HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HiFiForum Linux distribution
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/12/02 :  12:06:14  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Länken till mini ubuntun såg riktigt intressant ut.
Vid en första anblick så ser jag bara fördelar med att anv mini ubuntun, speciellt om vi väljer att vänta med en "officiel" release av hififorums linux dist tills den 26 april nästa år.

12.04 (precise pangolin) är en sk LTS vilket innebär att vi får gratis uppdateringar i ca 3 år.

Miljön är för en del av oss bekant, vilket gör att vi kan hjälpa de nya användare som får problem, på ett bättre sätt.

Vi får kort sagt det mesta som står i Martinssons första inlägg.

Det enda kruxet som jag ser det, är att det blir det omstridda interfejset Unity, som standard. Det är dock ganska enkelt åtgärdat.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/12/02 :  12:08:49  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Ursv: kanske för att alla skall kunna använda det.

32bitars funkar på 64bitars processorer, men inte omvänt.
bla jag tillhör dem som sitter på en 32bitars cpu.


In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2011/12/02 12:10:00
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/12/02 :  12:11:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
@UrSv: För att så många som möjligt ska kunna använda det, en 64Bit arkitektur ger inte så mkt mervärde i dessa sammanhang.

Jag hittade denna länken :

http://www.ubuntugeek.com/howto-install-oss4-in-ubuntu-10-04-lucid-for-better-sound-quality.html

Beträffande proceduren att ersätta pulse och alsa med OSS i en tidigare verision av Ubuntu, men en del av detta kan vi säkert ha nyya av att känna till.

Intressant förslag beträffande mini ubuntun, men hur säkrar vi att vi får problem med ASLA och Pulseaudio som jag gärna skulle se uteblir ur vårat OS, samt får till en -rt kärna ?

Jag funderade även lite på följande :

Om vi skapar ett 32bit debian base system med -rt kärna och därtill endast lägger till OSS4 borde vi få en bra grund att bygga på, inget ALSA eller Pulseaudiopatrask utan enklaste tänkbara liksom, sedan "pyntar" vi med DE, program och anant krafs :)

Vem kan ta sig ann denna uppgift ? alternativt peka mig i rätt riktning ? (obs detta är inte lätt och kräver e hel del kunskap)

Jag har testat susestudio med var inte så imponerad, det kan som det ser ut inte bygga ett sådant system (med -rt kärna).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/12/02 12:14:42
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/12/02 :  16:07:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Det enda kruxet som jag ser det, är att det blir det omstridda interfejset Unity, som standard. Det är dock ganska enkelt åtgärdat.

Det låter bra att det är enkelt åtgärdat.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/12/02 :  16:30:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Håller med, jag är annars rätt svag för openbox, enkeltheten och resurssnålheten, men det är inget man lägger till program i hur som helst, man måste manuellt editera menyer etc. tyvärr.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/12/02 :  16:54:35  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
quote:
Jag hittade denna länken :

http://www.ubuntugeek.com/howto-install-oss4-in-ubuntu-10-04-lucid-for-better-sound-quality.html

Beträffande proceduren att ersätta pulse och alsa med OSS i en tidigare verision av Ubuntu, men en del av detta kan vi säkert ha nyya av att känna till.

Intressant förslag beträffande mini ubuntun, men hur säkrar vi att vi får problem med ASLA och Pulseaudio som jag gärna skulle se uteblir ur vårat OS, samt får till en -rt kärna ?


Citat från länken:

quote:
However, I was less happy to notice that Pulseaudio was using quite a lot of CPU-time, and that the sound quality was absolutely awful#8230; So I decided to give OSS4 a try


Jag vill bara förtydliga här:
Pulse Audio är den usla ljud-"demonen" som följer med som default i senare versioner av ubuntu. ALSA är en "backend" som utgör själva drivrutinen för ljudkortet. Länken beskriver hur någon tagit bort ALSA för att han var missnöjd med Pulse, vilket ju är lite missriktat.

Alltså: ALSA och OSS är i princip samma sak - drivrutiner som pratar direkt med hårdvaran, så som även ffado är för firewireljudkort.
Valet av ljudkort kommer mer eller mindre bestämma valet av "backend" - ALSA, OSS eller ffado. Att utesluta ALSA är lite onödigt.

Man kan antingen låta de program man använder prata direkt med ALSA, OSS eller ffado, eller så kan man ha ett mellanlager som Pulse (usch!) eller JACK Audio Connection Kit. Nyttan med mellanlagret är att flera program kan spela upp ljud samtidigt, och mixas i 'mellanlagret'... och så kan man förstås lägga massa filter och grejer på vilket kanske inte alltid är jättelyckat det heller.

Åtminstone både ALSA och OSS kan sköta mixningen också, men gör det krångligare att konfigurera.
Liksom man inte vill använda digital volymkontroll vill man inte ha digital mixning, eftersom man först måste sänka volymen på de olika källorna för att den sammanlagda signalen inte skall klippa. Det hela blir något bättre om man konverterar ljudsignalen till högre upplösning innan mixning och sedan tillbaka till 16 bit 44100 Hz, men bäst är ju att inte mixa alls om det kan undvikas.

Så ett program som tar ljudfilens innehåll och utan konvertering skickar den till ljudkortets hårdvarubuffrar är det bästa. Lyssnar vi uteslutande på rippade CD-skivor är det inga problem, men vill man kunna spela olika format måste man veta att ljudkortet har stöd för dem.
ALSA har en relativt smart system som man kan (men inte måste) använda. Det är ett "virtuellt" ljudkort som tar emot ljudet från ljudprogrammet och skickar det till ljudkortet. Om det behövs konvertering så görs den i realtid, men om ljudkortet självt stöder formatet görs ingen konvertering alls utan ljudet skickas direkt till hårdvaran. Jag misstänker att OSS och ffado har något liknande.


/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/12/02 :  16:58:50  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
quote:
Det enda kruxet som jag ser det, är att det blir det omstridda interfejset Unity, som standard. Det är dock ganska enkelt åtgärdat.


Mini Ubuntu innehåller ju ingen fönsterhanterare eller desktop-miljö alls, så vi kan ju stoppa i vad vi vill, och rt-kärna finns i ubuntus repositories, även om de slutade utveckla den efter 2.6.31 (har jag för mig), så vi behöver bara köra "sudo apt-get install linux-rt" så har vi rt-kärnan - that's the beaty of the beast :-)

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/12/02 :  20:13:30  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
quote:
Det låter bra att det är enkelt åtgärdat.


Det riktigt enkla sättet är att öppna software center och söka på den skrivobrds miljön man vill ha. klicka på installera. när installationen är klar så loggar man ut, och väljer miljön man nyss installerat.


quote:
Mini Ubuntu innehåller ju ingen fönsterhanterare eller desktop-miljö alls, så vi kan ju stoppa i vad vi vill, och rt-kärna finns i ubuntus repositories, även om de slutade utveckla den efter 2.6.31 (har jag för mig), så vi behöver bara köra "sudo apt-get install linux-rt" så har vi rt-kärnan - that's the beaty of the beast :-)


Missade att mini ubuntu saknar DE.
Hur blir det då för oss som sitter på kärna 3.0 (el senare)? Blir det till att nedgradera de paketen som kärnan använder?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/12/02 :  20:48:26  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Många paket har stöd för gamla kärnor - det är bara om man använder exotisk funktionalitet som bara finns i nyare kärnor som det strular.
Enklast är nog att installera rt-kärna så tidigt som möjligt, och sedan installera alla efterföljande paket med den kärnan som förutsättning.

Ett sätt är att följa denna guide, med skillnaden att man först installerar och bootar RT-kärnan på den maskin man använder för att skapa sin nya distro...
http://code.google.com/p/ardesia/wiki/Create_a_live_distro
Allt fram till installation av desktop kan vi sno, sen får vi börja tänka själva.

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/12/03 :  14:27:06  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Håller på att plocka hem minivarianten av 10.04, Skall leka lite och se vad jag kan hitta på. kke t.om blir ett förslag till en pre-alpha.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/12/03 :  16:38:46  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Jag grävde lite efter rt-kärna och det ser ut som att ubuntu plockat bort den ur sina repositories efter version 10.04, så vill vi använda den är det bästa att utgå ifrån ubuntu-mini-remix-10.04.1.iso.
Det arbetas med rt-versioner av kernel 3.0 också, men skillnaden är att de inte är 'ubuntuanpassade' så som 2.6.31-rt är. Det går sannolikt att köra 3.0-varianten, men det kan ju eventuellt bli krångel, så det enklast just nu är nog att köra den äldre varianten.

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/12/03 :  17:14:21  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
OM vi väljer minin som bas, då kanske vi skall skippa rt-kärnan?
Det kan bli riktigt jobbigt att fixa till, för en nybörjare. Om något går fel, vid en sådan installation.



In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2011/12/03 :  20:55:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Det riktigt enkla sättet är att öppna software center och söka på den skrivobrds miljön man vill ha. klicka på installera. när installationen är klar så loggar man ut, och väljer miljön man nyss installerat.



Vad söker jag på då?Om jag har senste Ubuntu men vill ha föregående ver.?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/12/03 :  21:26:28  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vill du t.ex installera skrivbordsmiljön XFCE, så skriver du bara XFCE i sökrutan.
Vill du plocka bort miljön du installerade så gör du på samma sätt. fast du väljer avinstallation.
Installerar man en ny skrivbordsmiljö, så finns den gamla kvar, man väljer mellan dem vid inloggningen.

Om du har 11.10 och vill byta ner dig till, t.ex 11.04 så är det en ren ominstallation som gäller.

Bild på 10.04:s softwarecenter
http://lh5.ggpht.com/_1QSDkzYY2vc/S74ey_fnNpI/AAAAAAAAAy0/EiDC0JE4ivU/Ubuntu%20Software%20Center_011.png

Bild på inloggningen:
http://www.linux-mag.com/s/i/articles/7740/lucid-logon.jpg

Det är nere vid sessions man väljer vilken skrivbörds miljö man vill använda för tillfället.


In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2011/12/03 21:27:01
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/12/07 :  16:14:42  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Ytterligare lite info om det där med rt-kärna:
linux-2-6-31-rt finns i repositories fram till ubuntu 10.04

För oneiric (11.10) finns ingen riktig rt-kärna, men det finns en -lowlatency som man kan installera genom att lägga till en "ppa"
sudo add-apt-repository ppa:abogani/ppa

och hämta kärnan
sudo apt-get install linux-lowlatency


För att live-cd:n skall boota den nya kärnan måste man ersätta
initrd.lz
och
vmlinuz
i katalogen /casper på skivan med de nya motsvarigheterna man hämtat från ppa:n.

För kommande 12.04 finns en riktig -realtime från samma utvecklare som utvecklar lowlatencykärnan, och som kan installeras genom att lägga till
sudo add-apt-repository ppa:abogani/realtime

men det finns ännu ingen färdig ubuntu-mini-remix.iso för 12.04. Möjligen kan man utgå från 11.10 och uppgradera till 12.04 innan man skapar sin live-cd, men det är ju generellt ganska stor risk att systemet är instabilt med en kärna som är i alfastadie.

Mvh
Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.

Edited by - Dr.G on 2011/12/07 16:36:54
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/12/07 :  21:57:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Så en Ubuntu 10.04, 32bit, med 2-6-31-rt, det är ju inte en helt galen början, hyffsat stabilt, gott om möjligheter.

Kvar att göra isåfall är :

- en ljud make-over där vi förenklar arkitekturen så mkt som möjligt, helst ner till ren OSS nivå.
- en lättare miljö än gnome med eget artwork.
- strippa ner antalet applikationer ner till kravspecnivån, mindre antal beroenden, lättare system.
- göra en .iso fil av allt detta.

Är detta möjligt tror ni ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/12/07 :  22:32:55  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Det är möjligt, frågan är väl vem som skall ta på sig ansvaret att bygga en första variant.

Testade att försöka få ihop något av mini distron och UCK (Ubuntu customization kit) men det ville sig inte riktigt. alternativet till DE där var antingen Gnome, KDE och Others. jag han bara testa med "others" och det gick inte, för UCK bara krascha.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/12/08 :  13:24:58  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Jag har lyckats svänga ihop en testvariant med lxde från ubuntu-mini-remix med hjälp av uck (utan gui; uck-gui fungerar inte med ubuntu-mini-remix, eftersom minin inte har något grafiksystem installerat). Möjligen är det bättre att köra xfce4 istället, för det har lite bättre stöd för gnome-appar så som rhythmbox o dyl, ifall man nu vill använda sånt.
Jag skall testa om jag kan göra en iso från ubuntu-mini-remix-10.04 med rt-kärna och oss4. Audacious har jag hyggligt god erfarenhet av som spelare, och den rippar lossless bl.a. till wav och flac, så den kanske duger som spelare i en första version?
Om jag får ihop något återkommer jag, så får vi se om någon kan bidra med tjusigt artwork mm. Det bör gå att använda uck-gui när vi väl lagt till xfce4, så förhoppningsvis blir det hela lite smidigare då...

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/12/08 :  13:55:06  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Snyggt jobbat doktorn.

Vi skulle dessutom behöva en plats att ladda upp den färdiga distron, så folk kan komma åt att plocka hem den på ett enkelt sätt.

Ang namnet på distron, Vad sägs om en namnförslags tävling?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/12/08 :  13:59:53  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Tävlingar är bra!
Jag bidrar genast med förslaget hifibuntu (om vi nu baserar den på ubuntu). Inte så fantasifullt, kanske...

Vad gäller plats att ladda upp/ner så kan man kanske använda nån av alla google/dropbox mfl -liknande lösningar så länge, så kan man ordna nåt bättre om vi får ihop något vi kan stå för...


Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/12/08 :  16:21:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Starkt jobbat Dr.G, mkt imponernade kunskaper du sitter inne med, och många tack för tiden du lägger ner, precis vad vi behöver, så jag vill passa på att fråga i allmänt och kanske Herr Dr.G lite mer i synnerhet - är kravspecen som den ser ut just nu realistisk ?

Jag tror (och tycker) Labbe är mannen för artwork, med tanke på de otroligt fina miljöer han har sytt ihop i tråden "hur ser det ut på ert skrivbord (desktop)"

Basen vi använder nu känns för min del helt ok, vi behöver ett startskott liksom, en första alfa att göra tillgänglig för provning, jag kan ta på mig rollen som testare (säkerligen med flera andra).

Problemen vi behöver lösa ut nu och även framöver är ljudarkitekturen, finns här någon med mer detaljerade kunskaper i OSS för att rensa upp så mkt som möjligt (kanske snegla på andra lyckade ljud distar för att se hur de löst det?) samt hur vi kan lägga default "nice" och eller "prio" på de processer vi ser som viktigast (ljud) i distron från start ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/12/08 :  16:27:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
namntävling föressten, ett mkt bra förslag !

Hifuntu
Audiontu
HFlinux (Var på väg att skriva HILux:)
ListenLinux
HearLinux
Crystal


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/12/08 20:28:19
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/12/08 :  18:13:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Lite nyttigt om OSS i Ubuntu : https://help.ubuntu.com/community/OpenSound

och en liten förklarande bild om varför jag propagerar för att köra endast OSS :

http://yokozar.org/blog/content/linuxaudio.png

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/12/08 20:35:54
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/12/08 :  22:04:15  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Jag betatestar gärna, mina knapptryckningar kan få det mesta att krascha


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/12/08 :  22:16:06  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Beta test? vi är bara på alpha nivå, och dår räcker det med att titta , för att det skall krascha.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000