HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Amarra - Musikspelare för Macintosh OCH Windows!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/11/23 :  17:09:16  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Amarra - Musikspelare för Macintosh OCH Windows!

Nyheter!: Nu ute i version 3.0, se nästa post nedan!
Ännu nyare nyheter!: Amarra 4 Luxe har släppts! se senaste post! (Juli 2017)

Jag har uppgraderat till Amarra 2.4.1 som har en del spännande nyheter i sitt utbud av finesser. För det första har Amarra blivit avsevärt mycket mera prisvärt, runt 1700:- för fulla Amarra.
(Okej, man har skalat bort nivåmätaren i displayen)
Men en av de viktigare sakerna är att Amarra kan numera för-ladda(på hårddisk antar jag) hela albumet du spelar upp. Detta kallas Preload och tillåter helt "gapless" uppspelning även från iTunes biblioteket. Du kan välja andra alternativ för cachen också, som t.ex. 2 låtar, 4 låtar etc upp till 20st.
Observera att detta inte påverkar minnesuppspelningen, du kan fortfarande välja hur mycket minne du vill tilldela för detta. Upp till 4Gb kan man välja. Lite bilder på inställningarna kommer!

Amarra är ett program som möjliggör en bättre uppspelning av filer i Macintosh-miljön. Programvaran har relativt nyligen uppdaterats och det jag visar här är version 2.3.2. Den har två huvudfunktioner, dels att fungera som "raka rör" plug-in till ditt iTunes bibliotek och ge musiken där bästa förutsättningar i sin väg ut till dina högtalare. Sedan kan du också använda Amarra som en ren musikspelare, för filer i FLAC och AIFF framför allt, även om den klarar av annat också. Amarra kan också konvertera dina FLAC-filer till AIFF, samtidigt som du behåller metadata som artist och låtinfo m.m.

Den finns i tre olika varianter, Amarra, Amarra Junior och Amarra Mini. Det jag visar här är från den fulla versionen, dvs Amarra. Kolla in Sonic Studios hemsida om du vill veta mera!

Installationen är enkel, och när du sedan startar Amarra kommer du att se nåt som påminner om detta:

Den kommer att starta din iTunes, vilken kommer att lämna ett påpekande om du kör Mac OS X Lion. "Amarra Plug-In kunde inte startas i 64-bitars läge..." påstår den och detta löser du genom att leta på iTunes i din Program-mapp, begära upp "Visa info" och kryssa i rutan "Öppna i 32-bitarsläge". Efter att du startat programmen igen skall allt vara frid och fröjd!

Amarras konsoll ser ut så här:

Manöverknapparna fungerar som i iTunes, inga konstigheter. Du kan även använda knapparna i iTunes. De små knapparna under displayen är de som är intressanta att veta lite om. Den första, Cache slår på avspelning från internminnet, alltså RAM.

Nästa låt du laddar kommer att generera en dialog som ser ut som denna:

Det brukar ta allt mellan en halv sekund upp till kanske 10 sek om det är en högupplöst låt på NAS i nätverket.


Knappen Amarra gör att du kan växla mellan uppspelning via Amarras "motor" eller iTunes standard. Den byter titel till iTunes och skiftar även färg om iTunes spelar upp musiken. Sedan kommer knappen Playlists, och klickar du på den kommer ett spellistefönster att dyka upp, samtidigt som Amarra-knappen tappar färgen.


Om du vill spela ett album kan med fördel använda detta fönster. Det förhindrar nämligen att du får väntetid mellan låtarna för buffring. Tryck på knappen Clear och växla sedan till iTunes. Öppna ett album och markera alla låtar som du vill ha med i listan, växla tillbaka och välj Add iTunes-knappen. Alla markerade låtar i iTunes lyfts över till spellistan och läses in i minnet för uppspelning utan påverkan av rörligt media. Bara att trycka på play-knappen och njuta!

Knappen Tracks visar dig vilka låtar som ligger i aktuell spellista om du inte har fönstret Playlist öppet.

Slutligen har du knappen EQ, som öppnar dialogen för Amarras parametriska equalizer. Denna fungerar utmärkt för att tämja ditt rum, eller förändra ljudbilden på någon låt du vill skruva på.

Slutligen kan det vara värt att titta in under Preferences, du hittar den med Kringla+Komma eller under Arkiv-menyn.


Här brukar jag ändra Cache-storleken till 2Gb om jag har 4Gb eller mer i maskinen. För övrigt kommer du att se att Auto-dithering ger en blå volym-indikator om du inte använder volymen (alltså fullt blås). Om du sänker volymen via iTunes fönster eller Ammaras kommer indikatorn att bli röd, vilket talar om att Amarra "dithrar" signalen för att inte introducera försämrad upplösning och dynamik vid sänkta nivåer.

Bra förklaringar finns i PDF-filen som kommer med och hamnar under Amarra-mappen i din Program-mapp.

Edited by - AlfaGTV on 2017/07/19 13:54:55

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/07/15 :  15:59:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Amarra 3.0 med Amarra sQ

Amarra har förändrats och uppgraderats. För den som har en licens kostar det 29$ att uppgradera. Att köpa hela programmet idag kostar 99$ (normalpris 189$)
Det finns även ett par andra varianter, Amarra Symphony (fler möjligheter, inkluderar Diracs IRC, Impulse Response Correction) och gamla prisvärda Amarra HiFi finns kvar, dock ej i version 3.0

Dessutom kan man numera komplettera kompletera med IRC(b), Diracs mjukvara för rumskorrigeringering, både frekvens och fas. (249$)
Denna kräver dock en kompatibel mikrofon, te.x. den som XTZ säljer både separat, eller ingår i Room Analyzer II Pro

Nya funktioner:

  • Stöd för DSD, 64/128bit

  • Amarra sQ ingår, bättre ljud från t.ex. Spotify och andra streamingtjänster

  • Färdiga script för att snabbt anpassa din Mac för Audio-bruk
    (eller återställa)

  • Tillsnyggat gränssnitt



Till att börja med, avsluta Amarra innan du installerar/startar Amarra sQ. sQ är alltså en helt annan "ljud"-motor är den vanliga Amarra, och de skall INTE vara igång samtidigt.

sQ är alltså en slags koppling i mjukvaran som gör att du loopar allt ljud i datorn via SonicStudios ljud-motor ut. Den har även en lätt konfigurerbar EQ som man kan använda för att t.ex. minska effekterna av brister i komprimerade ljudströmmar. Jag har testat med Spotify och det fungerar utmärkt. Upplevde Spotify som mera avslappnat och högupplöst än tidigare.

För mera info:
Sonic Studio Amarra sQ v01 User Manual (pdf)

Musikspelaren Amarra då, jo den ser något annorlunda ut numera, och har alltså bland annat begåvats med möjligheten att spela upp DSD filer. Dessa måste du dock spela upp via Amarra Playlist, då dessa inte kan hanteras av Itunes. (Detsamma gäller ju även för FLAC-filer, spelas med fördel up via Amarra's egna musikspelare.)

Jag tycker personligen att Amarra har sin fördel i att fullt ut kunna utnyttja Itunes musikbibliotek och samtidigt erhålla en god och störningsfri miljö för ljudströmmen att transporteras ut till din DAC.
Att fjärrstyra Itunes görs då lämpligen med Apple Remote i din iPod Touch/iPhone/iPad och du märker inte ens av att Amarra är inblandad (annat än att ljudkvaliteten förbättras)

Amarra har som tidigare möjligheter att manipulera ljudströmmen i realtid, med t.ex. om/upp-sampling, equaliser etc. Detta är inget jag personligen har nyttjat så mycket, men jag har testat att implementera de korrigeringsförslag som ges av XTZ's Room Analyzer II Pro i den parametriska equalizern. Detta ger "förbättringar" som jag hellre försöker åstadkomma med möblering/akustikreglering än att låta ljudströmmen manipuleras.

Man kan nu med ett par snabba knapptryck optimera sin Mac för musikuppspelning, genom färdiga script. Som exempel slår man av Spotlight (Motsvarigheten till Windows Search) och ett antal andra funktioner som kan påverka ljudkvaliteten.
Det fungerade ypperligt, även om jag manuellt gjort de flesta åtgärder tidigare.

Jag tycker Amarra börjar bli klart prisvärd, ljudförbättringen jämfört med en vanlig standard Mac är klart märkbar om man utnyttjar funktionerna. Däremot har jag tyvärr inga DSD-filer att testa med men jag skall försöka norpa hem ngn demo och se om det verkar vara användbart.

Uppgradering för den som redan har licens; Obligatorisk!
Nyköp för den som sitter med Mac och gillar Itunes organisation av musikfilerna; Given rekommendation!

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/07/15 :  19:14:30  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Tack för gedigen info!
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2014/07/27 :  19:00:02  Show Profile Send coldcut a Private Message  Reply
Ingen som har prövat Audionirvana http://audirvana.com och jämfört med Amarra?

Står själv och väljer mellan dessa två..

-

Edited by - coldcut on 2014/07/27 19:00:19
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/07/27 :  20:45:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag ska inte säga för mycket, jag har bara testat Audirvana för flera år sedan och då uppfattade jag Amarra som mer transparent "turbo" till iTunes och dess eminenta musikbibliotek. Alltså inte ljudmässigt, utan jag uppfattade audirvana som att man behövde idka mera handpåläggning för att spela sina filer.
Det kanske är inte är så, eller att jag inte testat mera?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2014/08/31 :  18:09:31  Show Profile Send kimson a Private Message  Reply
Laddade ner en testversion #8211; som tur var. Jag har ingen möjlighet att dra kablar, och kör därför via airtunes. Detta fungerar tyvärr inte med Amarra, synd!

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/08/31 :  20:04:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hallå Kimson! Med senaste Amarra följer AmarraSQ som du kan använda som generellt ljudkort. I denna kan du också välja utmatningsmetod, t.ex. airplay eller var du nu vill routa ut din "audio stream"
Första versionen av SQ var lite minneshungrig och strulade en del då jag fjärrkontrollorerar min mac från paddan. I den senaste (1.0.2) märker jag inget strul dock...

Har ingen erfarenhet av Airtunes dock...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

atle
Semesterfirare

120 Posts

Posted - 2014/09/01 :  01:23:17  Show Profile Send atle a Private Message  Reply
Visst har tekniken utvecklats en del de senaste åren, men så vitt jag vet så är Airtunes bara det gamla namnet på Airplay.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2014/09/01 :  06:58:57  Show Profile Send kimson a Private Message  Reply
Hej AlfaGTV!
Menade förstås Airplay. Tack för det tipset, då ska jag prova om jag får till det.

Med vänlig hälsning,
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/07/19 :  13:47:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Reserverar plats för lite skärmdumpar och text kring Amarra 4 och Luxe.

Låt mig bara kort förklara vad detta är. Amarra 4 är en helt ny produkt som släpper sitt band till iTunes och även kan köras i Windows-miljö. Jag har varit MYCKET besviken på version 4 och har sett den som ett bedrövligt försök att skinna befintliga kunder på slantar. Version 4 köpte jag innan jag förstått vad det var. (Ni vet, "Uppgradera nu till förmånligt pris!")
Nu har man släppt 4 Luxe och jag bet i det sura äpplet och uppgraderade ännu en gång. Givetvis misstänkte jag att även detta handlade om rent skojeri och i viss mån har mina misstankar bekräftats men man har ändå fått lite fason på prestanda och användbarhet.

Återkommer när jag bekantat mig med programmet lite mera!

Nu då, har jag testat lite. Det finns poänger med detta också men det är inte någon konkurrent till Roon!

För det första, jag kör programmet på två burkar, vilket licensen tillåter. På min iMac ansluter jag NASen över trådlöst, där har jag all min musik, det fungerar felfritt med både iTunes och JRiver Media Center. Det är lite som att "mappa en enhet" i Windows, man klickar in sig på den delade mappen och ligger kvar som "lokal enhet" på Macens skrivbord.
Problemet med Amarra 4 Luxe är att det är segt, det tar över en minut (1:45 när jag kikar nu) att starta då det verkar scanna av musikmapparna i förgrunden. (De flesta andra musikspelarprogram med biblioteksfunktion uppdaterar biblioteket i bakgrunden, alltså man kan använda programmet som vanligt och nya album e.d. dyker upp vartefter)
Och det är ändå med en mindre del av mitt totala musikbibliotek, ca 1300 album...

Nåväl, när det är igång så ser det helt OK ut, med ett klassiskt biblioteksgränssnitt:

Album, lägg märke till att Amarra inkluderar dina Tidal-favoriter i ditt "lokala" bibliotek som även Roon gör.


Artister

Klickar man in sig på en artist, som i detta fall Depeche Mode så får man även lite info om artisten som i Roon

Album

Uppspelning visar en vy som denna:

Now Playing

I Settings anger man ljudenhet och hur programmet skall prata med denna och det finns givetvis stöd för att kommunicera i "exclusive mode":

Settings
Knepigt att den inte visar vilka platser som ingår i aktuellt bibliotek. Ännu mer knepigt är att man får använda "scan for music" för första mappen. Sedan använder man "add to library" för varje ytterligare mapp du vill inkludera.

Vad man däremot ordnat rätt väl är fjärrstyrning från iOS produkter, alltså iPad och iPhone.

Albums

Och Now Playing visas så här:

Now playing

Sammantaget fungerar det helt OK när man läst in biblioteket och startat upp programmet på den dator man valt som "värd". Jämfört med JRiver så låter det likvärdigt tycker jag spontant.
Vad man har tillgång tillgång till (om man köpt licens) är Dirac Live rumskorrigering samt en hel bibba med EQ inställningar och möjligheter. Ni ser valet att aktivera iRC, som det kallas i Amarra (men det är verkligen Dirac Live), i appens dialog också.

Lite Beta-känsla är det dock då DSD konverteras till PCM (Nej, inte DoP utan transkodas verkligen till PCM) än så länge trots att valet att spela okonverterat finns. Även det utlovade MQA-stödet lyser med sin frånvaro än så länge. Vi får se varthän detta tar vägen!

Just nu är JRiver en mycket mera mogen produkt även om den är ett gränsfall till "bloat-ware" för mig (som inte utnyttjar foto/film-möjligheterna) och mycket, mycket snabbare.






Edited by - AlfaGTV on 2017/07/20 20:31:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000