HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fotografera pick-up nål?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/10/04 :  13:05:20  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jag skulle behöva fotografera stenen på en pick-up som jag funderar på att avyttra.

Jag har lyckats fota genom en lupp men skulle vilja komma närmareeee

Har Ni några förslag på firmor som kan tänkas ha utrustning för sådant??

Tackar och Bugar!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2011/10/04 :  13:11:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej Mace
Jag fotar med gammeldags bälg och en försättslins. Då kommer man skapligt nära.


Men en enklare och ännu närmre metod är att montera ett normal-objektiv bakofram, framför ett medel-tele
Tex. ett 35mm objektiv på ett 200mm

Det finns speciella adapterringar för detta.
Ganska dyra i sverige, men finns för ca 30Sek på Ebay från Kina

Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/10/04 :  13:53:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Men en enklare och ännu närmre metod är att montera ett normal-objektiv bakofram, framför ett medel-tele
Tex. ett 35mm objektiv på ett 200mm

Det finns speciella adapterringar för detta.
Ganska dyra i sverige, men finns för ca 30Sek på Ebay från Kina


Man kan lyckas med tejp, tålamod och lite tur utan den dyra adaptern.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/10/04 :  17:02:02  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Vad har du för kamera mace?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/10/04 :  17:42:36  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
En Sony A55.

Då kan jag kanske använda mellanringar och teleobjektiv från Minolta 5000/9000 tiden.

Bälg letar jag lite sporadiskt efter sedan ett par år tillbaka. Mellanringarna tillsammans blir ju inte mer än 8-10 cm tillsammans.

Prova att joxa lite va

Tackar för hjäpen


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/10/04 :  18:24:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


Kunde vara kul/intressant att se bilderna av nålen
här på forumet.


Hoppas kan man ju i alla fall.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/10/04 :  20:01:22  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Är detta tillräckligt nära?



Är taget av Mirre på Veteran Hifi med ett usb-mikroskop.

Edit: ändrade från kamera till microskop efter ha läst lars inlägg

Edited by - byZan on 2011/10/04 21:13:56
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2011/10/04 :  21:05:29  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Du skall ha ett USB-mikroskop som du kopplar till din PC.
http://www.dino-lite.com/
Michael Fremer visade hur man använde en sådan för att ställa in pickup:en på Stockholmsmässan i början av 2011.

Det står på min inköpslista.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/10/04 :  22:40:21  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Nu är det ju ingen sport längre, med prylar som dessa http://www.usbmikroskop.se/produkter/usb-mikroskop/dino-lite-am413tl
och inte oskäliga priser heller, tänkte jag skriva, men upptäckte att knappen för moms i priset var av.

Nedanstånde bilder är tagna för ett antal år sedan med mycket möda och omvänt vidvinkelobjektiv på telekonverter med inställningssnäcka. De har jämförelsevis usel skärpa och kontrast. Jag tyckte bara det var häftigt att någorlunda avbilda min van den Hul-nål.




/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/10/05 :  08:23:56  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Intressanta bilder!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/10/05 :  09:33:32  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.ebay.co.uk/itm/MINOLTA-28-80-F3-5-5-6-D-MACRO-ZOOM-LENS-SONY-ALPHA-MINT-/270826358715?pt=UK_Lenses_Filters_Lenses&hash=item3f0e8247bb Går ut om två timmar!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/10/05 :  09:34:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?rt=nc&LH_Auction=1&_nkw=minolta macro&_trksid=p3286.c0.m301

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2011/10/05 :  12:07:29  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
minolta maxxum(antar att det är samma som 5000/9000) objektiven är rätt okej faktiskt.. (har modifierat mina för autofokus i macroläge dessutom, inte provat att ta kort på nål iofs, kanske ska testa det då).
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/10/05 :  13:14:35  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Såvitt jag vet finns det inga macroobjektiv med autofokus till något av dagens digitala systemkameror som ger mer än 1:1, det vill säga att motivet avbildas i naturlig storlek på sensorn.
Många så kallade macro-zoomobjektiv klarar inte det utan i bästa fall 1:2 (halv förstoring, d.v.s. ett objekt på 48 x 72 mm fyller en fullformatssensor).
För att fotografera pickup-nålar behöver vi mycket högre förstoringsgrad (kallas snarare micro än macro)
i storleksordningen 10:1 då ett objekt på 2 x 3 mm fyller sensorn och sedan beskärning vid efterbehandlingen.

För Canon-ägare finns en förträfflig pryl från Novoflex
http://www.novoflex.com/en/products/macro-accessories/reverse-adapter-eos-retro/

Som gammal Olympus-nörd ångrar jag bittert att jag inte slog till när ett kit med bälg, ringblixt och ett par macroobjektiv bjöds ut till inte alltför ohemult pris. De är sällsynta och den bälgen är helt underbar att jobba med, för den har mikrometerskruvar både på objektiv- och kamerahusfästena samt stativfästet, vilket den som provat förstår att uppskatta.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/macrozuikoA.htm

Detta http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/shared/zuiko/htmls/macrozuikoB.htm är mumma för macro-entusiaster, och autofokus tycker jag man kan glömma i det här fallet. Jag brukar använda live-view på en ansluten bildskärm.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/10/05 :  13:23:50  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
I brist på bälg och dedikerade macro-objektiv använder jag Vivitar 2x Macro focusing converter http://pentaxdslrs.blogspot.com/2008/03/new-old-stock-vivitar-2x-macro-focusing.html som denna, fast med Olympusfattning, och mina vanliga 21/3,5 28/2,8 och 40/2,0 med omvändningsring.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000