HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 J.River MediaCenter 16, WASAPI och ASIO output
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/10/19 :  21:49:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det var Blomman (nick Imperial) som satte mig på spåret. Tackar, tackar!

Linuxtråden fick mig att börja fundera på hur jag skulle kunna förbättra ljudkvalieteten i min windowsburk. I bakuvudet fanns nåt om ASIO och Media Center som Blomman hade sagt för ett tag sedan.

Så jag började surfa och kom snart underfund med att Windows har rätt dålig kvalitet på hur ljud hanteras, särskilt mixern är dålig.

J.River Media Center har stöd för output direkt till ljudkortet via ASIO (http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Stream_Input/Output) och WASAPI (http://en.wikipedia.org/wiki/WASAPI#Audio_stack_architecture). Inställningen finns i "Tools/Options/Output mode". Media Jukebox har inte denna möjlighet.

Till min glädje upptäckte jag att mitt ljudkort (X-Fi Bravura) har stöd för WASAPI (men inte ASIO). Så jag laddade ner Media Center och började mixtra med den.

Det första jag upptäckte var att inställningarna (EQ och bass management) för ljudkortet var verkningslösa när man kör via WASAPI. Som tur är så finns det inställningar för EQ och bass management i Media Center. I "Tools/Options/DSP & output format" har jag gjort följande inställningar:

"Output Format": Channels: 5.1 channels. Mixing: JRSS 2.0. "For stereo sources only mix to 2.1" ikryssat. Subwoofer: "Silent (use Room correction...)

"Room Correction": För höger och vänster kanal har jag ställt under "Bass Management": Crossover: 80Hz, 24 db. Routing: "Move bass to subwoofer", 48 db.

"Equalizer": För baffle step har jag sänkt nivåerna över 300 Hz med 6 db. Om man höjer under 300 blir det överstyrning i basen.

Nu är det mycket roligare att spela musik på datorn :-). Det är ju inte lika bra som i linux men en tydlig förbättring över att köra Media Jukebox.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/20 :  10:07:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Media Jukebox har inte denna möjlighet.

Nä, det är helt sant så länge vi talar om den senaste versionen (14.*)
Den har å andra sidan stöd för "playback from memory".
Dock har du ASIO-stöd i den gamla versionen av Media Jukebox, version 12.*. Den har tyvärr INTE stöd för playback from memory dock, men om du har appen installerad på en maskin med Solid State disk borde det blir rätt bra ändå!

Nu valde jag att punga ut med de få hundralappar J River Media Center kostar då jag vill ha båda möjligheterna.

För övrigt: Är du säker på att du inte kan använda ASIO4All mot ditt Creative?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/10/20 :  14:04:53  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack för råden Micke!

Tydligen finns inte ASIO4ALL kvar som val i Media Jukebox 14.0.166. De val som finns är "Direct Sound/Disk Writer/Wave Out". http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=57435.0, bekräftar att det inte funkar med asio4all längre.

Det är ingen Creative, utan en Auzentech med Creativekretsar. Tyvärr är det inte helt stabilt, jag fick byta moderkort för att få igång det.

Playback from memory är ju en kool grej, men den hade varit ännu koolare om den läste låten mellan låtarna så att disken är tyst när man spelar.

/Mårten

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2011/10/20 14:37:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000