhet de som ingår i delningen av diskanten. Motståndet beror på vad det gör hut kritiskt det är. Som kabel skulle jag ta enklaste supra kabeln eller vad man nu har.
Konstruktionen är ju en klassiker så jag skulle kolla runt och se om det finns bättre filterkonstruktioner som det finns till diverse JBL och Klipsch högtalare. Detta skulle jag göra först och sedan punga ut pengar på plastfilm
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/09/29 :  22:44:22  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det är en fantastisk högtalare Du har, en av mina favoriter överhuvudtaget. Originalfiltret däremot är ren smörja, dels är det konstruerat som ett 3-vägsfilter trotts att det är en 2-vägare, det är för att kunna ställa nivån både i mellanregister och diskant, sedan är komponenterna också skräp.

Bygg om till ett rent tvåvägsfilter med fast dämpning av AMT diskanten, basen fanns i flera varianter så dämpningen får anpassas efter den.

Om Du har möjlighet att identifiera basen eller lägga upp bilder på den, från bägge sidor, så kan jag hjälpa till med filterkonstruktion.

Mvh
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2011/09/30 :  07:37:03  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vilken COOL högtalare! Lägg upp en bild med fronten av vet jag!?
Vad fick du ge för den? Klar vill ha pryl.

Det verkar som de högtalarelementen förtjänar bra filterkomponenter och bra internkablage. Kör med samma intenkanlage som du har på utsidan. Det hörs vill jag lova.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/09/30 :  17:59:43  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Ja det vore underbart om du kunde hjälpa med filter, löda är inga problem men tyvärr är jag väldigt rostig på att läsa scheman :)
Kan inte heller förstå varför det är en 30-40cm extra kabel som bara är ihop snurrad inne i lådan som går till elementen.
Basen är tyvärr (? läst bu och bä om den) utbytt och heter numera: FANE Studio 12 Bass
Tror alla specar på basen står här: http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/Fane/Fane_Lautsprecher/12Bass.pdf

Kan säkert ordna lite mera bilder i helgen på själva lådan, här kommer några övriga bilder.










Edited by - Andreas A on 2011/10/03 18:49:48
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2011/10/03 :  18:02:33  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Woho, nu händer det grejer, mina passiva ersättnings element är på G:
Detailed Results:
Customs clearance processing complete, October 03, 2011, 7:54 am, FINLAND
Processed Through Sort Facility, October 03, 2011, 7:54 am, FINLAND
Processed Through Sort Facility, October 01, 2011, 1:12 pm, ISC MIAMI FL (USPS)
Arrived at Sort Facility, October 01, 2011, 1:10 pm, ISC MIAMI FL (USPS)
Shipment Accepted, September 28, 2011, 4:07 pm, PINELLAS PARK, FL 33782
Electronic Shipping Info Received, September 28, 2011

Har också hunnit testa spela lite med dem i helgen och blev klart imponerad, jag använder ett par Canton GLE 490 till hemmabion och har tidigare tyckt att dom hade ett riktigt trevligt mellanregister men oj vad trista och "mörka" dom upplevdes efter man testade dessa :)Filtren är dock rätt knasiga, tanken har väl kanske varit god men har nog inte nått hela vägen fram :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000