HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Server + SB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/10/30 :  14:09:27  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Funderar på en server till min SB Classic, vad ska man tänka på vad gäller programvara och annat?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/10/30 :  14:51:57  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Bra fråga, min server funkar fint men proffsens input är guld värd.
Kör idag med en Fujitsu Siemens Scaleo 2205 med Intel Core 2 2,20 GHz och 2 Gb RAM.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/10/30 :  15:14:30  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Räven, vad har du för programvara?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2011/10/30 :  15:34:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Windows home server

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/10/30 :  16:34:15  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Aha, tack för det.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/10/30 :  17:51:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har kört min server på freenas och Debian. Det finns SB-server-mjukvara till bägge. Freenasen är väldigt enkel att installera och underhålla men jag upplever den som långsammare och mindre stabil än Debian. Det kan mycket väl bero på att jag inte är expert på freenas, men för en server-newbie som mig känns freenas mindre stabil.

Med debian blev min dual core xeon aldrig långsam och den svarade blixtsnabbt oavsett hur många datorer som laddade upp/ner data(bilder och musik)på den via nätverket. På freenas upplever jag att den blir slö med långa svarstider om jag kör liknande laster.

Just nu är det fortfarande freenas på den, men den skall tillbaks till Debian då den antingen kraschar eller jag får nog.

P.S. Man får tag på en liten business-server med dual- eller quad-Xeon med en eller två GB-portar för i sammanhanget små pengar(ca 20 skivor?). Så om man kan ställa den någonstans där ljudet inte är störande kan man ganska enkelt få "monstermaskinsprestande" för hemmabruk.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/10/30 :  17:55:03  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Ok, jag ska nog prova freenas, det låter som ett bra alternativ, den ska ju bara driva SB Server.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/10/30 :  21:13:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag ser att det hänt ganska mycket med freenas sedan jag startade min 0.7.1 dist. Mina uttalanden om freenas skall altså ställas i proportion till att det är en gammal freenas jag kör på.

Med tanke på hur enkelt det är att installera freenas borde jag nog prova att uppdatera den. De har kanske åtgärdat nätverkshanteringen så att det funkar lika bra som Debian nu för tiden?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/10/31 :  14:57:48  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag och några vänner hörde tyvärr tydlig skillnad på en MacMini med 7.6.1 på jämfört med en ReadyNas Pro Pioneer med 7.6.1 på. Musiken låg hela tiden kvar på Nasen. Vi kommer även kika på Win 7 och WHS2011. Det påstås av en del att Win7 skall låta bäst. Ingen av oss som lyssnade förväntade sig någon skillnad innan så vi blev rejält snopna.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/31 :  15:35:47  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
fortfarande förvånad över att det ska göra skillnad för slutresultatet med vilket OS man nyttjar...

Att hanteringen skiljer sig åt kan jag mycket väl förstå, men att datapaketen till ex en SB skulle påverkas utav OS..?

Jag måste verkligen lära mig mer om de bakomliggande faktorerna...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/10/31 :  15:57:42  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Glömde säga att jag själv kör med Windows Server 2003 samt senaste programvaran från Logitech (Squeezebox Server).

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/10/31 :  16:53:07  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Nu ska jag få en licens för Windows 2003 (tack Pac) och prova med det.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/10/31 :  21:58:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag är dataansvarig på jobbet. Hemma har jag ett skärmat CAT6 nät, riktiga övervakade switchar och fasta ip på alla apparaterna. Hade absolut inte hoppats på någon skillnad och det andra som lyssnade trodde nog närmast att jag skämtade då jag sa att vi skulle pröva olika serveros. Möjligen kan det skilja mellan olika generationer av programmen också. Kanske 7.5 lät bättre på en annan plattform, vem vet, personligen visste jag innan att det inte skulle göra skillnad men jag har inget emot att ha fel ibland för då lär man sig mer bara. Vi håller för övrigt på att testa hur lång man kommer med en Touch. Funderar på att beställa en ifrån England med ny klocka.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000